2014-03-06, 09:40
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Jag känner lite att denna tråd handlar så mycket om bevarande och förhärligande av äldre hus och det har jag inget emot, men min smak är mer modern och gärna åt minimalistiska och industriell känsla, även om jag kanske inte lever som jag lär, men att jag nästan hissar detta hus ist. för dissar gör att jag känner det som att jag kommer att anses som knäpp.

Alla har ju olika smak. Jag har en viss och ganska bestämd smak, men det är ju inte så att jag klankar ner på andra bara för att dom tycker annorlunda. Förutom på skoj. Framförallt handlar ju tråden diskussion om objekten, om alla tyckte likadant skulle det ju inte bli någon diskussion. Jag tycker bara det är kul när det blir lite liv i diskussionen. Det är ingen som kommer att tycka du är knäpp för att du har en annorlunda ståndpunkt, däremot skulle det ju vara kul om du kunde försvara den ordentligt. Du får väl skriva ett lovtal till den minimalistiska industrialismen?
Citera
2014-03-06, 11:26
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Gatstensväggen ser ju att att vilja rasa vilken sekund som helst. Snett och vingligt, och fogarna är bara en klutt bruk mellan stenarna. Kolla dessutom fusktegelväggen kring kaminen. Och kakelsättningen kring badkarsplattformen. Det skriker fuskande amatör.

På vilket sätt är kaklet runt badkaret fel? Det jag kan se är att fogarna sitter lite konstigt.
Citera
2014-03-06, 12:20
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Självklart har jag sett bättre murningar men det är ju uppenbart att de murat snett och vint med flit för att få en chabby chick känsla.

Det är möjligt att det är shabby chic dom vill åt, men i helvete att dom har gjort det där med flit. Det där kan vara nåt av det sämsta jag har sett i hela mitt liv. Dom måste ha haft lettiska hantverkare som murat på fyllan. Frågan är om dom ens kunde stå upp så fulla dom måste ha varit. Det är nästan värt att kolla om murbruket fortfarande luktar spya...
Citera
2014-03-06, 12:29
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Nu måste jag säga att jag hellre väljer en sådan här bostad än alla murriga 60 och 70-tals hus som brukar förekomma i tråden. Självklart har jag sett bättre murningar men det är ju uppenbart att de murat snett och vint med flit för att få en chabby chick känsla.
Om man ska vara petig så syftar väl shabby chic på att man använder möbler eller inredning med en äldre karaktär och målar upp dessa samt behandlar dem för att de ska erhålla en patina som ger intrycket av slitage. Det kan väl i och för sig även göras på nya möbler och ytor men man använder såvitt jag förstår riktiga möbler samt beprövade byggmetoder. I det här fallet har man använt gatsten, som är huggen i syfte att ligga på marken som ett extremt slitstarkt underlag, till att bygga en besynnerlig vägg. Det ser i vertikalt utförande snett och vint och galet ut och jag undrar om det hade sett så mycket bättre ut om man lyckats få leden rakare.
Citera
2014-03-06, 12:31
Medlem
Skidaddles avatar
Mest yta för pengarna? Tretton rum och kök i Köping. Fantastisk byggnad, dock inga interiörbilder. Charmigt till tusen....

http://www.hemnet.se/bostad/villa-13rum-centrum-kopings-kommun-glasgatan-14-6035706
Citera
2014-03-06, 12:59
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det ser i vertikalt utförande snett och vint och galet ut och jag undrar om det hade sett så mycket bättre ut om man lyckats få leden rakare.

Eftersom stenarna är oregelbundna så får man använda ganska mycket murbruk. Framförallt för att få en rak fog i varenda rad. Här har dom murat varje sten individuellt, och inte på något sätt försökt få dom att passa ihop med varandra.
Citera
2014-03-06, 15:09
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Eftersom stenarna är oregelbundna så får man använda ganska mycket murbruk. Framförallt för att få en rak fog i varenda rad. Här har dom murat varje sten individuellt, och inte på något sätt försökt få dom att passa ihop med varandra.
Jo, men om man håller händerna för den övriga inredningen så man bara ser stenen och låtsas att man tittar ned på sin garageuppfart ser det inte lika jävligt ut. Litet handlar det kanske om vad hjärnan är van att registrera på en viss plats.
Citera
2014-03-06, 15:30
Medlem
Citat:
Om man ska vara petig så syftar väl shabby chic på att man använder möbler eller inredning med en äldre karaktär och målar upp dessa samt behandlar dem för att de ska erhålla en patina som ger intrycket av slitage. Det kan väl i och för sig även göras på nya möbler och ytor men man använder såvitt jag förstår riktiga möbler samt beprövade byggmetoder. I det här fallet har man använt gatsten, som är huggen i syfte att ligga på marken som ett extremt slitstarkt underlag, till att bygga en besynnerlig vägg. Det ser i vertikalt utförande snett och vint och galet ut och jag undrar om det hade sett så mycket bättre ut om man lyckats få leden rakare.

Ja chabby chick är väl mest en fråga om möbler med viss patina, men det får väl benämnas som chabby chic när man tar bort murbruk och blottar tegelväggar som är sneda och har trasiga stenar, ojämna fogar och missfärgningar.
Citera
2014-03-06, 15:36
Medlem
Citat:
Alla har ju olika smak. Jag har en viss och ganska bestämd smak, men det är ju inte så att jag klankar ner på andra bara för att dom tycker annorlunda. Förutom på skoj. Framförallt handlar ju tråden diskussion om objekten, om alla tyckte likadant skulle det ju inte bli någon diskussion. Jag tycker bara det är kul när det blir lite liv i diskussionen. Det är ingen som kommer att tycka du är knäpp för att du har en annorlunda ståndpunkt, däremot skulle det ju vara kul om du kunde försvara den ordentligt. Du får väl skriva ett lovtal till den minimalistiska industrialismen?

Jag brukar väl säga vad jag tycker fast som vi alla här gör oftast, så går man mer igång på det man vill kritisera. Jag gillar oftast allt det du tillför tråden både bildmässigt och hur du motiverar, diskuterar och dessutom tillför fakta och kunskap. Kanske därför jag känner mig åsidosatt rent psykologiskt ibland när ljust och fräscht oftast kapas vid fotknölarna. Men det är ju givetvis en hårfin skillnad oftast mellan vad som även jag tycker är överdrivet ljust eller tråkigt mainstream. Jag har dessutom nog stor respekt för dina åsikter för att våga säga emot dig, om du förstår hur jag menar på något bakvänt sätt.
Citera
2014-03-06, 16:01
Medlem
Citat:
Mest yta för pengarna? Tretton rum och kök i Köping. Fantastisk byggnad, dock inga interiörbilder. Charmigt till tusen....

http://www.hemnet.se/bostad/villa-13rum-centrum-kopings-kommun-glasgatan-14-6035706

Antingen är man Stockholms BIASED eller så är det något allvarligt fel på det där huset eller dess omgivning.
Kanske ligger ett gammaldags garveri precis runt knuten eller liknande.

Står iofs renoveringsbehov och den där ån såg inte helt fräsch ut heller.
Senast redigerad av Unbannable 2014-03-06 kl. 16:03.
Citera
2014-03-06, 16:06
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Jo, men om man håller händerna för den övriga inredningen så man bara ser stenen och låtsas att man tittar ned på sin garageuppfart ser det inte lika jävligt ut. Litet handlar det kanske om vad hjärnan är van att registrera på en viss plats.

Det är lite kul med gatsten, eftersom formerna är kantiga men oregelbundna. När man lägger gatsten på marken är det bäst att lägga den i solfjäderformat mönster. Det är en kontraintuitiv tanke, men det är den form som kräver minst utrymme mellan stenarna, och där dom hakar i varandra bäst. Ska man lägga gatsten i raka mönster krävs väldigt mycket packning mellan raderna, för att ta hänsyn till alla oregelbundenheter. Det är därför den mesta gatstenen ligger solfjärderformat.

http://www.fotoakuten.se/albums/gratisbilder080324/gratisbilder-080324-192.jpg

Citat:
Jag brukar väl säga vad jag tycker fast som vi alla här gör oftast, så går man mer igång på det man vill kritisera. Jag gillar oftast allt det du tillför tråden både bildmässigt och hur du motiverar, diskuterar och dessutom tillför fakta och kunskap. Kanske därför jag känner mig åsidosatt rent psykologiskt ibland när ljust och fräscht oftast kapas vid fotknölarna. Men det är ju givetvis en hårfin skillnad oftast mellan vad som även jag tycker är överdrivet ljust eller tråkigt mainstream. Jag har dessutom nog stor respekt för dina åsikter för att våga säga emot dig, om du förstår hur jag menar på något bakvänt sätt.

Jag känner mig naturligtvis smickrad, och det är klart att det är en ego-boost när nån uppskattar ens inlägg. Men det får inte inte bli nån sorts jävla trådsanning. Det går jag inte med på. Jag vet att jag har många och starka åsikter om saker och ting, men det behöver ju inte betyda att jag har rätt och alla andra har fel. Framförallt är det ju inte roligt om mina åsikter skulle vara hämmande för andra. Vi är alla här på lika villkor, och poängen är ju som sagt att skapa lite intressant diskussion.

För övrigt har jag själv inrett min veranda i ljust & fräscht, och det stör mig något så enormt att jag ska ha fastnat för en trend som råkar vara inne. Jag tror jag har nämnt det tidigare nån gång...
Citera
2014-03-06, 16:37
Medlem
Skidaddles avatar
En lägenhet i ett hus ritat av en av mina favoritarkitekter, Lars Asklund.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-g-a-vaster-malmo-kommun-vastergatan-16-6017718

En av dom större lägenheterna i gårdshuset var ute i höstas, jag minns att vi diskuterade det. Nu är en av lägenheterna i gatuhuset till salu. Och det är möjligt att det är Asklunds egen lägenhet. Jag har för mig att han hade den, och använde lägenheten ovanför som studio. Det står inget om det i annonsen, men det är mycket möjligt.

Framförallt med tanke på mängden skrivbordsytor samt mängden designklassiker. Och arkitekter gillar ju sånt. Den berömda Breuer-fåtöljen, som jag dock tycker är obekväm. Samt min favorit Eames-fåtöljen. Det ser ut som en äkta, och dom där går loss på en 60-70 000 eller så.

Gillar planlösningen också. Riktigt kul, för Asklund var den arkitekt som fick mig att bli intresserad av arkitektur överhuvudtaget för en tjugofem år sen eller så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in