Citat:
Ursprungligen postat av
theRulerOfBethos
När det kommer till antal år på en viss rankingplacering så har ju Rafa varit topp fem i snart 10 år (och han har redan nu mer eller mindre säkrat placeringen fram till US Open om han inte missar eller gör totalfjasko i franska öppna), vilket innebär att han redan nu bör ha ca knappt 500 veckor klara eller 10 år. Det handlar om ca 2 år mindre än Federer på topp 10 listan och då är han cirka 5 år yngre. Lägg till att han har varit topp 5 nästan hela tiden, vilket gör att han borde ha ännu större chanser där, och en mycket stor del av tiden har han även varit topp 2. Så orimligt är det absolut inte.
Dock har förmodligen Nadal en spelstil som sliter mer än Federers och hur länge Federer kommer fortsätta på den här nivån har jag ingen aning om, så vi får avvakta och se vad som händer helt enkelt.
Topp5 klarar han nog Federer men jag tror inte han gör det när det gäller topp10. Den som lever får se, tror Federer kommer att spela många år till. Att Federer inte ramlade ut topp10 förra året bevisar bara vilken sjukt hög nivå han håller, han spelade uruselt (spelmässigt inte ens topp50 ett tag) ändå klarar han sig kvar. Nadal kommer få problem med skador tror jag vilket kommer att sätta stopp för ranking-rekord för hans del tror jag.
Min känsla är att Nadal är en spelare som håller en jättehög nivå men när väl hans nivå försämras så kommer han rasa snabbt, förmodligen så slutar han ganska omgående om han får skadeproblem. Federer känns mer seg helt enkelt, han kommer att rasa mer långsamt. Så känner jag.
Ett annat rekord jag tror han har bra chans att gå om Federer i är dock titlar totalt, inte bara grand slam utan alla ATP-titlar. Det trodde jag definitivt inte för två år sedan men nu har han ju radat upp så oerhört mycket titlar, han har spelat över förväntan på hardcourt, är han skadefri några år till så tror jag han går om i och med att Federer vinner för lite titlar nuförtiden, fast det återstår ju att se hur bra Federer spelar, om han kan lägga i en ny växel och börja ta 4-5 titlar per år eller inte. En eller två titlar per år kommer dock inte räcka för att hålla undan för Nadal tror jag.
Ett annat rekord som Federer har som jag tror att Nadal slår denna säsong är antal poäng på rankingen, jag minns att någon i tråden sa för ett tag sedan att Federer har haft drygt 15000 poäng om man räknar om det till dagens poängsystem, Nadal är väldigt nära det, med tanke på hur bra han är på grus samt att han åkte ut i första rundan i Wimbledon förra året så känns det som att han kommer att slå det. Såvida det inte blir fiasko i Wimbledon igen då såklart.