2014-03-06, 15:18
Medlem
Vad talar för att han var skyldig till brott i bangladesh?
Citera
2014-03-07, 18:52
Medlem
Faktum är att jag blir mer och mer nyfiken på den där mönsteranalysen. Det handlade alltså om 19 punkter på bandet som ska ha motsvarat 19 punkter på väven.

Om det nu genomfördes som ett blindtest och bara om det genomfördes som det så gäller att chansen för 19 rätt är 1/19! Ett så vederstyggligt litet tal att en eventuell slump med marginal kan avfärdas som omöjlig. Alltså var det ett blindtest så kom bandet från bonaden. Ingen mer diskussion om detta.

Men nu påstår alltså Sundevall att detta inte var ett blindtest utan att man jämförde visuellt mellan punkterna och då visste vilken punkt på bandet som skulle matchas med vilken punkt på vävnaden.

I det läget handlar det inte alls längre om någon sorts statistisk säkerhet. Det är bara en ren fråga om trovärdigheten hos den som gör bedömningen. Är det dessutom så att han förvrängt bandet för att få det att passa ihop. Vilket Sundevall också påstår, det skulle ha ursäktats utifrån en förmodad och ojämn krympning som man bara antar för att öht få ihop det. Ja då känns det som att vi kan glömma denna mönsteranalys.

I vilket fall måste den vägas mot Sundevalls i sak starka argument för att den inte alls kom från bonaden.

Eller summa sumarum. om någon här läst i detalj hur mönsteranalysen gick till så kan vi slutligen slå fast att den kom från bonaden alternativt att den sannolikt inte alls gjorde det.

Jag kan lägga till att jag skulle bli förbluffad om Sundevall har rätt här. Så pass inkompetent verkar det på mig. Men å andra sidan så har man väl förbluffats förr.
Senast redigerad av severus 2014-03-07 kl. 19:50.
Citera
2014-03-08, 07:48
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steve1024
Var ett tag sen jag läste domen och fup om mord nr 1, men är fortfarande säker på att han släkte tanten. Det har ju dessutom framkommit att han hade spelskulder, missbruk och ertappats med stöld tidigare. Rahman kunde dyka upp o-ombedd när nån gamling gått bort naturligt, gissningsvis för att skimma en värdesak etc. I mord nr 1 kom tanten på honom och hans långa fingrar (och ja det kunde vara annat än rena kontanter som tex en värdelös julbonad) och det urartade med ett mord alt. dråp.
Sen när nån journalist skriver om "den snälla (haschsimmiga) ögonen" blir det riktigt förnuftsvidrigt - men det är väl god objektiv journalistik som det så vacker heter...
Jo, naturligtvis finns saker som talar för att JR var GM, men det är skillnad på att tro något, och att bevisen räcker för fällande dom. Jag är tveksam för det sistnämnda i synnerhet som tygbandet i sig inte bevisar särskilt mycket.
Citera
2014-03-08, 07:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Faktum är att jag blir mer och mer nyfiken på den där mönsteranalysen. Det handlade alltså om 19 punkter på bandet som ska ha motsvarat 19 punkter på väven.

Om det nu genomfördes som ett blindtest och bara om det genomfördes som det så gäller att chansen för 19 rätt är 1/19! Ett så vederstyggligt litet tal att en eventuell slump med marginal kan avfärdas som omöjlig. Alltså var det ett blindtest så kom bandet från bonaden. Ingen mer diskussion om detta.

Men nu påstår alltså Sundevall att detta inte var ett blindtest utan att man jämförde visuellt mellan punkterna och då visste vilken punkt på bandet som skulle matchas med vilken punkt på vävnaden.

I det läget handlar det inte alls längre om någon sorts statistisk säkerhet. Det är bara en ren fråga om trovärdigheten hos den som gör bedömningen. Är det dessutom så att han förvrängt bandet för att få det att passa ihop. Vilket Sundevall också påstår, det skulle ha ursäktats utifrån en förmodad och ojämn krympning som man bara antar för att öht få ihop det. Ja då känns det som att vi kan glömma denna mönsteranalys.

I vilket fall måste den vägas mot Sundevalls i sak starka argument för att den inte alls kom från bonaden.

Eller summa sumarum. om någon här läst i detalj hur mönsteranalysen gick till så kan vi slutligen slå fast att den kom från bonaden alternativt att den sannolikt inte alls gjorde det.

Jag kan lägga till att jag skulle bli förbluffad om Sundevall har rätt här. Så pass inkompetent verkar det på mig. Men å andra sidan så har man väl förbluffats förr.
Alltså - det har diskuterats ovan. Även om tygbandet kom ifrån bonaden och det faktiskt skulle kunnat vara JR som överfört det till BOs lägenhet, så bevisar det inte att JR är GM. Det diskuterades rätt grundligt för någon tid sedan i tråden.
Citera
2014-03-08, 11:06
Medlem
Givetvis är det inget bevis. Det konstaterades ju även i hovrätten. Intressant nog försökte inte ens den första åklagaren som fick honom fälld hävda det. Det var något som den fällande tingsrätten hittade på själv otroligt nog.

Däremot så är det ju ett indicium och ett starkt sådant. Vilket dock inte innebär att indiciekedjan kan ses som tillräcklig.

Trots det vore det väl intressant om man kunde visa att den inte alls kom från bonaden. Då finns det ju plötsligt nästan ingenting kvar mot honom.
Citera
2014-03-08, 11:22
Medlem
Citat:
Givetvis är det inget bevis. Det konstaterades ju även i hovrätten. Intressant nog försökte inte ens den första åklagaren som fick honom fälld hävda det. Det var något som den fällande tingsrätten hittade på själv otroligt nog.

Däremot så är det ju ett indicium och ett starkt sådant. Vilket dock inte innebär att indiciekedjan kan ses som tillräcklig.

Trots det vore det väl intressant om man kunde visa att den inte alls kom från bonaden. Då finns det ju plötsligt nästan ingenting kvar mot honom.

Det återstår mycket starka indicier mot Rahman pga bonaden, tidigare misstänkta stölder, missbruket, spelskulderna, oviljan att kontakta polisen, och inte minst inköpet av T-gul. GM skulle alltså stått bakom Rahman i kön långt från brottsplatsen (i Rahmans hemort Skärholmen), och köpt T-gul? Man ska ha solid bevisning, det är sant, men det här är inte jämförbart med de vanliga fallen av felaktigt dömda eller justitiemördade. Rahman är högst sannolik som GM.
Senast redigerad av Noicer 2014-03-08 kl. 11:32.
Citera
2014-03-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jo, naturligtvis finns saker som talar för att JR var GM, men det är skillnad på att tro något, och att bevisen räcker för fällande dom. Jag är tveksam för det sistnämnda i synnerhet som tygbandet i sig inte bevisar särskilt mycket.

Hon ströps med bandet som kom från bonaden? Bonaden fanns tidigare (vi vet inte när den stals) hos en annan av Rahmans kunder (som Rahman besökte samma dag). Kroppen eldades med hjälp av T-gul som inhandlades i en butik långt bort av Rahman på separat kvitto (i Skärholmen där Rahman bodde). Alternativ två: GM stod bakom Rahman i kön och handlade T-Gul, lånade hans nyckel och åkte tillbaks för att elda upp kroppen. Efter att ha följt Rahman till butiken och ställt sig bakom honom i kön?
Senast redigerad av Noicer 2014-03-08 kl. 11:33.
Citera
2014-03-08, 11:59
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Hon ströps med bandet som kom från bonaden? Bonaden fanns tidigare (vi vet inte när den stals) hos en annan av Rahmans kunder (som Rahman besökte samma dag). Kroppen eldades med hjälp av T-gul som inhandlades i en butik långt bort av Rahman på separat kvitto (i Skärholmen där Rahman bodde). Alternativ två: GM stod bakom Rahman i kön och handlade T-Gul, lånade hans nyckel och åkte tillbaks för att elda upp kroppen. Efter att ha följt Rahman till butiken och ställt sig bakom honom i kön?

OK.
Låt oss anta att tygbandet verkligen kom ifrån bonaden. Det i sig bevisar mycket litet. Mordet skedde långt efter jul, om jag minns rätt, och det fanns uppgifter har jag för mig att det var länge sedan bandet lossnat. Rhaman eller någon annan i hemtjänsten kan mer eller mindre av en händelse för över den till GMs lägenhet, där den kan ha blivit liggande. (Tidigare i tråden har ett par möjliga scenarion för detta diskuterats - ett var att bandet låg på golvet när JR eller annan hemtjänst damsug,och att han då stoppade bandet i fickan, och därefter tog ur det när han var i BOs lägenhet, där det kan ha blivit liggande exempelvis uppe på en hylla.)

Om mordet skedde i affekt, så kan bandet helt enkelt varit något som fanns till hands.

Bonadsbandet är ett svagt indicium alltså, då är annat som kvittona enligt min mening mer besvärande för JR.
Citera
2014-03-08, 12:19
Medlem
Förvisso finns det fall som är mycket mera klockrena i sveriges rättsrötehistoria, än det med JR, när det gäller "justitiemördade" medborgare. Jag tänker då på Sture Bergvall (i Qvick-skandalen) och på läkarna TH och TA (i styckmords-hysteri-utredningen).
MEN, en "vanlig åldringsrånare" gör definitivt inte som den/de som tog pensionären MP av daga , en dag i maj 1993!
Det är s.a.s. alldeles för mycket "Overkill" på den där brottsplatsen! Och ni som vill älta intill dess att he--et fryser igen, att det "nog ändå måste ha varit JR som gjorde det", det är upp till er att göra troligt, att det var just en person som Joy Rahman som hade kapaciteten eller incitamentet att handla på det sätt som skedde , inne i MPs lägenhet.
Det där snacket om att "Vem skulle det annars ha varit, om det inte var JR" visar på den lägsta av instinkter - nämligen dom som handlar om att i första hand finna en lämplig syndabock och få hela saken ur världen.

År 2005, i mars och april, så var det ett Brottsoffer i Gävle som i många timmar och dagar pressades av "polisens utredare" , om att han borde ta och erkänna, att det var just han som en marsmorgon hade tagit livet av sin sambo med ett 30-tal knivhugg. Liksom i Sätra jobbade även polisen i Gävle baserat på sina ryggmärgsinstinkter, om "hur det måste ligga till".
Att dom bara klarar av att gå upprätt, dessa skojare..??
Citera
2014-03-08, 12:28
Medlem
Noicer min utgångspunkt var alltså om Sundevall hade rätt i att det inte var ett blindtest. Då kan vi inte längre ta för givet att bandet kom från bonaden.

Vad gäller t-gulen vet vi inte om det var den som inköptes vid det tillfället som sedan användes. Eller ens om det köptes någon T-gul då. Kassappareten registrerade priser men inte varorna. Det hela är ett antaga som bygger på den inte helt sannolika hypotesen att mördaren skulle gjort det Rahman enligt hovrätten inte ens hade tid till.

Dina övriga punkter är bara av domstolarna avvisade spekulationer som i flera fall är direkt osannolika.
Citera
2014-03-08, 12:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Förvisso finns det fall som är mycket mera klockrena i sveriges rättsrötehistoria, än det med JR, när det gäller "justitiemördade" medborgare. Jag tänker då på Sture Bergvall (i Qvick-skandalen) och på läkarna TH och TA (i styckmords-hysteri-utredningen).
MEN, en "vanlig åldringsrånare" gör definitivt inte som den/de som tog pensionären MP av daga , en dag i maj 1993!
Det är s.a.s. alldeles för mycket "Overkill" på den där brottsplatsen! Och ni som vill älta intill dess att he--et fryser igen, att det "nog ändå måste ha varit JR som gjorde det", det är upp till er att göra troligt, att det var just en person som Joy Rahman som hade kapaciteten eller incitamentet att handla på det sätt som skedde , inne i MPs lägenhet.
Det där snacket om att "Vem skulle det annars ha varit, om det inte var JR" visar på den lägsta av instinkter - nämligen dom som handlar om att i första hand finna en lämplig syndabock och få hela saken ur världen.

År 2005, i mars och april, så var det ett Brottsoffer i Gävle som i många timmar och dagar pressades av "polisens utredare" , om att han borde ta och erkänna, att det var just han som en marsmorgon hade tagit livet av sin sambo med ett 30-tal knivhugg. Liksom i Sätra jobbade även polisen i Gävle baserat på sina ryggmärgsinstinkter, om "hur det måste ligga till".
Att dom bara klarar av att gå upprätt, dessa skojare..??

Det där är också ett exempel på att det var svaga indicium; det sades att BO hade mycket lite kontakt med andra människor. Hur kan man vara så säker på det? När en gammal släkting till mig dog, som var ensamstående, så visade det sig att hon haft en hel del kontakter med människor som ingen i släkten känt till. Det kan ha varit samma sak med BO. Det kan ha funnits människor, och kanske t.o.m. nycklar, som aldrig kommit in i utredningen.
Citera
2014-03-10, 22:04
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Svar till Quoters tre punkter. För det första.Det är mycket oklart om hon hade några pengar alls. Ingen vet hur hon i så fall fått tag på dem och i vilket fall var det ifall hon hade några uppenbarligen inget som det rådde allmän kännedom om på hemtjänsten.

Jo, om någon visste 'hur' och 'var' hennes ekonomi såg ut så var det hemtjänsten. Kan du gissa varför?

Citat:
Sedan den andra. Hovrätten kom fram till att just Rahman knappast hade tid att först mörda och sedan handla för att till sist åka tillbaka. Faktum är att det skulle krävts rejäla nerver av vem som helst att göra så. Det och kassen som kom från en annan affär talar för att mördaren antingen hade med sig dem till morden eller tillhanda närmare än så. Inköpet kan då vara gjort när som helst.

Den här tråden verkar dra till sig skribenter som gör allehanda logiska kullerbyttor.

Hovrätten sa att Rahmans alibi var 'OK' - han gav sig själv alibi och hans arbetskamrat kunde inte spräcka det. Jag kan acceptera det, men jag är fan inte imponerad när misstänkta mördare ger sig själva alibi.

Vad hade det krävts rejäla nerver att göra?

Att mordet på Märta var planerat är föga troligt - allt talar för att tändvätskan köptes just då för att röja undan lite bevis.

Det som är viktigt är alltså: Tändvätskan (som var 2 flaskor, inte bara en) köptes ganska precis, i en butik som Joy brukade handla i, när Märta blev mördad (plus-minus någon timme). Det gjordes alltså i princip samtidigt som en viss Joy stod där, glad i hågen med kaffe.

Citat:
Det tredje tyckte jag var det konstigaste resonemanget av alla. Varför skulle det se ut på något visst sätt om han bara köpt t-gul? Brukar du eller någon annan reagera på att någon köper t-gul och om du gör det?Reagerar du mindre om han köpt kaffe dessutom? Brukar man ens vara tvungen att visa upp vad man har i Icakassen om man råkar möta en jobbarkompis utanför affären. Så frågan kvarstår varför i fridens namn köpa kaffe och släpa på dessutom.

Icke-argument som sagt. (Om någon säger att vederbörande ska köpa kaffe till arbetsplatsen, och kommer därifrån med bara tändvätska, samtidigt som en pensionär inom hemtjänsten blivit mördad. då ringer det en och annan varningsklocka.)

Citat:
Nåja nog om detta som får sägas fallit dött på marken. Sundevalls påstående om mönsteranalysen är bra mycket intressantare. Enligt vad han säger så var det inte en blindtest. Någon påläst som kan bekräfta ellerdementera.

Sundevall kan ärendet extremt bra men är inte opartisk för 2 öre.

Det finns 4 saker som talar för samband:

1. SKLs (första) analys talar till övervägande del för det
2. Undersökning av klister-rester talar starkt för samband
3. Mönsterundersökningen som gjordes visade att den till 99,99 % (mer egentligen) sannolikhet kom från julbonaden

Till detta kommer även en 4'e punkt: i princip bara personal från Hemtjänsten och Märtas anhöriga kan tänkas ha begått mordet. Julbonad saknas från annan brukare inom hemtjänsten... för mig är det bara att lägga ihop ett och ett.

Det som talar mot är att bandet ändrat storlek, en förklaring kan vara att bandet har slitits på och lagts i vätska som SKL gjorde när de undersökte mordvapnet 1993 - det blev tyvärr dåligt dokumenterat.

Hur som helst är det klart att bandet kom från andra pensionären, läs 2002-domen och vad mönsteranalys-killen hade att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in