2014-03-08, 21:26
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Bombteorin är naturligtvis avhängig att man lyckats smuggla ombord sprängämnen, i resväskor eller som handbagage. Att det fanns folk som reste på falska pass sänker iaf min tilltro till säkerheten en liten smula men jag skulle gissa att de behöver medlöpare bland markpersonalen för att lyckas få en bomb ombord

En annan möjlighet är att eftersom det händer att man hittar ihjälfrusna stackare i utrymmet vid landningsstället är det inte helt otänkbart att en person med tidsinställt bombbälte gömt sig där.
Citera
2014-03-08, 21:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det handlar inte enbart om de stulna passen, utan att det går ihop med visum eller inresestämplar. De kollas noga, om än manuellt. Båda européerna, om vi förutsätter att de enbart stannade i max 90 dagar, hade alltså inresestämplar för 1-2 år sedan. You do the math.

Att undra över passen är inte automatiskt att tro på terror. De som hävdar hur vanligt det är med flera stulna pass på varje flight får gärna förklara tidigare flygkatastrofer. Hur många falskpass fanns på t ex Air France-planet? Mörkades det? Dödsförklarades flera felaktigt? Eftersom det är så vanligt enligt vissa.

Nåja, iaf i Sverige verkar inte pass granskas nämnvärt. Enligt mina egna högst ovetenskapliga erfarenheter. Sen tycks det vara ett faktum att det fanns minst två resenärer under falsk flagg på planet. Betyder naturligtvis inte att de utfört ett terroristdåd men definitivt värt att undersöka. Eller?

Vad gäller AF är iaf jag övertygad om att det var darriga "stick skills" som låg bakom, vad är din tro?
Citera
2014-03-08, 21:28
Bannlyst
Hur kommer det sig att det har tagit så långt tid utan att man fått tag på information som kan säga det mesta? Ska det vara så svårt att kolla övervakningskameror över de personerna som checkade in med falska pass? Sedan att planet försvann någonstans mellan Vietnam-Malaysia borde inte ta så lång tid att hitta planet i så fall.
Citera
2014-03-08, 21:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
En annan möjlighet är att eftersom det händer att man hittar ihjälfrusna stackare i utrymmet vid landningsstället är det inte helt otänkbart att en person med tidsinställt bombbälte gömt sig där.

Nej, men ytterst osannolikt
Citera
Medlem
silbersky007s avatar
alla flygplan katastrofer är terrorist atentat man får snart sluta flyga för usa's underättelse tjänst har uplyst om flygförbud

det kan vara usa's raketer som har sjuktit ner flygplanet
Citera
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Visste du att över 200.000 svenska pass är ute på drift och bara 2013 tappades 60.000 svenska pass.
(FB) 60 000 "borttappade" svenska pass 2013
(FB) Vart tar alla stulna pass vägen?

Det är nästan så man blir förvånad att det inte var svenska pass som användes för att resa falskt på det här flyget.
En stor del av alla försvunna pass är nog bara borttappade eller bortkastade av tjuvar som inte intresserar sig för identitetshandlingar.
Citera
2014-03-08, 21:31
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce
Hur kommer det sig att det har tagit så långt tid utan att man fått tag på information som kan säga det mesta? Ska det vara så svårt att kolla övervakningskameror över de personerna som checkade in med falska pass? Sedan att planet försvann någonstans mellan Vietnam-Malaysia borde inte ta så lång tid att hitta planet i så fall.

Du skojar va? En normal haveriundersökning tar minst ett år, ofta mer. Att ens finna vraket är ett omfattande arbete som också kräver en smula tur vilket kan ha funnits nu i form av ev. oljefläckar, signaler från ELB etc
Citera
2014-03-08, 21:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
En stor del av alla försvunna pass är nog bara borttappade eller bortkastade av tjuvar som inte intresserar sig för identitetshandlingar.

Mer än 1.000 pass i veckan skulle alltså stjälas/tappas i Sverige? Från/av vilka då? Jag går iaf aldrig omkring med passet i bakfickan till vardags och jag har aldrig i mitt liv lyckats bli av med en enda värdehandling
Citera
2014-03-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nesse78
Denna infon var väldigt bra angående frågeställningarna, sammanfattar de mesta.

http://pbs.twimg.com/media/BiN32qFCEAAsBqH.jpg:large

Intressant läsning men varför nämner de inte "pilot eror" eller en kombination av mindre tekniskt fel och mänskliga faktorn som en trolig orsak? Finns flera exempel, bland annat senast med AF447, där piloterna inte kommunicerar med ATC när de får problem - helt enkelt p.g.a det inte finns någon tid eller är prioriterat att ropa i radion.

Ni som har sett alla "Mayday"-avsnitt vet hur många sådana här exempel det finns.
Citera
2014-03-08, 21:36
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Mer än 1.000 pass i veckan skulle alltså stjälas/tappas i Sverige? Från/av vilka då? Jag går iaf aldrig omkring med passet i bakfickan till vardags och jag har aldrig i mitt liv lyckats bli av med en enda värdehandling
Njae, de stjäls väl nödvändigtvis inte i Sverige. Men talet är likväl anmärkningsvärt högt.
Citera
2014-03-08, 21:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
Intressant läsning men varför nämner de inte "pilot eror" eller en kombination av mindre tekniskt fel och mänskliga faktorn som en trolig orsak? Finns flera exempel, bland annat senast med AF447, där piloterna inte kommunicerar med ATC när de får problem - helt enkelt p.g.a det inte finns någon tid eller är prioriterat att ropa i radion.

Ni som har sett alla "Mayday"-avsnitt vet hur många sådana här exempel det finns.

Kallas det inte "human error" sen ett par decennier?
Men visst, man prioriterar att lösa problemet vilket dock inte förklarar varför transpondern skulle sluta fungera?

OM (och endast om) den plötsligt gjorde det tyder det definitivt på ett extremt snabbt förlopp, kanske en explosion?

Edit: Var AF 447 ens under radartäckning när det doppade eller var det för långt ut över Atlanten?
Senast redigerad av DreamTwister 2014-03-08 kl. 21:42.
Citera
2014-03-08, 21:40
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Det är i princip lika stor risk att bli träffad av en missil när man flyger ett trafikflyg som att planet sprängs i luften på grund av nåt tekniskt haveri.

Statistisk sett.
Det är inte alls säkert att flygplanet sprängdes i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in