2013-03-02, 17:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast det är ju helt enkelt inte sant att de skulle spela i samma kategori. Det finns mycket större anledning att misstänka att Italien snarare än Norge dopat sina löpare organiserat, objektivt sett. Intressant är också att folk med anknytning till Finland verkar vara väldigt intresserade av att sprida tanken på lika goda kålsupare....

Jag gör ju skillnad mellan Sverige och Norge så ditt prat om "lika goda kålsupare" faller pladask. Jag har aldrig diskuterat doping med den hållningen att alla är lika goda kålsupare. Jag anser inte heller att alla finnar är lika goda kålsupare, men det gör ni. När Lähteenmäki har höga blodvärden så kopplar ni ihop henne med en "organiserad" doping som pågick för över 10 år sen.

Det enda man har på italienarna är en uppfattning att allt inte står rätt till där. Man saknar fakta. Detsamma gäller Norge. Man har inofficiella höga blodvärden som saknar förklaring. Inte heller vill de redogöra för sina blodvärden fastän de skriker sig hesa att de inget har att dölja. Norrmännen är patetiska. Men 2001, när finnarna blev fast, så ville de ställa sig i ett positivt skimmer och avslöja sina värden. Finnarnas uppfattning att de blev lurade av norrmännen, samt att norrmännen försökte sätta dit dem ges viss trovärdighet av det skedda. Det var en engångsföreteelse för norsk del, de självgoda ville bara sätta glorian på plats.

Rent objektivt har har Norge ingen orsak att ställa sig ovanför Italien. Vad har vi för konkreta fakta att gå på som gör norska skidåkare trovärdigare?
Citera
2013-03-02, 18:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fast det är ju helt enkelt inte sant att de skulle spela i samma kategori. Det finns mycket större anledning att misstänka att Italien snarare än Norge dopat sina löpare organiserat, objektivt sett....

Varför finns det större anledning att misstänka dem?
Citera
2013-03-02, 19:09
Medlem
Är det orimligt att tro att dopingen förekommer generellt bland elitutövarna i varje internationell idrottsgren som bygger på fysisk styrka eller uthållighet?

Själv tycker jag inte det bl.a. med hänsyn till att konkurrensen är mördande, prestationerna allt bättre (förutom i höjdhopp synes det som), prispengarna allt större.

Lance Armstrong har sagt att det inte är möjligt att vinna Tour de France utan doping, han om någon borde veta.

Varför skulle skidsporten utgöra undantag?
Citera
2013-03-02, 19:21
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du blandar ihop utsagorna "vet" och "tror sig veta". För att "veta" krävs påtagliga bevis (inte spekulationer) som undanröjer alla tvivel, vilket jag starkt ifrågasätter att du har.
Det räcker att alla rimliga tvivel undanröjs. Tvivel i alla dess former finns alltid.
Citera
2013-03-02, 19:40
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Är det orimligt att tro att dopingen förekommer generellt bland elitutövarna i varje internationell idrottsgren som bygger på fysisk styrka eller uthållighet?

Själv tycker jag inte det bl.a. med hänsyn till att konkurrensen är mördande, prestationerna allt bättre (förutom i höjdhopp synes det som), prispengarna allt större.

Lance Armstrong har sagt att det inte är möjligt att vinna Tour de France utan doping, han om någon borde veta.

Varför skulle skidsporten utgöra undantag?

Lance är en idiot och idrottshistoriens störste bedragare, så ta honom inte på orden. Klart han vill få det att framstå som om det vore omöjligt att vinna Touren utan dopning, i annat fall så skulle han ju framstå som den äckliga fuskaren han faktiskt är. Nu kan han ju hävda att alla gjorde samma sak och att han inte var värre än någon annan, vilket inte är sant. Han är cyklingens Johann Mühlegg.

Vidare är det ett intressant resonemang. Kan vi tror att sporter som fotboll, tennis, hockey med flera är rena när det finns så mycket pengar inblandade?

Inte en chans om du frågar mig. Låt hela La Liga genomgå samma tester som cyklisterna gör och jag lovar dig att många kommer bli avstängda. Spanjorerna har en extrem dopningskultur och dopning överlag är inte alls lika stigmatiserad i södra Europa som den är här i Sverige. Titta på hur Nadal ser ut och jämför med Björn Borg, John McEnroe eller Roger Federer. Nadal nämndes även i Operació Puerto dokumenten tillsammans med måna andra idrottare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Operación_Puerto_doping_case

Resultatet av utredningen?

Enbart cyklisternas namn tillkännagavs och ett antal stängdes av men nästan samtliga av spanjorerna frikändes (tror det bara var Valverde som dömdes men det var inte i Spanien utan i Italien). Vidare sopade man övriga namn under mattan och fortsatte som om inget hade hänt.

Det var knappast en slump att Mühlegg valde att tävla för Spanien.
Citera
2013-03-02, 19:42
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Du blandar ihop utsagorna "vet" och "tror sig veta". För att "veta" krävs påtagliga bevis (inte spekulationer) som undanröjer alla tvivel, vilket jag starkt ifrågasätter att du har.

Det är ju precis som med Armstrong. Alla som var insatta visste hur saker och ting stod till. Detsamma gäller italienarna. De Zolt, Fauner, Manuela Di Centa med flera var utan tvekan tokdopade.
Citera
2013-03-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Lance är en idiot och idrottshistoriens störste bedragare, så ta honom inte på orden. Klart han vill få det att framstå som om det vore omöjligt att vinna Touren utan dopning, i annat fall så skulle han ju framstå som den äckliga fuskaren han faktiskt är. Nu kan han ju hävda att alla gjorde samma sak och att han inte var värre än någon annan, vilket inte är sant. Han är cyklingens Johann Mühlegg.

Vidare är det ett intressant resonemang. Kan vi tror att sporter som fotboll, tennis, hockey med flera är rena när det finns så mycket pengar inblandade?

Inte en chans om du frågar mig. Låt hela La Liga genomgå samma tester som cyklisterna gör och jag lovar dig att många kommer bli avstängda. Spanjorerna har en extrem dopningskultur och dopning överlag är inte alls lika stigmatiserad i södra Europa som den är här i Sverige. Titta på hur Nadal ser ut och jämför med Björn Borg, John McEnroe eller Roger Federer. Nadal nämndes även i Operació Puerto dokumenten tillsammans med måna andra idrottare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Operación_Puerto_doping_case

Resultatet av utredningen?

Enbart cyklisternas namn tillkännagavs och ett antal stängdes av men nästan samtliga av spanjorerna frikändes (tror det bara var Valverde som dömdes men det var inte i Spanien utan i Italien). Vidare sopade man övriga namn under mattan och fortsatte som om inget hade hänt.

Det var knappast en slump att Mühlegg valde att tävla för Spanien.

Jo, jag har också förstått att Spanien inte är främmande för att lägga locket på. Liksom vissa skidförbund så har även tennisförbunden en ganska "märklig" relation mellan sina uttalade ambitioner och dopingkontroller. Inom tennisen försvarar förbunden och spelarna samt journalisterna dopingtesterna och hävdar att de är rigorösa medan det finns de som faktiskt avslöjat att testerna är allt annat än rigorösa, bl.a. bloggarna på denna blogg: http://tennishasasteroidproblem.blogspot.se/

Det finns inget som pekar på att tennisförbunden på allvar försöker kontrollera och avslöja bloddoping/EPO genom microdosering. De testar inte tillräckligt ofta alla spelare, varken under turneringarna eller mellan turneringarna. De silar mygg och sväljer elefanter. Stora sponsorer betalar för tystnaden (är en arbetshypotes). Jag tror att mönstret går igen även inom vinteridrotterna.
Citera
2013-03-02, 20:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Det är ju precis som med Armstrong. Alla som var insatta visste hur saker och ting stod till. Detsamma gäller italienarna. De Zolt, Fauner, Manuela Di Centa med flera var utan tvekan tokdopade.

Nej, ex ante och ex post är aldrig samma sak. På samma sätt är "vet" och "tro sig veta" helt olika saker. "Vet" innebär att ha påtagliga obestridliga bevis som binder uppgiften till verkligheten. "Tro sig veta" innebär att påtagliga bevis saknas varvid uppgiften binds till ren spekulation eller till en annan verklighet.
Citera
2013-03-02, 20:10
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag gör ju skillnad mellan Sverige och Norge så ditt prat om "lika goda kålsupare" faller pladask. Jag har aldrig diskuterat doping med den hållningen att alla är lika goda kålsupare. Jag anser inte heller att alla finnar är lika goda kålsupare, men det gör ni. När Lähteenmäki har höga blodvärden så kopplar ni ihop henne med en "organiserad" doping som pågick för över 10 år sen.

Det enda man har på italienarna är en uppfattning att allt inte står rätt till där. Man saknar fakta. Detsamma gäller Norge. Man har inofficiella höga blodvärden som saknar förklaring. Inte heller vill de redogöra för sina blodvärden fastän de skriker sig hesa att de inget har att dölja. Norrmännen är patetiska. Men 2001, när finnarna blev fast, så ville de ställa sig i ett positivt skimmer och avslöja sina värden. Finnarnas uppfattning att de blev lurade av norrmännen, samt att norrmännen försökte sätta dit dem ges viss trovärdighet av det skedda. Det var en engångsföreteelse för norsk del, de självgoda ville bara sätta glorian på plats.

Rent objektivt har har Norge ingen orsak att ställa sig ovanför Italien. Vad har vi för konkreta fakta att gå på som gör norska skidåkare trovärdigare?

Konkreta fakta verkar ju inte vara ditt bekymmer utan mer ett gnagande Norgehat, kom tillbaks när du tänkt en runda till....

Citat:
Varför finns det större anledning att misstänka dem?

Zalkman har redan förklarat detta på ett vettigt sätt.
Citera
2013-03-02, 20:13
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Nej, ex ante och ex post är aldrig samma sak. På samma sätt är "vet" och "tro sig veta" helt olika saker. "Vet" innebär att ha påtagliga obestridliga bevis som binder uppgiften till verkligheten. "Tro sig veta" innebär att påtagliga bevis saknas varvid uppgiften binds till ren spekulation eller till en annan verklighet.

Men herregud detta är inte vetenskapsteori, eller ska vi inte dra ett varv om hur vi kan veta att vi verkligen vet något också?
Senast redigerad av bernad_law 2013-03-02 kl. 20:16.
Citera
2013-03-02, 21:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men herregud detta är inte vetenskapsteori, eller ska vi inte dra ett varv om hur vi kan veta att vi verkligen vet något också?

Men herregud, sluta då använda "vet".
Citera
2013-03-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Bra grävt! Man undrar om det finns någon undersökande journalism i Norge överhuvudtaget. Här slås det alltså fast att Ulvang och Dählie - de norska skidikonerna som sopade rent i Lillehammer, hade nära och vänskaplig kontakt med Di Centa och Smirnov i god tid före Lillehammer. Samma Di Centa och Smirnov som uppvisade extrema värden vid senare mätningar. Ulvangs käraste Di Centa som fanns med på dopingläkaren Conconis lista.

Efter karriären blev Di Centa invald i IOK - Internationella Olympiska kommittén
Efter karriären blev Smirnov invald i WADA - WORLD ANTI-DOPING AGENCY
Efter karriären blev Ulvang vald till ny ordförande för längdåkningskommittén i FIS

Borde finnas en hel del att gräva i för de norska journalister som eventuellt är intresserade av sanningen.

Var det inte så att ett norskt media försökte belysa detta för 15 år sedan och att det slutade med att de dömdes till förtal och fick betala 5 mille NOK!? Det var väl det som norsken i "Debatt-SVT" repeterade in i absurdum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in