2013-02-24, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Du är inte så insatt i sporten va? Det fanns nog ingen som åtminstone följt sporten någorlunda som inte visste att Joha var dopad redan under loppet.

Nej, jag är inte insatt i sporten. Jag känner inte Muhleck. Jag följer sporten sporadiskt sedan 70-talet. Som liten var Juha Mieto min idol. Han är det inte längre. Han var helt säkert dopad liksom hans kollega Koivisto. Jag gillade även Wassberg. Jag vill tro att denne var ren. Men vem kan veta.

Från 80-talet kan vi veta. Det finns inga rena mästare i VM och OS kvar. Det blir helt enkelt omöjligt att vinna utan hjälp av dopning.
Citera
2013-02-24, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuppetCitizen
Saltin säger några saker.

1. Det är bättre än på 90-talet.
2. Det finns helt säkert dopade bland deltagarna i de mästerskapen som pågår nu.
3. De som dopar sig i dag måste ha mycket otur för att åka dit; i det närmaste måste de tas på bar gärning eftersom det inte kan upptäckas med nuvarande tester.

Så av detta kan vi dra slutsatser rent logiskt.

Eftersom dopade ställer upp i mästerskapen och vi vet vilken stor effekt bloddoping har så måste vi förutsätta att de som kommer främst i mästerskapen också har dopat sig. Om de inte har dopat sig och ändå skulle kunna vinna, är de att betrakta som övermänniskor - dvs. de skall odopade kunnat ha slagit t ex Muhleck eller om de var cyklister, Armstrong efter att han tömt några påsar fräscht blod i ådrorna. Vi vet att detta är omöjligt för rena idrottsmän.

Det är således helt orimligt att föreställa sig att någon vinnare i detta mästerskap är odopad.

Din logik bygger på en serie av ogrundade antaganden. Du kan inte bevisa något av dom. Det är således helt orimligt att ens betrakta dina slutsatser som logiska.

Du har ingen aning om vilka som dopat sig.

Du har ingen aning om hur de skulle ha presterat utan doping.

Du har ingen aning om vad fuskarna i skid-VM har tagit (detaljerat).

Om du visste det så skulle du fortfarande inte ha någon aning om hur betydande effekterna är på deras fysiologiska parametrar.

Om du visste det skulle du fortfarande inte ha någon aning om vad det innebär för den faktiska prestationsförmågan som skidåkare.

Du har ingen koll på de bästa rena skidåkarnas prestationsförmåga.

Du har ingen aning om hur mycket materialet påverkar resultaten.

Du tror dig ha svaren, men du famlar i blindo.
Citera
2013-02-24, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xbox360master
Så om jag skulle börja bloddopa mig nu så kommer jag per automatik ta OS-guld nästa år?
Löjligt resonemang.

Jag håller med, detta är ett löjligt resonemang. Men låt säga att du är i den yngre tonåren och börjar träna seriöst och visar resultat. Du blir riktigt bra. Du kommer med i landslaget. Du placerar dig top 20 i världscupen. Du är fortfarande ren.

Nu dopar du dig och ser att du kan öka din prestation med säg 5 sekunder per 10km. Med Muhlecks doping 2002 så tror jag man uppskattar hans ökning till ca 30 sek/mil. Men det kan nog skifta. Det är inte i den sista decimalen det avgörs.

Du har fortfarande potential. Du är ung. Du kan nu öka muskelmassan. Kanske kan du få en kropp som Björgen. Kan du inte få det naturligt kanske du kan få hjälp av preparat också på den fronten som är svåra att upptäcka, typ det som Saltin nämner kan hända under försäsongsträningen för utförsåkare, att det nog kan vara lättare att slippa undan kontrollerna under denna period av säsongen eller att det finns andra metoder. Men det behöver du inte bekymra dig över. Det finns biokemister och läkare som tar hand om detaljerna. Du följer bara deras råd.
Citera
2013-02-24, 02:14
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Stämmer det in på Norges damer menar ni?
Av norges fem damer presterade ingen sämre än sina bästa resultat tidigare i världscupen, förutom Johaug och Steira. Men alla kan ju inte komma först. Heidi Weng och Astrid Jacobsen tangerade sina bästa resultat i disciplinen. Det kan man kalla en osannolik formtoppning.
Citera
2013-02-24, 02:16
Medlem
Man undrar vad det är i den norska gröten, damerna har kammat hem 32 av 69 pallplatser hittills, 5 norskor bland de 10 främsta

samvetsfrågan till norrbaggarna här, om dessa fem hade kommit från Lichtenstein eller Andorra, hade ni fortfarande trott på sagan då?
Citera
2013-02-24, 02:19
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
(...) Så pass svag att de mikrodoseringar Saltin säger att man kan komma undan med knappast hade gjort någon skillnad i toppen, så varför ta risken?

Så varför ta det överhuvudtaget om det inte gör nån skillnad?
Citera
2013-02-24, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Du tror dig ha svaren, men du famlar i blindo.

Nej, jag tror inte jag har några absoluta svar och jag ger dig rätt i att jag famlar i blindo.

Men jag har en teori och en teori kan användas för att förstå verkligheten, kan till och med söka vissa stödjepunkter i denna. Den bygger på antaganden i kombination med logik och en gnutta empiri.

Det är det sistnämnda du kritiserar mig för, att jag saknar empirisk grundläggning (och här erkänner jag att jag famlar i blindo - men de famlande händerna kan så småning om lära sig känna igen saker även om synen saknas).

Den gnutta empiri jag har är ingen annan än den som alla andra har, exempelvis:

1. Kända dopningsfall
2. Bloddopningens genomslag i tiden
3. Effekter av dopning
4. Kunskap som dopningsforskare som Saltin kommunicerar.
5. Vittnesmål

Men att bara konstatera detta ger ingen djupare förståelse av verkligheten. Vi måste införa en teori om historien och samhället, i detta fall historien om Norge i mästerskapen i skidåkning - vilket går tillbaks till 1930-talet, samt en föreställning om vad skidåkning betyder i Norge och en slags föreställning om det norska samhällets kultur (för att hålla oss till Norge).

Från detta kan man försöka skissa en teori om vad som pågår och min teori är givetvis inte bevisad i någon mening. I själva verket skulle vetenskapsteoretiker som exempelvis Karl Popper säga att teorier inte kan bevisas, däremot falsifieras. Kan min teori falsifieras? Även det är tveksamt, men säg att det kommer ett "sensationellt" avslöjande inifrån den norska skidåkningen om systematisk dopning, typ på samma sätt som det avslöjades hur Armstrong dopade sig eller hur finnarna dopat sig iom avslöjandena 2001 - well, teorin kan väl knappast sägas vara bevisad, men inte heller falsifierad.

Se den blott som en möjlig bild av verkligheten. Det är iaf så jag ser den.
Citera
2013-02-24, 09:18
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Av norges fem damer presterade ingen sämre än sina bästa resultat tidigare i världscupen, förutom Johaug och Steira. Men alla kan ju inte komma först. Heidi Weng och Astrid Jacobsen tangerade sina bästa resultat i disciplinen. Det kan man kalla en osannolik formtoppning.

Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Man undrar vad det är i den norska gröten, damerna har kammat hem 32 av 69 pallplatser hittills, 5 norskor bland de 10 främsta

samvetsfrågan till norrbaggarna här, om dessa fem hade kommit från Lichtenstein eller Andorra, hade ni fortfarande trott på sagan då?

Citat:
Nej, jag är inte insatt i sporten. Jag känner inte Muhleck. Jag följer sporten sporadiskt sedan 70-talet. Som liten var Juha Mieto min idol. Han är det inte längre. Han var helt säkert dopad liksom hans kollega Koivisto. Jag gillade även Wassberg. Jag vill tro att denne var ren. Men vem kan veta.

Från 80-talet kan vi veta. Det finns inga rena mästare i VM och OS kvar. Det blir helt enkelt omöjligt att vinna utan hjälp av dopning.

Har det varit Stora Trollnatten här?

Lär er litet mer om skidsport innan ni fortsätter med ert trams. Ni har ingen aning om någonting och har som enda mål att förstöra för oss som är intresserade av sporten.

Okunniga, självgoda idioter som inte har en aning om någonting.....
Citera
2013-02-24, 09:26
Medlem
Discgears avatar
Igår publicerades en mycket sympatisk intervju med Vegard Ulvang på Expressen http://www.expressen.se/sport/langdskidor/jag-hoppas-att-petter-inte-vinner-for-mycket/?sida=1. Det känns svårt att tro att denna man skulle ha fuskat under sin karriär. Å andra sidan var det precis så man kände när man läste intervjuer eller artiklar om och med Mika Myllylä.
Den nuvarande skidpampen Ulvang säger en sak i intervjun som jag reagerar på: ”Sedan är det en sak till. Norge var först med så kallad stenslipning av skidor, en hemlighet vi behöll för oss själva i nästan tre år mellan 1991 och 1994. Jag skulle vilja be Torgny Mogren och alla andra om ursäkt för det”
Detta har ju varit ett återkommande argument och förklaring till att de norska åkarna kunde slå kända dopare. Om vi tar öppningsdistansen från Lillehammer 3-milen som exempel där vi vet att följande topplacerade åkare med stor sannolikhet var dopade: Myllylä (3), Isomätsä (6), Räsänen (11), Botvinov (4), de Zolt (5), Fauner (7). Alsgaard som kom etta slog trean Myllylä med närmare två minuter och Dählie som kom två slog Mika med 1 minut. Bäste svensk, Forsberg på 12-plats blev slagen med 4 minuter. Ulvang var inte med i detta race, han sparade sig till senare distanser.

Om vi inte förlitar oss på stensslipningen som förklaring, det är ju för övrigt enbart norska åkare som lyfter fram detta argument, utan istället går till fakta och vetenskaplig dokumentation. Forskaren Kuzmin har en del att säga i ämnet och att stenslipningen skulle gett ett markant glidövertag är enligt honom nonsens. http://www.kuriren.nu/nyheter/?ArticleID=1558846
Läs gärna i doktorsavhandlingen:http://miun.diva-portal.org/smash/ge...312/FULLTEXT01

SVTs kommentator, den före detta elitåkaren Anders Blomqvist sa i vintersportstudion ifjol i att tekniken (stenslipning) var känd och i bruk redan under 80-talet av de svenska åkarna. Jag ser ingen anledning till att Blomqvist skulle ljuga om detta. Däremot kan man ju undra hur Ulvangs ursäkt i gårdagens Expressen i perspektiv av detta, ringer i öronen på Torgny Mogren och alla andra.
Citera
2013-02-24, 09:38
Medlem
Uppenbarligen gav stenslipningen ingen fördel för damerna i Norge...
Citera
2013-02-24, 10:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Bloddopingen kommer i slutet av 70-talet att döma av de källor som t ex wikipedia hänvisar till. Första kända fallet dycker upp 1980 under Moskva OS. Det är i tidspannet från detta vi rör oss. Detta är bloddopningens tid. I morgon kommer troligen gendopningen om den inte redan har vunnit insteg.

Men det är fel. Det fanns bloddopning tidigare än så. Varför det inte kom upp tidigare beror ju på de helt obefintliga metoderna och organisationen att hitta den.

Bill Kochs silver från OS 1976 anses av många vara till största del ett resultat av bloddopning. Lasse Viréns OS-guld 1972 och 1976 [friidrott] likaså.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-02-24 kl. 11:04.
Citera
2013-02-24, 11:19
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Så varför ta det överhuvudtaget om det inte gör nån skillnad?

Ungefär så. Hur förklarar du föresten att de Ryska damerna sjunkit som en sten (flera minuter i många fall) efter att HB värden samt andra restriktioner tagits i kraft. Enligt dig ger ju dopingen år 2013 sådana fördelar så var gör de gamla fuskarna från öst för fel?
Senast redigerad av Moon The Loon 2013-02-24 kl. 11:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in