2014-03-04, 16:02
Medlem
emzs avatar
Nu har jag stört mig så länge på det här huset att jag inte kan låta bli att posta härinne.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-surahammar-centralt-surahammars-kommun-ostergatan-14-5956951

Villa i Surahammar som jag inte kan få klart för mig om den är ny eller om det är ett äldre hus där man helt sonika slagit ut väggarna i vardagsrummet och ersatt dessa med stora glasrutor. Enda logiska är om huset tidigare inhyst någon typ av affärsverksamhet. Men med tanke på att "skyltfönstren" är mot gården är det inte troligt...

Jag förstår inte. Vilken jävla insyn! Och utsikten var inte något att hurra över...Grannens sunkiga husvagn, är den trevlig att se på?

Jag är för stora glasrutor och ljusinsläpp, men vafan. Om man bor i skogen och vill skapa en drömliknande inne/ute-känsla, visst, men i ett tråkigt villaområde i Sura? Jag ryser. Och absolut inte sådana fönster på ett sådant hus!
Citera
2014-03-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det kan nog inte uteslutas att lgh faktiskt varit större en gång i tiden och att den har delats snarare än ihopslagits.
Ja det är också en möjlighet. Jag surfar mest runt i sthlm. området så jag har sett diverse variationer.

Citat:
Ursprungligen postat av emz
Nu har jag stört mig så länge på det här huset att jag inte kan låta bli att posta härinne.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-surahammar-centralt-surahammars-kommun-ostergatan-14-5956951

Villa i Surahammar som jag inte kan få klart för mig om den är ny eller om det är ett äldre hus där man helt sonika slagit ut väggarna i vardagsrummet och ersatt dessa med stora glasrutor. Enda logiska är om huset tidigare inhyst någon typ av affärsverksamhet. Men med tanke på att "skyltfönstren" är mot gården är det inte troligt...

Jag förstår inte. Vilken jävla insyn! Och utsikten var inte något att hurra över...Grannens sunkiga husvagn, är den trevlig att se på?

Jag är för stora glasrutor och ljusinsläpp, men vafan. Om man bor i skogen och vill skapa en drömliknande inne/ute-känsla, visst, men i ett tråkigt villaområde i Sura? Jag ryser. Och absolut inte sådana fönster på ett sådant hus!

Den har vi haft uppe i tråden för ett tag sedan. Ja det är lite väl stora fönster men ingen bor där och inga gardinstänger finns uppe. Den som flyttar in där skaffar sig säkert lamellgardiner eller hänger upp längder som dras för och silar ljuset och hindrar viss insyn. Är gardinerna nog tunna så blir det iaf. ljust i ett sådant hus men har man ingen belysning mellan tunna gardiner och rutan när det är mörkt ute så blir insynen ändå uppenbar medan utsikten försvinner och lurar de boende att de inte heller finns någon insyn.

Edit. Det finns inget altandäck utanför dörrarna vid matplatsen, man kan ju föreställa sig att någon flyttar in och bygger en fin altan med lite snygga insynsskydd och planterar något grönt. Bilderna är ju dessutom tagna när inga löv finns i buskar och träd så en sommarbild och med en fin altan blir nog helhetsintrycket mycket bättre.
Senast redigerad av lacrima 2014-03-04 kl. 16:21.
Citera
2014-03-04, 16:54
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emz

Huset är förmodligen byggt typ 30-40-talet. Vilka galna fönster, jag skulle känna mig som ett djur på zoo, snarare än att ha fria vyer. Det är lite "folk ska se hur fint vi har det" över det hela. Ritningarna har de gamla fönstren, så detta måste ha gjorts nyligen.
Citera
2014-03-04, 17:07
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Huset är förmodligen byggt typ 30-40-talet. Vilka galna fönster, jag skulle känna mig som ett djur på zoo, snarare än att ha fria vyer. Det är lite "folk ska se hur fint vi har det" över det hela. Ritningarna har de gamla fönstren, så detta måste ha gjorts nyligen.

Det står byggår 1938 i annonsen så du har helt rätt. Jag tycker om stora fönster och mycket ljus, men som sagt var ju utsikten helt värdelös och insynen total. Har man fönstren mot en sjö (eller till och med ett öppet gärde eller så) blir det ju väldigt trevligt, men här känns det som att de köpte huset de hade råd med och byggde om det efter tycke och smak utan en tanke på hur det skulle passa in...
Citera
2014-03-04, 19:27
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Två separata ingångar med olika adresser var ju lite annorlunda. Att det var två lägenheter som slagits ihop syntes ju, men två adresser vet jag inte om jag lagt märke till förut på andra objekt. Undra om de får brev i bägge adresser/dörrar, men har de postlåda så spelar det ju mindre roll.

Citat:
Ursprungligen postat av maynard12
Jag är tveksam till att det skulle vara två ihopslagna lägenheter, den andra ingången lär vara den gamla köksingången. Det är inte ovanligt att äldre hus med lite större lägenheter har separata trappuppgångar som var tänkta för tjänstefolket på den tiden husen byggdes.

Jag tror inte det är en hopslagen våning, det kan snarare vara tvärtom, att det är en avstyckad våning. Det är lite för många stora representationsrum, och lite för få sovrum.

Ingången längst till vänster är uppenbarligen en gammal köksingång. Och med jungfrukammare direkt till vänster där badrummet är, och sen köket där det där sovrummet med garderoberna är. Det som nu är kök är den gamla matsalen, det finns inte en chans i världen att man hade köket placerat där för hundratrettio år sen. Däremot var det väldigt vanligt att matsalen hade den positionen i mitten och med avfasade väggar.

Dom mest offentliga rummen ligger närmast huvudingången, med herrum, salong, och matsal. Herrummet närmast ingången, salongen det vinklade rummet med utsikt åt olika håll. Och med sovrummen grupperade runt dom offentliga rummen. Som sagt, jag tycker det saknas en rad med sovrum i korridoren nedanför det gamla köket, mellan matsalen och köksingången. Barnen hade antagligen hållit till där.

Det mest tragiska i sammanhanget är väl att dom har förstört en antagligen ganska fantastisk 1800-talsvåning för den där veritabla orgien i coriander och försänkta innertak. Pärlor för svin, säger jag bara...
Citera
2014-03-05, 15:27
Medlem
CarolynHaxs avatar
Tack, Skidaddle för att du förklarar skumma planlösningar och mystiska inredningar så bra! Jag har ofta suttit som ett levande frågetecken inför konstiga lägenhetsbeskrivningar, men du kan verkligen bena upp problemen!

Bara en fråga till om 5 r o k på 224 kvm - belysningen såg väldigt MYCKET ut. Massor av spottar och mycket indirekt belysning. Några synpunkter?
Citera
2014-03-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Intressant planlösning. De har lyckats knöka in 5 rum o kök på ynka 224 kvm. Och vilket kök sen!

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-ostermalm-stockholms-kommun-strandvagen-19,-4tr-6034112

Hade jag "några" miljoner över så skulle jag köpa den direkt...
Citera
2014-03-05, 21:08
Medlem
Skidaddles avatar
Jaha, det här ser ju lovande ut, tänker man. "Unik arkitektritad och mycket representativ 30-talsvilla med många vackra originaldetaljer bevarade." Och fin bild på en gammal funkisvilla, med nån sorts fasadutsmyckning kvar på ena sidan. Och så grymt besviken man blir.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-centrum-enkopings-kommun-torggatan-34-5742675

Och sen har dom murat upp en tegelvägg halvvägs i relaxrummet. Utanpå den gamla väggen. Bara för att få fram den där rustika känslan. Fel, fel, fel, som Magnus & Brasse skulle ha sagt. För att inte tala om den där väggavskiljaren vid vinkylen i hallen. Som är uppmurad av gatsten. Och det är antagligen den sämsta murning jag någonsin har sett. Hur ända in i helvete kan man göra nåt så misslyckat?

Nåja, huset är ivarjefall inte helt bortom räddning. Men i helvete att huset är "totalrenoverat med känsla för detaljer". Ljuger mäklaren medvetet, eller är dom bara totalt dumma i huvudet? Har dom inte ögon att se med?

Sen undrar jag lite över priset. Sex miljoner i Enköping? Kan det verkligen vara nåt? Nån som har koll på marknadsläget där? Nu är det ju iofs ett ganska stort hus, med en separat lägenhet för uthyrning. Men ändå. Sex miljoner för det där? Jag är skeptisk...
Citera
2014-03-05, 21:42
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jaha, det här ser ju lovande ut, tänker man. "Unik arkitektritad och mycket representativ 30-talsvilla med många vackra originaldetaljer bevarade." Och fin bild på en gammal funkisvilla, med nån sorts fasadutsmyckning kvar på ena sidan. Och så grymt besviken man blir.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-centrum-enkopings-kommun-torggatan-34-5742675

Och sen har dom murat upp en tegelvägg halvvägs i relaxrummet. Utanpå den gamla väggen. Bara för att få fram den där rustika känslan. Fel, fel, fel, som Magnus & Brasse skulle ha sagt. För att inte tala om den där väggavskiljaren vid vinkylen i hallen. Som är uppmurad av gatsten. Och det är antagligen den sämsta murning jag någonsin har sett. Hur ända in i helvete kan man göra nåt så misslyckat?

Nåja, huset är ivarjefall inte helt bortom räddning. Men i helvete att huset är "totalrenoverat med känsla för detaljer". Ljuger mäklaren medvetet, eller är dom bara totalt dumma i huvudet? Har dom inte ögon att se med?

Sen undrar jag lite över priset. Sex miljoner i Enköping? Kan det verkligen vara nåt? Nån som har koll på marknadsläget där? Nu är det ju iofs ett ganska stort hus, med en separat lägenhet för uthyrning. Men ändå. Sex miljoner för det där? Jag är skeptisk...
Gatstensväggen ser ju att att vilja rasa vilken sekund som helst. Snett och vingligt, och fogarna är bara en klutt bruk mellan stenarna. Kolla dessutom fusktegelväggen kring kaminen. Och kakelsättningen kring badkarsplattformen. Det skriker fuskande amatör.
Citera
2014-03-05, 22:46
Medlem
Citat:

Well, det är ju faktiskt mindre än en timme med både bil och tåg in till Sthlm. Sen ligger ju detta hus typ PÅ busstorget - om det nu skulle vara nåt positivt. Ljudliga stunder på balkongen, får man ju anta...

Det sjukaste är väl ändå extralägenheten, där man tagit ett halvt sovrum (eller nåt) och gjort om till stort badrum. Snacka om förlorad yta... Badrummet har dessutom därmed stort fönster mot trädgården, som man väl generellt lär ha persiennerna neddragna för. Väl utnyttjad fönsteryta...
Dessutom är det extralägenheten som har finentrén mot gatan. Huvudboendet får knata in bakvägen och komma fel väg mot den fina trappan.

Inte många spår av 30-tal, förutom möjligen trappan och parketten. Och kanske den öppna spisen, den ser fräck ut! Sedan har man klämt in diverse konstig inredning som tar bort all funkiskänsla. Marmor och ljuskronor.

Men, coolt hus i grunden. Balkongen är fantastisk!
Senast redigerad av SwedenBoy 2014-03-05 kl. 22:53.
Citera
2014-03-05, 23:27
Medlem
Citat:

Nu måste jag säga att jag hellre väljer en sådan här bostad än alla murriga 60 och 70-tals hus som brukar förekomma i tråden. Självklart har jag sett bättre murningar men det är ju uppenbart att de murat snett och vint med flit för att få en chabby chick känsla. Hur väl de lyckats är ju en smaksak såklart, men jag skulle inte sitta i vinkällaren eller relaxen och lida över fula väggar. Hade det varit mer realistiskt utfört hade jag ist. tyckt det varit perfekt.

Sen kan jag tycka att kritvita väggar mot stenväggen var mindre lyckat, en grå nyans på väggen hade varit bättre imo. Fusktegelväggen vid öppenspisen kunde de ha kostat på sig att köpa fuskhörnstenar (vilket jag vet att det finns) när så många hörn bildas i en sådan hyllkonstruktion skriker det bara fusktegel.

I övrigt var det genomgående bra renoverat iaf. rent visuellt. Kök och badrum har bra gedigna material och även om det inte är min stil fullt ut så är det verkligen inte något billigt krafsverk. Bara köksspisen alena skulle sälja det där köket. Trätaket i badrummet skulle jag dock inte stå ut med.

Funkis brukar falla mig i smaken men med modern touch. Alla hus kan inte k-märkas och jag tycker detta hus är fint även på insidan i det stora hela. Om någon funkisfantast skulle köpa detta hus så bortsett från vissa detaljer kan det lätt göras mer funkisaktigt igen, det är ju även möbler som ger intryck av funkis eller inte, på insidan.

Jag känner lite att denna tråd handlar så mycket om bevarande och förhärligande av äldre hus och det har jag inget emot, men min smak är mer modern och gärna åt minimalistiska och industriell känsla, även om jag kanske inte lever som jag lär, men att jag nästan hissar detta hus ist. för dissar gör att jag känner det som att jag kommer att anses som knäpp.
Citera
2014-03-06, 00:20
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:

Det börjar som sagt bra men sedan blir det bara sämre och sämre för nästan varje bild som följer. Ovanligt. Priset hänger väl delvis ihop med den ganska ambitiösa renoveringen men i källaren hade pengarna definitivt tagit helt slut. Resultatet är direkt skrattretande. Men det har nog varit fint en gång i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in