2014-03-05, 22:28
Medlem
foool13s avatar
Citat:
UG - Magnus: Ja det finns andra värden. Bl a en forskning från världscupen i Holmenkollen i slutet av 90-talet där de tio bästa norska åkarna hade ett medelvärde på närmare 16,5. Den studien är gjord av läkaren som höll i presskonferensen.

Angående ACO´s "sjukdom"..
Chatten:
Citat:
UG - Magnus: Nej det är inte märkligt med sjukdomen men Hematokros orsakar inte högt blodvärde. Flera experter avfärdar detta.
Citat:
Sjukdomen heter Hemokromatos. Den ger inte höga retikulocyter. Det säger hematologer som kan den här sjukdomen.

Var man fått blodtesterna från:
Citat:
UG - Magnus: Dopningsprov tas genom urinprov. Detta var ett blodprojekt för att kartlägga vad som hädne inom skidsporten. Det var förarbetet till det som idag har utvecklats till blodpass. Att det var hälsotest är helt fel uppfattning. På 90-talet tog man häslotester för att värdena var så galet höga, så att man befarade idrottarnas liv.
Senast redigerad av Gromgutten 2014-03-05 kl. 23:16. Anledning: Dubbelpost
Citera
2014-03-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costanza123
Aukland behöver inte ha varit dopad. Men man har ännu inte fått någon
förklaring från något håll om varför han hade så extremt höga blodvärden
i Salt Lake City och att värdena varierade så mycket från hans normala
värden. Annars tycker jag att han gjorde ett ganska sympatiskt intryck till
skillnad från personen från norska skidförbundet som blev utfrågad.

Jag ser inte direkt det sympatiska i att endast svara att man inte är medicinskt kunnig och hänvisa till andra. I jämförelse med personen från norska skidförbundet så kan man väl dock lätt vilseledas.
Citera
2014-03-05, 22:34
Medlem
Verkar skumt med ACO
Citera
2014-03-05, 22:36
Medlem
Johan Olav Koss vad doktor och hade både stor kunskap och fri tillgång till medikamenter! Hans lår var stora som redwood-träd. Att han aldrig skulle ha varit dopad är svårt att tro.

En amerikan insinuerade nu under OS att holländarna kunde vara dopade.
Citera
2014-03-05, 22:40
Medlem
foool13s avatar
Angående höghöjdsträning:
Citat:
UG - Magnus: Höghöjd är värt ett eget program. Jag tror att många använt detta som alibi för höga blodvärden.

Angående blodvärde träning:
Citat:
UG - Hasse: Nej, det är tvärtom. Ju hårdare man tränar desto lägre blodvärden får man. Det är ett problem för många aktiva som tränar hårt. Det faktum gör det ännu märkligare när vi ser att åkare som tränat stenhårt inför ett mästerskap får ett allt högre blodvärde.

Samma som under ett cykeletapplopp, värdet sjunker.
Citera
2014-03-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enysaveru
Johan Olav Koss vad doktor och hade både stor kunskap och fri tillgång till medikamenter! Hans lår var stora som redwood-träd. Att han aldrig skulle ha varit dopad är svårt att tro.

En amerikan insinuerade nu under OS att holländarna kunde vara dopade.

Det kan jag inte tro, holländarna som har så fin naturis att träna på i sina kanaler.
Citera
2014-03-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Det kan jag inte tro, holländarna som har så fin naturis att träna på i sina kanaler.

Det är klart att det förekommer Holländsk doping i skridsko.likaledes som det finns Norsk dito i längdåkning.
Att tro något annat är imbecillt.
Follow the Money är ett gott gammalt ordspråk när det gäller diverse brottslighet.
Follow the Goldmedals gäller likaledes inom idrott.

Oavsett om det gäller Jamaica och sprint eller Holland och skridsko eller Norge och längdskidåkning.

Detta fattar varje normalt funtad individ.

Citat:

Sedan fattar jag ironi,så tat lugnt,något Norge inte gjort på längdskidor sedan tidigt 90 tal.
Trams alltsammans.
Marit Marit are you listening?
You are about to take one helluva beating!
Senast redigerad av Gromgutten 2014-03-05 kl. 23:16. Anledning: Dubbelpost
Citera
2014-03-05, 22:56
Medlem
Moon The Loons avatar
Den andre Norrmannen på "misstänkt listan" verkar vara Tore Ruud Hofstad.

Citat:
VG skrev i dag om at Anders Aukland og Tore Ruud Hofstad stod på en mistenktliste som Det Internasjonale Skiforbundet (FIS) hadde i 2005.

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10137770

Lookalike kom igen. Sätt dig ner och andas
Senast redigerad av Moon The Loon 2014-03-05 kl. 23:02.
Citera
2014-03-05, 23:19
Medlem
Citat:
Björgen är inte glad över att SVT kommit över listorna.

http://www.dagbladet.no/2014/03/05/sport/ski/langrenn/marit_bjorgen/32160725/
Det där uttalandet är faktiskt lite skrämmande, jag kan förstå om Björgen tycker synd om Aukland som kanske är en nära vän och blir uthängd. Men samtidigt är det många cyklister som uttryckt sig på liknande sätt dvs upprörda över att journalister rotar och sedan visat sig vara fula fiskar.
Citera
2014-03-05, 23:29
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag menar...Björndalen får ju Veerpalus legendariska mästerskapstoppar att se ut som en liten vägbula.

Ole Einar Bjørndalen: 93 1. plasser i WC. Flest av alle i skiidrett.
Så, hvem er egentlig mer jevn?
Citera
2014-03-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Ole Einar Bjørndalen: 93 1. plasser i WC. Flest av alle i skiidrett.
Så, hvem er egentlig mer jevn?

Lance Armstrong, 7 raka segrar i Tour de France. Flest av alla i cyckling. Vem är mer jämn?
Citera
2014-03-05, 23:42
Medlem
Citat:
Den förra skidskytten Anna Carin Zidek menar att sjukdomen hemokromatos kan vara en förklaring till hennes onormala blodvärden under början av 2000-talet.

Flera läkare är dock skeptiska till den förklaringen.

– Det orsakar inte en ökad blodbildning, säger Gunnar Birgegård som är professor i hematologi vid Uppsala universitet.

Citat:
Hemokromatos är en åkomma där man har ett överskott av järn i kroppen. Men det orsakar inte en ökad blodbildning och retikulocytvärdet är ett uttryck för hur snabb blodbildningen är i ett visst ögonblick, hur många nyss tillverkade blodkroppar som har kommit ut i blodet. Ett överskott av järn leder inte till ett förhöjda retikulocyter, säger Gunnar Birgegård som är professor i hematologi vid Uppsala universitet.

http://www.expressen.se/sport/skidskytte/lakare-skeptiska-till-acos-blodforklaring/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in