Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Du tror dig ha svaren, men du famlar i blindo.
Nej, jag tror inte jag har några absoluta svar och jag ger dig rätt i att jag famlar i blindo.
Men jag har en teori och en teori kan användas för att förstå verkligheten, kan till och med söka vissa stödjepunkter i denna. Den bygger på antaganden i kombination med logik och en gnutta empiri.
Det är det sistnämnda du kritiserar mig för, att jag saknar empirisk grundläggning (och här erkänner jag att jag famlar i blindo - men de famlande händerna kan så småning om lära sig känna igen saker även om synen saknas).
Den gnutta empiri jag har är ingen annan än den som alla andra har, exempelvis:
1. Kända dopningsfall
2. Bloddopningens genomslag i tiden
3. Effekter av dopning
4. Kunskap som dopningsforskare som Saltin kommunicerar.
5. Vittnesmål
Men att bara konstatera detta ger ingen djupare förståelse av verkligheten. Vi måste införa en teori om historien och samhället, i detta fall historien om Norge i mästerskapen i skidåkning - vilket går tillbaks till 1930-talet, samt en föreställning om vad skidåkning betyder i Norge och en slags föreställning om det norska samhällets kultur (för att hålla oss till Norge).
Från detta kan man försöka skissa en teori om vad som pågår och min teori är givetvis inte bevisad i någon mening. I själva verket skulle vetenskapsteoretiker som exempelvis Karl Popper säga att teorier inte kan bevisas, däremot falsifieras. Kan min teori falsifieras? Även det är tveksamt, men säg att det kommer ett "sensationellt" avslöjande inifrån den norska skidåkningen om systematisk dopning, typ på samma sätt som det avslöjades hur Armstrong dopade sig eller hur finnarna dopat sig iom avslöjandena 2001 - well, teorin kan väl knappast sägas vara bevisad, men inte heller falsifierad.
Se den blott som en möjlig bild av verkligheten. Det är iaf så jag ser den.