2014-03-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Vad är det för vidrig fjällapa på norska skidförbundet som beter sig som han gör? Kan man äta en frukt mer arrogant?
Ja, tyckte att han gav ett ovanligt arrogant och negativt intryck.
Citera
2014-03-05, 22:09
Medlem
Paines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Svenungsson svarade även kryptiskt "Kanske...." i chatten på SVT om de har misstänkta blodvärden på någon av Björgen, Johaug eller Kalla.

Idiotiskt att komma med insinuationer. Har de gjort ett program så får de lägga korten på bordet i programmet och inte smyga fram ny info i en chatt.

För övrigt tror jag det är svårt för ett helt landslag i en stor skidnation att hålla på med organiserad doping under flera år utan att det kommer fram. Det borde läcka ut på ett eller annat sätt, även om de inte åker fast i kontroller. Däremot känns det mer misstänkt när enskilda åkare inte tränar med sitt landslag och står över större delen av säsongen. Hade man inte varit svensk så hade man ju faktiskt tyckt att Johan Olssons upplägg är lite misstänkt
Citera
2014-03-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Tror inte det är hennes Salt Lake värden hon är orolig för iaf, blev typ 4esist +7 min på inledande 3-milen.

Blev hon inte hastigt sjuk 02?
Eller var det 06?
Har man varit mer dominant än vad Elena Välbe var under 80 talets glada dopingdagar så skall man synas i nogsammaste söm..behåll hennes prover så länge som möjligt.
Marit?
Med de armarna och den ganska så begränsade grundtalangen?

Känner bara några lukten av rutten håkärring?
Citera
2014-03-05, 22:11
Medlem
Paines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

En liten nation befolkningsmässigt.

Att tro på alla norska gulden är själva essencen av att gräva huvudet djupt ned i holmenkollensnö.

Fast traditioner gör ju ganska mycket. Varför är Holland så bra i skridskor, Österrike i alpint osv...
Citera
2014-03-05, 22:12
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Björgen är inte glad över att SVT kommit över listorna.

http://www.dagbladet.no/2014/03/05/sport/ski/langrenn/marit_bjorgen/32160725/

Svenungsson svarade även kryptiskt "Kanske...." i chatten på SVT om de har misstänkta blodvärden på någon av Björgen, Johaug eller Kalla.

Björgen är väl en av de absolut mest misstänkta fallen enligt mig. Att hon är "butthurt" över att UG fått tag på HB värden från norska åkare är ytterligare bevis för att något inte står helt rätt till.
Börjar nog brännas lite för norrmännen nu.
Citera
2014-03-05, 22:12
Medlem
Jahapp, inte mycket nytt i det programmet. Humor annars att Kaisa Varis HB varierade mellan 11 och 16. Väldigt svagt att inte ta henne redan -01 eller -02. Nu tilläts hon vara med och förstöra också VM -03.

En fråga. Sa man att Norge tvingades ställa en misstänkt åkare utanför laget i Turin OS efter att FIS varnat dem? Eller missförstod jag det?

Intressant eftersom den blivande gullgutten inte fick plats i det Norska laget den gången...
Citera
2014-03-05, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlite
Jahapp, inte mycket nytt i det programmet. Humor annars att Kaisa Varis HB varierade mellan 11 och 16. Väldigt svagt att inte ta henne redan -01 eller -02. Nu tilläts hon vara med och förstöra också VM -03.

En fråga. Sa man att Norge tvingades ställa en misstänkt åkare utanför laget i Turin OS efter att FIS varnat dem? Eller missförstod jag det?

Intressant eftersom den blivande gullgutten inte fick plats i det Norska laget den gången...

Han kan vara allmänt egensinnig. Han har ju tränat själv likt Björndalen. Tyckte fokuset på variationerna var nytt. Komplicerar det hela, en hel del.
Citera
2014-03-05, 22:14
Medlem
foool13s avatar
Chatten:
Citat:
UG - Magnus: Dom som kan, säger att EPO-bruket förändrats till att skidåkarna idag tar mickro-doser som är svåra / så gott som omöjliga att spåra.
Förhoppningsvis kommer det komma ett test så att man kan spåra rester av bruket av mikrodoser.

Förutsätningar är ju dock inte så bra som i cykel t.ex. där man kan följa de tävlande under ett par veckor under ett etapplopp och genast kan utesluta, stänga av tävlande som tex inte visar på normalt droppande av blodvärde efter tuff etapp.. längdskidåkningens struktur gör ju det svårare att följa.. kalkylera.

mikrodoser, i olika former, kommer nog alltid att finnas.. (epo och eget blod.)
Citera
2014-03-05, 22:18
Medlem
I sprintvärldscupen i Stockholm 2002 fick Peter Larsson startförbud med ett hemoglobinvärde på 17,8. Högre än Muhlegg.

Även på OS låg Larsson över men fick senare göra ett nytt test som låg precis på 17,5.

Citat:
Larsonss hemoglobinverdi var på 17.8. Den øvre grensen er på 17.5. Er løperen over den grensen - blir han nektet start av FIS (Det internasjonale skiforbundet).

Svensken var nær ved å ikke få starte under OL - også da grunnet høye blodverdier. Men etter at Larsson avga den andre testet - visste det seg han var under den tillatte grensen.

http://www.langrenn.com/larsson-nektet-start-i-stockholm.42389-1743.html

Citat:
– Under OS i Salt Lake City var det väldigt nära att jag fick startförbud, men vid kontrollblodprovet låg mitt värde på 175 vilket var precis det tillåtna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5457027
Citera
2014-03-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paine
Fast traditioner gör ju ganska mycket. Varför är Holland så bra i skridskor, Österrike i alpint osv...

Håller jag IOFS med om.
Det förklarar dock inte den totala norskdominansen sedan Albertville 92.
Längdskidor är inte som skridsko..för övrigt en sport där Norge har haft en av de stora ikonerna nämnda tidsperiod..Johan Olav Koss.

Alpint är ingen uthållighetssport,kanske därför Välbe valde längdskidor..eller Smigun eller (Björgen)?

Marit Björgen och Ole Einar Björndalen är sin sports motsvarigheter till Lance Armstrong..meritmässigt.

Det är ju fakta.
Citera
2014-03-05, 22:21
Medlem
Aukland behöver inte ha varit dopad. Men man har ännu inte fått någon
förklaring från något håll om varför han hade så extremt höga blodvärden
i Salt Lake City och att värdena varierade så mycket från hans normala
värden. Annars tycker jag att han gjorde ett ganska sympatiskt intryck till
skillnad från personen från norska skidförbundet som blev utfrågad.
Citera
2014-03-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costanza123
Aukland behöver inte ha varit dopad. Men man har ännu inte fått någon
förklaring från något håll om varför han hade så extremt höga blodvärden
i Salt Lake City och att värdena varierade så mycket från hans normala
värden. Annars tycker jag att han gjorde ett ganska sympatiskt intryck till
skillnad från personen från norska skidförbundet som blev utfrågad.

Tycker du?
Jag tyckte att Harri Kirvesniemi gjorde ett än mer sympatiskt intryck när han tillfrågades dagarna efter Lahtis 01 om Finlands doping.
Jag bara åker skidor jag sa gamle Harri..bara för att själv åka fast ett par dar senare.
Anders Auckland frågar du?
Jättefisk på den säger jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in