Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Exakt. Att Gud gjort något är inte grundinställningen. Det måste dels bevisas finnas en sådan antropomorf rymdpappa och sedan måste det bevisas att han kan och har gjort det som påstås.
Tills dess är svaret antingen okänt eller lagt på hyllan tills mer bevis uppenbarar sig.
Exakt... Och jag välkomnar alla bevis jag kan få. Jag vill gärna tro att jag ser verkligheten. Jag vill gärna tro att gud pratar med mig.
But so far har ingen presenterat några övertygande evidens.
Jag välkomnar även filosofiska och teologiska argument, även om de behöver styrkas med observationer i slutändan. Men inte ens några övertygande dialektiska lekar kan presenteras som styrker guds existens.
Vad som är helt klart är att det inte finns en möjlighet att den abrahamitiska guden existerar i någon form.
Med allt som han anhängare påstår honom göra så torde vi väll ha kunnat mäta eller väga något vid det här laget? Hur kommer det sig att det inte växer ut armar och ben på amputerade tex?
Och verkligen.. Finns det någon frisk människa som VILL att han ska existera...? En Jävligare och mer psykopatiskt, sadistiska Gud får man leta efter.
När det gäller den deistiska guden så verkar stötestenen för folk vara "Det kan ju inte komma något ur ingenting!?!?".
Och det är tydligen även det väldigt svårt för folk att acceptera att; Det kan det visst!
Varken matematiskt eller kvantmekaniskt är det svårt att skapa något ur ingenting. Det är tom så att lagen om "Conservation of Energy" förutsätter att detta händer.
0=(-1)(+1), 0=(-9)(+9), 0=(-42)(+42), 0=(-666)(+666) osv.
Och detta händer inte bara i matematiken utan även när vi observerar saker på väldigt små skalor ser vi detta i verkligheten.
Enligt Lawrence Krauss är svaret på varför det existerar något snarare än ingenting: DÄRFÖR
Detta har vi svårt att relatera till i med att ALLT, som ni som läser mitt inlägg, i läsandes stund kan se och röra vid, allt runt om er är påverkat & eller skapat av människor. Allt ni kan se eller röra vid, förutom himmelen är "touched by man".
Det är därför vi tolkar och beskriver naturen som att "Jo men vi har en lins i ögat för att evolutionen har gjort så att vi ska se skarpare". Vilket semantiskt är helt fel.
Evolutionen har inget mål eller någon vilja. Men vi språkligt tillskriver den det.
Samma med skapelseögonblicket.