2014-03-03, 10:45
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
De enda rekorden som jag ser att han har en rimlig chans att gå om Federer i av de rekorden vi har pratat om här är antal GS-finaler och titlar. Det är ju de tyngsta men de andra kommer han nog inte gå om i, han är inte tillräckligt jämn helt enkelt, han har för mycket skadeproblem för det. För slitsam spelstil, jag kan absolut inte se Nadal spela tennis lika länge som Federer.

Federer är en spelare som jag mycket väl kan se spela tennis på den högsta nivån även när han är äldre än 35 år. Det kan jag inte säga om Nadal.

När det kommer till antal år på en viss rankingplacering så har ju Rafa varit topp fem i snart 10 år (och han har redan nu mer eller mindre säkrat placeringen fram till US Open om han inte missar eller gör totalfjasko i franska öppna), vilket innebär att han redan nu bör ha ca knappt 500 veckor klara eller 10 år. Det handlar om ca 2 år mindre än Federer på topp 10 listan och då är han cirka 5 år yngre. Lägg till att han har varit topp 5 nästan hela tiden, vilket gör att han borde ha ännu större chanser där, och en mycket stor del av tiden har han även varit topp 2. Så orimligt är det absolut inte.

Dock har förmodligen Nadal en spelstil som sliter mer än Federers och hur länge Federer kommer fortsätta på den här nivån har jag ingen aning om, så vi får avvakta och se vad som händer helt enkelt.
Citera
2014-03-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
När det kommer till antal år på en viss rankingplacering så har ju Rafa varit topp fem i snart 10 år (och han har redan nu mer eller mindre säkrat placeringen fram till US Open om han inte missar eller gör totalfjasko i franska öppna), vilket innebär att han redan nu bör ha ca knappt 500 veckor klara eller 10 år. Det handlar om ca 2 år mindre än Federer på topp 10 listan och då är han cirka 5 år yngre. Lägg till att han har varit topp 5 nästan hela tiden, vilket gör att han borde ha ännu större chanser där, och en mycket stor del av tiden har han även varit topp 2. Så orimligt är det absolut inte.

Dock har förmodligen Nadal en spelstil som sliter mer än Federers och hur länge Federer kommer fortsätta på den här nivån har jag ingen aning om, så vi får avvakta och se vad som händer helt enkelt.

Topp5 klarar han nog Federer men jag tror inte han gör det när det gäller topp10. Den som lever får se, tror Federer kommer att spela många år till. Att Federer inte ramlade ut topp10 förra året bevisar bara vilken sjukt hög nivå han håller, han spelade uruselt (spelmässigt inte ens topp50 ett tag) ändå klarar han sig kvar. Nadal kommer få problem med skador tror jag vilket kommer att sätta stopp för ranking-rekord för hans del tror jag.

Min känsla är att Nadal är en spelare som håller en jättehög nivå men när väl hans nivå försämras så kommer han rasa snabbt, förmodligen så slutar han ganska omgående om han får skadeproblem. Federer känns mer seg helt enkelt, han kommer att rasa mer långsamt. Så känner jag.

Ett annat rekord jag tror han har bra chans att gå om Federer i är dock titlar totalt, inte bara grand slam utan alla ATP-titlar. Det trodde jag definitivt inte för två år sedan men nu har han ju radat upp så oerhört mycket titlar, han har spelat över förväntan på hardcourt, är han skadefri några år till så tror jag han går om i och med att Federer vinner för lite titlar nuförtiden, fast det återstår ju att se hur bra Federer spelar, om han kan lägga i en ny växel och börja ta 4-5 titlar per år eller inte. En eller två titlar per år kommer dock inte räcka för att hålla undan för Nadal tror jag.

Ett annat rekord som Federer har som jag tror att Nadal slår denna säsong är antal poäng på rankingen, jag minns att någon i tråden sa för ett tag sedan att Federer har haft drygt 15000 poäng om man räknar om det till dagens poängsystem, Nadal är väldigt nära det, med tanke på hur bra han är på grus samt att han åkte ut i första rundan i Wimbledon förra året så känns det som att han kommer att slå det. Såvida det inte blir fiasko i Wimbledon igen då såklart.
Senast redigerad av terribilis 2014-03-03 kl. 12:09.
Citera
2014-03-03, 18:49
Medlem
barnets avatar
När är lottningen för Paribas?
Citera
2014-03-04, 00:14
Medlem
Satt och kikade på uppvisningstennis nu ikväll , Sampras och Agassi hade riktigt bra löd i bössan förtfarande, Agassi vann 6-3 7-6 ,Sampras serve är ju värdsklass fortfarande.
Citera
2014-03-04, 13:20
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Kolla det här rallyt mellan Murray & Dimitrov. Satan i gatan.

http://www.youtube.com/watch?v=WH57z3TjBPI&feature=player_embedded

Wow! Tack för den.
Citera
2014-03-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Satt och kikade på uppvisningstennis nu ikväll , Sampras och Agassi hade riktigt bra löd i bössan förtfarande, Agassi vann 6-3 7-6 ,Sampras serve är ju värdsklass fortfarande.

Just serven är ju något man kan bibehålla väldigt länge om man fortsätter att träna. Det skulle vara intressant att se hur långt Sampras skulle ta sig i Wimbledon nu med en bra lottning. Gräs är ju ett underlag som det inte spelas så mycket på och som är svårt för många pga det, de flesta har ju inte så stor erfarenhet av gräs jämfört med de andra underlagen, så det blir ju färre spelare som har det som bästa underlag.

Damernas lottningen till IW är klar nu i alla fall, varken S.Williams eller Azarenka deltar. Av någon anledning så tycker folket där borta att det är kul att först lotta damernas turnering för att sedan vänta med herrarnas
Citera
2014-03-05, 01:00
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Såg lite grann av gubbmatcherna. Lendl - Cash och Sampras - Agassi. Vad gäller de förstnämnda så jösses vad otränade de har blivit. Gubbmage på båda. Jämför med Wilander, som fortfarande ser ut att vara i bra form.

Sampras och Agassi skötte sig hyfsat, men jag var ändå inte jätteimponerad av dem. Tekniken fanns ju där, och framförallt då i servarna vad gäller Sampras. Samtidigt såg de båda ut att ha tappat mycket i fysik. Nu följer jag iofs inte veterantouren så jag har ingen aning om hur dessa spelare presterar där eller ens om de öht spelar, men jag har svårt att tänka mig att de skulle vara de bästa veteranerna just nu. Jag kan inte låta bli att tänka en del på våra egna veteraner och jag undrar om inte dessa är bättre, får åtminstone det intrycket.

Tänker på Jonas Björkman, med sin dubbelcomeback i SO i höstas. Men även på spelare som Magnus Norman (iofs några år yngre) och Thomas Enqvist, som jag inte har sett spela på evigheter, men som jag har fått intryck av att de är spelare som som lyckats bibehålla sin form hyfsat. Det här är dock spekulationer från min sida. Kanske finns någon här som följer veteranspelarna och eventuellt rätta mig om jag har fel.
Citera
2014-03-05, 10:56
Medlem
Det beror ju på vad man menar med "veteran" också. Man kan ju liksom inte direkt säga att man är veteran om man precis har slutat eller om man är under 40 år gammal tycker jag i alla fall. Man ska minst vara 40 år och ha varit borta från touren i minst fem år, så tycker jag.

Jag tror att McEnroe är den bästa tennisspelaren som uppfyller dessa krav. Eller förresten när lade Björkman av? Han kanske kvalar in i den kategorin nu. Om man nu bortser ifrån att han faktiskt har spelat på touren så sent som för några månader sedan.

Edberg tror jag också är väldigt bra, men jag håller ändå McEnroe högst av de riktigt gamla, de "riktiga" veteranerna som jag ser det.
Senast redigerad av terribilis 2014-03-05 kl. 10:59.
Citera
2014-03-05, 11:02
Medlem
Äntligen är lottning i IW klar. Ganska bra och spännande lottning faktiskt där Nadal fick en tuff lottning för att vara seedad etta. Kan ställas mot en Dolgopolov i form och Monfils tidigt.

Federer tycker jag fick den bästa lottningen av de stora namnen. Wawrinka fick också en hyfsad lottning. Intressant del också med Dimitrov, Gulbis och Berdych.
Citera
2014-03-05, 12:08
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Det beror ju på vad man menar med "veteran" också. Man kan ju liksom inte direkt säga att man är veteran om man precis har slutat eller om man är under 40 år gammal tycker jag i alla fall. Man ska minst vara 40 år och ha varit borta från touren i minst fem år, så tycker jag.

Jag tror att McEnroe är den bästa tennisspelaren som uppfyller dessa krav. Eller förresten när lade Björkman av? Han kanske kvalar in i den kategorin nu. Om man nu bortser ifrån att han faktiskt har spelat på touren så sent som för några månader sedan.

Edberg tror jag också är väldigt bra, men jag håller ändå McEnroe högst av de riktigt gamla, de "riktiga" veteranerna som jag ser det.

Tror generellt att du kan hitta bra "veteranspelare" bland dubbelspelarna. De brukar spela rätt långt upp i åldrarna och vissa av dem har ett spel som även funkar i singel.
Citera
2014-03-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Såg lite grann av gubbmatcherna. Lendl - Cash och Sampras - Agassi. Vad gäller de förstnämnda så jösses vad otränade de har blivit. Gubbmage på båda. Jämför med Wilander, som fortfarande ser ut att vara i bra form.

Sampras och Agassi skötte sig hyfsat, men jag var ändå inte jätteimponerad av dem. Tekniken fanns ju där, och framförallt då i servarna vad gäller Sampras. Samtidigt såg de båda ut att ha tappat mycket i fysik. Nu följer jag iofs inte veterantouren så jag har ingen aning om hur dessa spelare presterar där eller ens om de öht spelar, men jag har svårt att tänka mig att de skulle vara de bästa veteranerna just nu. Jag kan inte låta bli att tänka en del på våra egna veteraner och jag undrar om inte dessa är bättre, får åtminstone det intrycket.

Tänker på Jonas Björkman, med sin dubbelcomeback i SO i höstas. Men även på spelare som Magnus Norman (iofs några år yngre) och Thomas Enqvist, som jag inte har sett spela på evigheter, men som jag har fått intryck av att de är spelare som som lyckats bibehålla sin form hyfsat. Det här är dock spekulationer från min sida. Kanske finns någon här som följer veteranspelarna och eventuellt rätta mig om jag har fel.
Sampras har en blodsjukdom, det är därför.
Citera
2014-03-07, 18:20
Medlem
Ajdå tråkigt , Elena Baltacha har fått lever cancer http://www.itv.com/news/story/2014-03-07/tennis-elena-baltacha-liver-cancer/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in