2014-03-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Det är i princip lika stor risk att bli träffad av en missil när man flyger ett trafikflyg som att planet sprängs i luften på grund av nåt tekniskt haveri.

Statistisk sett.

Jo fast det har ju hänt tidigare. Beroende på vad man nu menar med missil.
Citera
2014-03-08, 21:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Jo fast det har ju hänt tidigare. Beroende på vad man nu menar med missil.

Kan på rak arm komma på ett haveri beroende på missil (Korean Air Lines) men åtskilliga baserade på bomber ombord. Nu vill man tro att KL har bra säkerhet vad gäller möjligheten att få ombord sprängämnen men vem vet
Citera
2014-03-08, 21:15
Medlem
felixthecats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Var det inte t. o. m. 3 med falska pass? Jag önskar, väl medveten om problemen, att man kan bärga CVR och FDR. Tror att svaren skulle uppenbaras då. Kanske
var bara 2 stulna pass, en ryss tappade bort sitt pass efter incheckning. fick inte
åka med. gud hade andra planer för honom.
Citera
2014-03-08, 21:15
Medlem
Denna infon var väldigt bra angående frågeställningarna, sammanfattar de mesta.

http://pbs.twimg.com/media/BiN32qFCEAAsBqH.jpg:large
Citera
2014-03-08, 21:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felixthecat
var bara 2 stulna pass, en ryss tappade bort sitt pass efter incheckning. fick inte

Lucky guy... Tack för info, lite ljus i eländet
Citera
2014-03-08, 21:16
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felixthecat

Stämmer det med ryssen? Jag skulle nog grubbla ihjäl mig i det läget...
Citera
2014-03-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Var det inte t. o. m. 3 med falska pass? Jag önskar, väl medveten om problemen, att man kan bärga CVR och FDR. Tror att svaren skulle uppenbaras då. Kanske

Samtliga källor jag har kollat på säger 2 falska pass, lyckats inte hitta någon som påstår att det är 3 stycken falska pass.
Citera
2014-03-08, 21:18
Medlem
Även om man nu antar att det var några attentatsmän ombord är det ju inte enkelt att spränga alt ta ner ett flygplan med den stora säkerhetsapparat som finns.
Citera
2014-03-08, 21:18
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
10000kr-frågan: Hur kan man resa på pass som stals för 1-2 år sedan?

Spärras inte dessa i något internationellt system eller existerar inte detta system i dagsläget?

Visste du att över 200.000 svenska pass är ute på drift och bara 2013 tappades 60.000 svenska pass.
(FB) 60 000 "borttappade" svenska pass 2013
(FB) Vart tar alla stulna pass vägen?

Det är nästan så man blir förvånad att det inte var svenska pass som användes för att resa falskt på det här flyget.
Citera
2014-03-08, 21:21
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Även om man nu antar att det var några attentatsmän ombord är det ju inte enkelt att spränga alt ta ner ett flygplan med den stora säkerhetsapparat som finns.

Bombteorin är naturligtvis avhängig att man lyckats smuggla ombord sprängämnen, i resväskor eller som handbagage. Att det fanns folk som reste på falska pass sänker iaf min tilltro till säkerheten en liten smula men jag skulle gissa att de behöver medlöpare bland markpersonalen för att lyckas få en bomb ombord
Citera
2014-03-08, 21:24
Medlem
Rooters avatar
2 pass på det här planet, hur många flyger då dagligen på falska pass?
Ca 40.000 flygplan lyfter dagligen. Det skulle göra 80.000 personer/dag som reser med felaktiga handlingar.
Vi får hoppas att det var ett undantag.
Citera
2014-03-08, 21:24
Medlem
Minimois avatar
Det handlar inte enbart om de stulna passen, utan att det går ihop med visum eller inresestämplar. De kollas noga, om än manuellt. Båda européerna, om vi förutsätter att de enbart stannade i max 90 dagar, hade alltså inresestämplar för 1-2 år sedan. You do the math.

Att undra över passen är inte automatiskt att tro på terror. De som hävdar hur vanligt det är med flera stulna pass på varje flight får gärna förklara tidigare flygkatastrofer. Hur många falskpass fanns på t ex Air France-planet? Mörkades det? Dödsförklarades flera felaktigt? Eftersom det är så vanligt enligt vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in