Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-18, 11:01
  #1
Medlem
SmokeOns avatar
Polisen hymlar inte med syftet:

Citat:
– Svenska pass är säkra, det är inte ofta de förfalskas. Istället används ”look-a-like”. Man säljer ett pass till en person som är tillräckligt lik personen på passet, som då kan ta sig in i Sverige, säger polisöverintendent Sören Clerton på Rikskriminalen.

Citat:
År 2008 försvann cirka 46.000 pass, i fjol över 60.000, enligt en prognos från Rikskriminalen. Totalt är nu närmare 177.000 svenska pass på drift.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/re...pass-forsvunna

Sjuka och skrämmande siffror. Om babbe 1 ser till att ta foto för passet när han har helskägg så kan babbe 2 komma rakad och det blir svårt för passkontrollen att se skillnad. Visst, lite måste ju stämma, men många araber och negrer ser ju likadana ut för oss svenskar.
__________________
Senast redigerad av SmokeOn 2014-01-18 kl. 11:04.
Citera
2014-01-18, 11:07
  #2
Medlem
cdxz11s avatar
Ja även alla muslimkvinnor som tar passfoton med sina dukar virade runt huvudet kan väl komma undan lite lättare med att sälja vidare sina pass.
Citera
2014-01-18, 11:16
  #3
Medlem
Man tappar inte sitt pass, detta har satts i system...för en saks skull....människosmuggel....suck
Citera
2014-01-18, 11:20
  #4
Medlem
Harry_s avatar
ni skämmar f*n ut svenksa folket
är ni inte smartata en så???

om man fixar ny pass så spärras den andra

så fort dom misstänker nått så frågar dom bara en enkel fråga för att kontrollera språket
__________________
Senast redigerad av Harry_ 2014-01-18 kl. 11:22.
Citera
2014-01-18, 11:24
  #5
Medlem
ChristianXs avatar
Polisen konstaterar ju dessutom att det vore enkelt att kontrollera de svenska passen eftersom de numera innehåller information om innehavarens fingeravtryck. Det finns bara en liten hake. Man har ingen utrustning för att läsa informationen på passen...
Citera
2014-01-18, 11:53
  #6
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
ni skämmar f*n ut svenksa folket
är ni inte smartata en så???

om man fixar ny pass så spärras den andra

så fort dom misstänker nått så frågar dom bara en enkel fråga för att kontrollera språket
Hur hade du tänkt kontrollera språket när tiotusentals svenska medborgare faktiskt inte kan tala svenska?
(eller har du i smyg infört ett språkkrav för medborgarskap?)
Och om passen blir obrukbara när de spärras är det ju underligt att polisen ens bryr sig, de kanske inte är lika insatta som du?

På tal om att skämma ut det svenska folket, men du är säkert inte ens svensk..
__________________
Senast redigerad av PissingContest 2014-01-18 kl. 11:57.
Citera
2014-01-18, 11:55
  #7
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
ni skämmar f*n ut svenksa folket
är ni inte smartata en så???

om man fixar ny pass så spärras den andra

så fort dom misstänker nått så frågar dom bara en enkel fråga för att kontrollera språket


Öh,va? Det är ju landsbröder som hjälper varandra, behöver inte kunna svenska. Och passen anmäls förmodligen stulna först efter den man hjälper är inne i landet.

Smart va?
Citera
2014-01-18, 12:18
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Polisen hymlar inte med syftet.

Jag är ledsen om jag krossar någon illusion du har nu, men Polisen är ju ingen "sanningssägare". Dom pekar såklart ut ett syfte som passar dom.

Det är ju inte konstigare än att pass idag är billigare än ID, vilket gör att det är det "bästa" alternativet för den som vill ha leg.

(nu är det såklart av anekdotisk betydelse, men personligen hittade jag 2 pass på krogen förra året)
Citera
2014-01-18, 12:25
  #9
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Jag är ledsen om jag krossar någon illusion du har nu, men Polisen är ju ingen "sanningssägare". Dom pekar såklart ut ett syfte som passar dom.



Vem vet, Sören Clerton kanske saknar spänning i vardagen och vill se hur det känns att ha en flock PK-hyenor från Aftonbladet och Expressen utanför portarna. Om detta är ett rent påhitt, taget direkt ur luften, och polismannen på allvar tror att media köper hans lögn så kommer han att vara omplacerad innan denna vecka är slut.
Citera
2014-01-18, 12:39
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Om detta är ett rent påhitt, taget direkt ur luften, och polismannen på allvar tror att media köper hans lögn så kommer han att vara omplacerad innan denna vecka är slut.

Jag säger inte att det är ett påhitt, jag säger att man anpassar bilden för att passa ett syfte. Om det bara är fulla tjejer som tappar sina pass på krogen så är det ju inte så spännande, om man istället använder ord som "organiserad brottslighet" och "trafficking" så är det lättare att säga "Vi vill ha mer pengar.."

Men media köper ju dom här lögnerna flera gånger varje dag, media idag ställer inga kritsika frågor.

(nu ligger väl sanningen någonstans mitt i mellan, båda sorter förekommer såklart)
Citera
2014-01-18, 12:57
  #11
Medlem
Kingers avatar
Man "märker" inte att man tappat sitt pass tills personen kommit in i Sverige. Är ni noobar eller??

Kostar runt 20000 kr ett svenskt pass.
Citera
2014-01-18, 13:06
  #12
Medlem
Sådana här problem löses relativt enkelt med fingerprint kontroll liknande de det har för att komma in i USA = passet är registretat

Sedan får ju den som kommer in i ett land inte ett personnummer ändå, så spelar ju ingen roll. Kan ju inte utnyttja systemet utan pers nummer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback