Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Vi behöver inte be någon komma hit. Sverige är en marknad med snart tio miljoner konsumenter, många kommer att vilja sälja sina produkter här. Det får de gärna, men på villkor att de tillverkar dem här också = jobb till svenska arbetare.
Våra tio miljoner invånare kan nog konsumera en hel del, speciellt när de får jobb i de företag som tillverkar produkterna. Under industrialismens framväxt i slutat på 1800-talet och början på 1900-talet var globaliseringen inte särskilt utbredd, men ändå blomstrade företagandet.
Nu är du inne på stängda gränser igen. Endast varor tillverkade i Sverige får säljas här, är vad du säger. Nyss var det inte så utan skyddstullar. Du får bestämma dig. I båda fallen driver du Sverige i avgrunden men olika djupt.
En annan fråga du behöver reda ut (för det verkar du inte ha gjort) är om alla varor som kommer in över gränsen (i fallet skyddstullar). Om man har slutmontering här, i en helautomatisk fabrik, ska då komponenterna få importeras fritt eller ska de också ha skyddstullar?
Hur ska lagen som begränsar import lyda?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
i slutat på 1800-talet och början på 1900-talet var globaliseringen inte särskilt utbredd, men ändå blomstrade företagandet.
Men kan du inte läsa vad jag skrivit tidigare i tråden. På 1800-talet var marknaden regionala i huvudsak. Därför fick vi betala ett högt pris för varorna också. Och vår levnadsstandard blev därefter.
Du kan dra upp skyddstullar så vi får en nationell marknad så att det blir som på 1800-talet. I de flesta avseenden. Samma låga levnadsstandard. Det gäller naturligtvis mediciner och sjukvårdsutrustning också. Du ordnar 1800-tal där också för Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Jag är ingen ekonom, men ändå: Kamprad är god för 500 miljoner, Bill Gates för 100 miljarder. Dessa pengar kommer nog inte att användas till konsumtion?
Vilka pengar?
Har du någon slags föreställning om att Gates har ett avistakonto med 100 mdr?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Den delen av teknikutvecklingen som kan väntas generera vinster är naturligtvis intressant för den privata sektorn. De områden jag nämner är de som inte ger någon avkastning, och där är statliga anslag en nödvändighet. Marknadskrafterna löser inte alla problem, om nu någon trodde det.
Det du invände mot var import av varor. Jag låter diskussionen handla om det.