Citat:
Ursprungligen postat av
vote
Tack för svar.
Och att ställa följdfrågan: "vilka grundläggande begrepp?" går förstås inte att svara på?

Det är väl allt som innefattar matten från a,b,c förstås...
Jag antar att sånt som måste sitta är hur man räknar ut vinklar, ställer upp ekvationer, förkorta tal som ska divideras, enhetsomvandling osv.
Men typ, ett tal som 5655/87000; hur räknar man snabbt ut det under provet? Jag ser inga uppenbara sätt att förkorta talen och jag tycker också genast det blir svårare med en större nämnare.
Nu är det väl inte så mycket ren division på provet, men för att lösa en liknande uppgift utan att förlora tid så hade iallafall jag sett det logiskt att svaret skulle hamna någonstans runt ~0.07, just för att 7x8=56. Du vet redan att svaret kommer vara mindre än 1. Det som är mest komplicerat i mitt tycke är att hålla koll på decimalerna, så för att veta att jag inte är helt fel ute hade jag dubbelkollat att 0.7 x 80000 = 56000 och att svaret således är en decimal mindre och bör hamna strax under 0.07.
Exakta svaret är 0.065, så man hade troigtvis kunna utesluta både ett och två svarsalternativ på detta sättet. Hade jag behövt räkna ut ett exakt svar så ser jag redan med en gång att det hade tagit för lång tid för mig, och därför gått vidare efter en lättare och mer logsik uträkning.
Jag är verkligen inget mattesnille men fick ändå relativt bra resultat på mattedelen i höstas, mest för att jag inte ödslade min tid och visste redan från början när jag läste frågan om jag hade kunskapsnivån eller inte.