Citat:
Ursprungligen postat av
JSelwyn
Men vad jag kan se så fick man aldrig någon klarhet hur förövaren kom in i lägenheten och sen än mindre, hur låste vederbörande dörren? Hade Märta en uppsättning nycklar till eller är det den som hon hade som aldrig har blivit återfunnen?
Det är väl mer än tänkbart att det fanns en till nyckel till bostaden. Det är väl ingenting som går att säga till hundra procent, men det har ju ingen direkt betydelse för 'vem som gjorde det'.
Citat:
Ursprungligen postat av
JSelwyn
1. Kan gärningsmannen ha ångrat sig och därför släckte han elden vilket mycket tyder på?
2. Eller var det så att elden kvävdes av att den inte fick något syre? Men jag har för mig att klädkammaren även den har ett ventilationshål. Men det kanske inte var tillräckligt drag i den för att elden skulle kunna få ordentligt fäste? Isf hade det uppstått en ordentlig brand.
Så det är nog så att gärningsmannen ångrade sig (1).
Att gärningensgubben skulle ha ångrat sig har jag nog väldigt svårt att tro. Jag tror han inte brydde sig om att se till att elden fick fyr utan snabbade sig från brottsplatsen illa kvickt.
Citat:
Ursprungligen postat av
JSelwyn
Nej, jag är inte alls övertygad om att det inte var Joy.
Då ska vi se - du är alltså
inte övertygad om att det
inte var Joy (?). Här var det kluven tunga, minst sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av
JSelwyn
Då tänker jag mer på den tekniska bevisningen. Utvecklingen går framåt. Så jag undrar verkligen om man skulle komma till samma slutsats idag som man åberopade i resningsansökan?
Resningsansökan låg ju 'team Joy' bakom, och knappast så hade man tagit med något 'nytt' som talat för att han var gärningsman i den. För övrigt undrar jag vad du talar om för nya tekniska framsteg - det var ju vittnesgrejorna som gjorde att han blev frikänd - 'dödsskriket' och snacket om att arbetskamraten (tidsvittnet) var mer eller mindre alkoholiserad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas-P (yr-i-bollen)
En ofullständig FU låg till grund för att JR långt senare kunde slippa ifrån ansvar för MPs död.
Dvs OM denne JR nu faktiskt var skyldig.
VARFÖR inte bara ta in det faktumet att Jr först lagförts och blivit fälld - och senare friats?
Ska vi ha lynchmobbs-excesser i detta fallet - ungefär enligt samma ModusOperandi som 1984, i det s.k. styckmordsmålet? Kanske kan rättssystemet skrotas, för att ersättas med ett system där lynchbenägna får leva ut sina lustar?
Det kan nog vara så att förundersökningen var för dåligt gjord - det är i alla fall vad Leif GW, expert på stölder av kossor och grisar, sagt.
Menar du att någon här inte tagit in det oomkullrunkeliga faktumet att Joy Rahman dömdes och senare friats? Vem är det i så fall?