2014-03-06, 15:57
Medlem
Någon som vet vad de menar i följande stycket:

"Eftersom N(1+i)=1+1=2 så talet j=1+i i och för sig ett specialfall av vår tidigare observation att z är ett primtal i (Z(i)) om N(z) är ett primtal i Z, men det är samtidigt speciellt eftersom j-konjugat=-ij så att j och j-konjugat är associerade. Utöver talet 1+i så är alltså alla gaussiska heltal z, sådana att N(z) är ett naturligt primtal, primtal i Z(i)."

Utifrån texten känns det som att de anser att 2 är ett primtal. Någon som kan förklara för mig?
Citera
2014-03-06, 15:57
Medlem
Låt v = (a,b) vara en vektor i R² med längd 1, och låt T: R² --> R² vara spegling i linjen genom origo med riktningsvektor v.

Hur finner jag standardmatrisen T?
Citera
2014-03-06, 16:12
Medlem
TuppenGusavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
A+B = 0 ger B = -A.
Insättning i -2A+B = 2 ger -2A - A = 2,
så -3A = 2.
Tack så mycket, stötte på en till sak jag undrar över när jag tog en titt på facit. De får de till 1+((2/3)/(x-2))-((2/3)/(x+1)). Dvs att B=(-2/3) och A=2/3medans jag får att B=2/3 och A=(-2/3). Är det jag som missförstått något eller spelar det ingen roll eller är det fel i facit?
Citera
2014-03-06, 16:13
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Någon som vet vad de menar i följande stycket:

"Eftersom N(1+i)=1+1=2 så talet j=1+i i och för sig ett specialfall av vår tidigare observation att z är ett primtal i (Z(i)) om N(z) är ett primtal i Z, men det är samtidigt speciellt eftersom j-konjugat=-ij så att j och j-konjugat är associerade. Utöver talet 1+i så är alltså alla gaussiska heltal z, sådana att N(z) är ett naturligt primtal, primtal i Z(i)."

Utifrån texten känns det som att de anser att 2 är ett primtal. Någon som kan förklara för mig?
2 är de facto ett primtal. Vad menar du?
Citera
2014-03-06, 16:14
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigkjell85
Det finns en tangent till kurvan y=cosx/sinx i intervallet 0<x<(π/2), som är parallell med linjen y+4x-13=0

Bestäm tangeringspunktens x-koordinat.

Jag har deriverat kurvan och kommit fram till y'=(cosx)^2. Har jag gjort rätt så långt? Hur går jag vidare härifrån? Vet ju att k värdet är -4x.

Derivatan av f(x) = cosx/sinx bör bli f´(x) = - 1/sin²x.
Den givna linjen har lutningen k = -4 (inget x där!)

Bestäm tangeringspunktens x-koordinat ur ekvationen
f´(x) = -4.
Citera
2014-03-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
2 är de facto ett primtal. Vad menar du?
Skrev fel, menar att två inte är ett primtal
Citera
2014-03-06, 16:20
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Skrev fel, menar att två inte är ett primtal
2 är ett primtal. Texten skriver att om N(z) är ett vanligt primtal så är z ett Gaussiskt primtal. Som exempel använder de z=1+i som uppfyller N(z)=2. Eftersom 2 är ett primtal så är 1+i ett Gaussiskt primtal.
Citera
2014-03-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
2 är ett primtal. Texten skriver att om N(z) är ett vanligt primtal så är z ett Gaussiskt primtal. Som exempel använder de z=1+i som uppfyller N(z)=2. Eftersom 2 är ett primtal så är 1+i ett Gaussiskt primtal.
Varför skriver de då att det är ett specialfall?
Citera
2014-03-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowie
Hej!
Har en fråga som berör trigonometri:
http://sv.tinypic.com/r/29eqfqd/8

Finns det någon som har lösningsförslag på den?

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Rita en linje från B som är vilkelrät mot DC. Låt E beteckna punkten där den skär DC. Pga likformighet kommer sträckan BE vara 4.0 cm. Sin C= 4.0/5.5. C=47 grader.

Edit: Lösningen blir lättare att förstå om man ritar in linjen BD i figuren och namnger vinklarna. Trianglarna ABD och EBD blir då kongruenta.

Hur vet du att dom är likformiga?
Citera
2014-03-06, 16:24
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Varför skriver de då att det är ett specialfall?
För att det är ett specialfall. Beskriv din uppfattning av definitionen för ett specialfall, så ska vi se om det är där skon klämmer.
Citera
2014-03-06, 16:26
Medlem
Gränsvärdental.

Har gjort talet:
lim x --> oändligheten ((x^2 + 3x))^1/2 - (x^2 + 1)^1/2

Gjorde talet genom att gångar med att förlänga med konsulatet och det gick bra och fick rätt svar som är 3/2.

Men nu är det ett annat tal som är nästan samma men lim x--> minus oändligheten annars samma.
Då är svaret -3/2 jag förstår inte varför det blir så.
Citera
2014-03-06, 16:31
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuppenGusav
Tack så mycket, stötte på en till sak jag undrar över när jag tog en titt på facit. De får de till 1+((2/3)/(x-2))-((2/3)/(x+1)). Dvs att B=(-2/3) och A=2/3medans jag får att B=2/3 och A=(-2/3). Är det jag som missförstått något eller spelar det ingen roll eller är det fel i facit?

Du får samma svar som facit: 2/(x^2-x-2) = - (2/3)/(x+1) + (2/3)/(x-2)

Facit har "A" över (x-2) och "B" över (x+1). Du gjorde tvärtom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in