Citat:
Det finns inget egenvärde i privat ägande!
I de fall som ett gemensamt ägande/drift är gynnsamt så bör så ske!! Och vise versa!!
Varför låsa sig till en dogmatisk syn på det hela??
Jag har egentligen inget emot liberala ideér. Det enda jag tycker är att individens "rättigheter" måste underordnas folkets "rättigheter"
Trevligt med en liberal som förespråkar korporativism!!
Jag tycker också att demokratin borde/bör ersättas med meritokrati och korporativismen är en väg till detta!
I de fall som ett gemensamt ägande/drift är gynnsamt så bör så ske!! Och vise versa!!
Varför låsa sig till en dogmatisk syn på det hela??
Jag har egentligen inget emot liberala ideér. Det enda jag tycker är att individens "rättigheter" måste underordnas folkets "rättigheter"
Trevligt med en liberal som förespråkar korporativism!!
Jag tycker också att demokratin borde/bör ersättas med meritokrati och korporativismen är en väg till detta!
Med risk för att fastna i begreppsförvirring här, men det är inte korporativism som statssytem jag förespråkar. Däremot stöder jag dina och dina likasinnades rätt att starta frivilliga kooperativ som ni får driva i princip hur ni vill, så länge ni lämna dem som inte är intresserade av att delta ifred. Och det är ungefär den åsikten som i princip varenda riktig libertarian står för.
Och liberalism är inte en dogmatisk syn. det är många dogmatiska och ickedogmatiska ideal som lever sida vid sida. Detta till skillnad från i princip alla andra ideologier, som kräver just att alla ska leva under en enskild ideologi som någon elit någonstans har bestämt.
Det finns massor av egenvärde i privat ägande. Men framförallt finns det ingen motsägelse mellan privat och kollektivt ägande. Det är som sagt i de system som är som generösast med att tillåta privat ägande som lämnar mest utrymme för dig och dina kamrater att driva era egna gemensamma kollektiv bäst ni vill. Tänk på att om det är ni som äger ert eget kollektiv, så blir det mycket svårare för både sossarna och moderaterna att sälja ut det till någon annan, än om allt ägande ligger under en grupp politiker.