2014-03-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Varför skulle det vara "någon"? Ingen vet vad som "orsakade" Big-bang, om man nu kan tala om kausalitet utanför rumtiden.
"Everything is determined, the beginning as well as the end, by forces over which we have no control. It is determined for the insect, as well as for the star. Human beeings, vegetables, or cosmic dust, we all dance to a mysterios tune, intoned in the distance by an invisible piper."

Albert Einstein
(finns att hitta t.ex. här: http://www.virtualjerusalem.com/culture.php?Itemid=11970)
Citera
2014-03-07, 15:28
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
"Everything is determined, the beginning as well as the end, by forces over which we have no control. It is determined for the insect, as well as for the star. Human beeings, vegetables, or cosmic dust, we all dance to a mysterios tune, intoned in the distance by an invisible piper."

Albert Einstein
(finns att hitta t.ex. här: http://www.virtualjerusalem.com/culture.php?Itemid=11970)

Det där var inte ett svar på frågan. Om du läser på lite vad Einstein menade med Gud (eller "invisible piper" i det här fallet), så inser du nog det.

Citat:
Ursprungligen postat av Albert Einstein
It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.
Citera
2014-03-07, 15:30
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Albert Einstein
Einstein trodde alltså på determinism. Hur är det ens relevant?
Citera
2014-03-07, 17:07
Medlem
Citat:
Jag kan bara tala för mig själv. Jag tror också att allting är förutbestämt. Relevant? Jag vet inte, var och en får väl göra så gott han/hon kan i alla fall.
Citera
2014-03-07, 17:08
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:

Om vi lever i ett deterministiskt universum så finns det inget utrymme för en Gud eller den fria viljan. Var ska alla mirakel komma från? I ett deterministiskt universum behövs ingen gud.

https://www.youtube.com/watch?v=jrCZYDm5D8M
Citera
2014-03-07, 17:09
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Jag kan bara tala för mig själv. Jag tror också att allting är förutbestämt. Relevant? Jag vet inte, var och en får väl göra så gott han/hon kan i alla fall.

Att allt är deterministiskt betyder inte att det är förutbestämt. Man pratar om "degrees of freedom" i det deterministiska universumet.
Citera
2014-03-07, 17:20
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag menar hur det är relevant till tråden eller mitt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Redpitbull
Om vi lever i ett deterministiskt universum så finns det inget utrymme för en Gud eller den fria viljan. Var ska alla mirakel komma från? I ett deterministiskt universum behövs ingen gud.

https://www.youtube.com/watch?v=jrCZYDm5D8M
Fri vilja kan inte finnas i ett deterministisk universum. Varför skulle dock en Gud inte kunna finnas? Determinism kan ju bland annat uppstå via allvetande, som Gud ofta har.
Citera
2014-03-07, 18:32
Bannlyst
Citat:
Markus KAN vara nedtecknat baserat på uppgifter från ett ögonvittne men det är skrivet så långt efter Jesu död att det mesta är troligtvis hörsägen.
Originalen är väll skrivna på Grekiska om jag inte missminner mig och det är inte troligt att något vittne kunde skriva på grekiska.
Dock är vissa fragment i Markus är troligtvis tidigare. Om man vill vara snäll kan dessa fragment komma från omkring 30 fast mer troligt 60 år efter Jesu död. Och då blir det möjligt att informationen kommer från ett ögonvittne.

Om du vill kan jag gå igenom mina gamla föreläsningar så kan du får namnen på fragmenten, fast det är lite jobb med det. Finns säkert om du googlar det.

Från Wiki:
Enligt Ireneus är evangeliet skrivet efter att Petrus avrättats, vilket sannolikt skedde år 64 under kejsar Neros förföljelser. Då det av Markusevangeliet inte tydligt framgår att författaren känt till Jerusalems förstörelse år 70 brukar det anses ha tillkommit före detta år. De allra flesta bibelforskare är överens om detta. Att det skrivits efter år 75 anses osannolikt eftersom Matteusevangeliet och/eller Lukasevangeliet anses ha skrivits kring år 80, och dessa har använt Markus som källa enligt tvåkällshypotesen. Ändå finns det åtskilliga forskare som vill datera det antingen tidigare eller senare. Emellertid är det sannolikt att vissa passager i Markus är av tidigare datum.
Bara ett tips; Säger du att du har föreläst i ämnet och i samma andetag så citerar du wikipedia gör du dig dummare än tåget i mina ögon.

NVM, gällande att du "hör något/någon" så kan jag säga dig att det inte behöver vara Gud fastän entiteten säger det.
Senast redigerad av saggeliten 2014-03-07 kl. 18:35.
Citera
2014-03-07, 18:53
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Jag menar hur det är relevant till tråden eller mitt inlägg.

Fri vilja kan inte finnas i ett deterministisk universum. Varför skulle dock en Gud inte kunna finnas? Determinism kan ju bland annat uppstå via allvetande, som Gud ofta har.

Du förutsätter en massa saker som är svåra att belägga.. som tex "allvetande"... semantik säger jag.
Citera
2014-03-07, 18:56
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Bara ett tips; Säger du att du har föreläst i ämnet och i samma andetag så citerar du wikipedia gör du dig dummare än tåget i mina ögon.

NVM, gällande att du "hör något/någon" så kan jag säga dig att det inte behöver vara Gud fastän entiteten säger det.

Nej... Det är du som "är dummare än tåget"... Var säger jag att jag föreläst i ämnet?

"You infer" som det så fint heter på engelska både det ena och det andra i lite allt möjligt du läser.
Citera
2014-03-07, 18:56
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Du förutsätter en massa saker som är svåra att belägga.. som tex "allvetande"... semantik säger jag.
Allt jag vill ha sagt är att determinism inte bara är kompatibelt utan även är en följd av en allvetande entitet.

Vad finns det att belägga menar du?
Citera
2014-03-07, 18:58
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Allt jag vill ha sagt är att determinism inte bara är kompatibelt utan även är en följd av en allvetande entitet.

Vad finns det att belägga menar du?

"även är en följd av en allvetande entitet"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in