2007-12-10, 16:25
Medlem
Runt 200 000 svenska pass är på drift, rapporerar Sveriges Radio.

Den nyheten gjorde mig nyfiken - vart tar alla stulna och borttappade pass vägen?

Om du har erfarenhet av att ditt pass försvunnit och dykt upp igen, då är jag intresserad av att höra din historia.

Jag funderar på att skriva en artikel i ämnet och vill ha all info jag kan få.
Citera
2007-12-10, 16:51
Medlem
Erk Swedes avatar
Kul

Skulle vilja se statistik på de som förlorar passen...
Om det är slarviga lingula tonåringar ,eller nyanlända som bytt namn till ett som är vanligt i områden där ingen förföljelse eller krig råder..
Citera
2007-12-10, 17:14
Medlem
8-bits avatar
Skulle tro att många pass hamnar på brottsplatser som undanmanöver.
Citera
2007-12-10, 17:26
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reporter74
Runt 200 000 svenska pass är på drift, rapporerar Sveriges Radio.

Den nyheten gjorde mig nyfiken - vart tar alla stulna och borttappade pass vägen?

Om du har erfarenhet av att ditt pass försvunnit och dykt upp igen, då är jag intresserad av att höra din historia.

Jag funderar på att skriva en artikel i ämnet och vill ha all info jag kan få.

Jag skulle tro att en enormt stor del av de försvunna och stulna passen hamnat i soptunnor runt om i Sverige och världen. Väsktjuvar som slänger allt som inte är kontanter samt folk som tappat sina pass, råkat slänga dem och så vidare är nog i majoritet.

Dessutom används de nog främst till att kunna ta sig över gränser, in och ut ur länder som deras egna länder inte har så bra kontakt med.

Bara rena gissningar ur vad jag anser verkar mest troligt
Citera
2007-12-10, 17:45
Medlem
Trollishs avatar
Visst många åker ner i soptunnor och försvinner på den vägen men många säljs, och används till bedrägerier, illegal smuggling mm.
Citera
2007-12-10, 18:04
Medlem
var tar alla pass vägen? det är irakiska smugglare som smugglar irakier dem köper från en kille som är svensk medborgare ungefär 40000kr och han som ska smugglas till sverige ska likna honom eller ungefär..dem som jobbar i arlanda e nästan blinda... andra tricket är meddella att du tappat ditt pass och när du ska söka nu pass så lägger nåns asylsökare bild på...
Citera
2007-12-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hassaw
var tar alla pass vägen? det är irakiska smugglare som smugglar irakier dem köper från en kille som är svensk medborgare ungefär 40000kr och han som ska smugglas till sverige ska likna honom eller ungefär..dem som jobbar i arlanda e nästan blinda... andra tricket är meddella att du tappat ditt pass och när du ska söka nu pass så lägger nåns asylsökare bild på...

...

Ursäkta?
Citera
2007-12-10, 18:41
Medlem
Denna länk kanske kan få det att klarna lite http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=1316&Artikel=1705114
Citera
2007-12-10, 19:05
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Denna länk kanske kan få det att klarna lite http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=1316&Artikel=1705114
Jag blev erbjuden 5000 för mitt pass i Thailand. Det var tydligen inget vidare pris.
Citera
2007-12-10, 19:50
Medlem
Pellles avatar
Eftersom Sverige är sämst i Europa på att ifrågasätta personer som hämtar ut nya pass ideligen, det finns exempel på personer som hämtat ut upp till 30 pass om året, så jag ser jag inte siffran som konstig.
Det är vanligt att Svenska pass används för flyktingsmuggling, det finns till och med en särskild Interpolvarning om just Svenska pass...

Citera
2007-12-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellle
Det är vanligt att Svenska pass används för flyktingsmuggling, det finns till och med en särskild Interpolvarning om just Svenska pass...

Det är väl därför som en "svensk" familj på väg från en begravning i Irak sitter fängslade i Turkiet just nu?
Citera
2007-12-10, 22:44
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hassaw
Det var nån som skrev här på FB att det vanligaste är att de flyger till Danmark, tullpersonalen där ser att det är ett svenskt pass och bryr sig inte så mycket då de iaf strax kommer åka över bron och inte ska stanna i Danmark.

Väl över bron så "tappas" pass och andra resehandlingar (troligen går passet tillbaka till mellanöstern med nästa flyg ned) och personen söker asyl i Sverige, och saknar naturligtvis alla former av identifikation och annat och är ännu en i raden av alla dessa asylsökande irakier, varav många kommer från relativt lugna områden och är inte att klassa som skyddsbehövande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in