2014-03-06, 01:26
Medlem
Jag är ensamstående mamma som flyttat tillbaka till sverige 2 år sen. Jag var 7 månader gravid när jag kom. Pappan finns inte alls i bilden. Jag var tvungen ayy ta ett lån så jag kunde köpa en bostad för väntetid var 3 år. Kag fick avslag på sos på grund av att jag äger em bostad. Dom kunde ji inte erbjuda mih en lägenhet så jagvkan inte sälja den. Jag skulle heller inte få någon vinst ändå. Kag söker jobb och har nu praktiserat för 6 månader. Jag få bara 3500 i månaden och bostad bidrag som lånen drar. Barnbidrag på 1050 och underhålstöd på 1273. Jag kan knappt betala hyran och typ lever på nudlar. Min son har såklart mat och mår bra. Men jag ska ansöka nu igen. Min cykel blev stulen så jag måste betala för bus fram och tillbaka från jobbet och sen till dagis. Man måste väl kunna få försörjning stöd även om man harbostad rrätt. Jag har massor av skulder nu jag försöker mitt bästa att betala av. Och jag har fått låna pengar som nu visas på mitt bankkonto som insättning. Jag är så räd att jag få avslag. Jag vill inte leva på sos länge men behöver hjälp tills jag förhoppningsvis kan bli anställd. Behöver tips och lite bra råd. Snälla !
Citera
2014-03-06, 01:27
Medlem
Förlåt för min stavning det är lite sent ovh jag äe trött men jag kan inte knappt sova på grund av detta)
Citera
2014-03-06, 04:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsingel
Jag är ensamstående mamma som flyttat tillbaka till sverige 2 år sen. Jag var 7 månader gravid när jag kom. Pappan finns inte alls i bilden. Jag var tvungen ayy ta ett lån så jag kunde köpa en bostad för väntetid var 3 år. Kag fick avslag på sos på grund av att jag äger em bostad. Dom kunde ji inte erbjuda mih en lägenhet så jagvkan inte sälja den. Jag skulle heller inte få någon vinst ändå. Kag söker jobb och har nu praktiserat för 6 månader. Jag få bara 3500 i månaden och bostad bidrag som lånen drar. Barnbidrag på 1050 och underhålstöd på 1273. Jag kan knappt betala hyran och typ lever på nudlar. Min son har såklart mat och mår bra. Men jag ska ansöka nu igen. Min cykel blev stulen så jag måste betala för bus fram och tillbaka från jobbet och sen till dagis. Man måste väl kunna få försörjning stöd även om man harbostad rrätt. Jag har massor av skulder nu jag försöker mitt bästa att betala av. Och jag har fått låna pengar som nu visas på mitt bankkonto som insättning. Jag är så räd att jag få avslag. Jag vill inte leva på sos länge men behöver hjälp tills jag förhoppningsvis kan bli anställd. Behöver tips och lite bra råd. Snälla !

Lånet kommer räknas som inkomst.

Dina skulder är irrelevanta då soc inte betalar skulder och tar ingen hänsyn till om du har skulder (undantaget är om skulderna hindrar grundläggande behov tex att du inte kan få el-leveranser utan deposition pga skulder hos leverantörerna och tex om du har omfattande hyresskulder som gör att du inte kan få en lägenhet då kan soc gå in som mellanhand där komunen hyr bostaden och sedan hyr ut den i andrahand med ett anpassat kontrakt)

Lägenheten kan du få dispans för sålänge månadskostnaden är skälig och det inte finns några lämpliga alternativ
Citera
2014-03-08, 15:06
Medlem
gato12s avatar
Är socialen skyldiga att betala ut matpengar iaf...?

Har fått mina två senaste ansökningar underkända (håller på och överklagar, men det tar ju lite tid) och eftersökte lite "nöd-bidrag" samtidigt som jag lämnade in min överklagan i måndags. Sedan dess har det inte hänt någonting och det börjar eka tomt i skafferiet nu och paniken börjar smyga sig på...
Citera
2014-03-08, 16:18
Bannlyst
Är sjukintyg från läkare något relevant för sockärringarna? för isåfall, skulle det kunna vara till en fördel för att kunna få sin ansökan beviljad?
Citera
2014-03-08, 16:29
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Har fått mina två senaste ansökningar underkända (håller på och överklagar, men det tar ju lite tid) och eftersökte lite "nöd-bidrag" samtidigt som jag lämnade in min överklagan i måndags. Sedan dess har det inte hänt någonting och det börjar eka tomt i skafferiet nu och paniken börjar smyga sig på...

Alltså om man inte har någon annan inkomstkälla...?
Citera
2014-03-08, 17:18
Medlem
Citat:

Inte skyldiga men har det finns möjlighet. Det beror på vad du fått avslag på grund av?

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Är sjukintyg från läkare något relevant för sockärringarna? för isåfall, skulle det kunna vara till en fördel för att kunna få sin ansökan beviljad?

Om den uttalar sig om din arbetsförmåga så är det relevant.
Citera
2014-03-08, 17:31
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Inte skyldiga men har det finns möjlighet. Det beror på vad du fått avslag på grund av?

Låter märkligt. Man måste väl överleva på något sätt...? Så länge man samarbetar med socialtjänsten och efterkommer deras krav?
Citera
2014-03-08, 17:33
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin

Absolut.
Citera
2014-03-08, 17:47
Medlem
Citat:
Låter märkligt. Man måste väl överleva på något sätt...? Så länge man samarbetar med socialtjänsten och efterkommer deras krav?

Vilket du antagligen inte har när du fått avslag?
Citera
2014-03-08, 17:51
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Vilket du antagligen inte har när du fått avslag?

Njaa, vi har ju lite olika uppfattningar där vilket lett till att jag överklagar. En sådan tar ju dock sin lilla tid och under tiden blir man alltså utan pengar. Förra månaden var det samma sak och då fick jag iaf en mindre summa att leva på.
Citera
2014-03-08, 18:21
Medlem
Citat:
Njaa, vi har ju lite olika uppfattningar där vilket lett till att jag överklagar. En sådan tar ju dock sin lilla tid och under tiden blir man alltså utan pengar. Förra månaden var det samma sak och då fick jag iaf en mindre summa att leva på.

Varje månad är en ny process, så bara för du överklagar månad 1 påverkar det nödvändigtvis inte månad två. Så länge det inte handlar om att du har inkomster som ska räknas över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in