2014-03-05, 09:28
Medlem
Erik1974s avatar
Klart att man skulle hitta DNA efter M. om det nu var syftet. Känns lite som övertolkning, jag tror inte alls på att de skulle sanerat lägenheten. Varför skulle man vara rädd att polisen hittade DNA från henne?
Citera
2014-03-05, 11:57
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Kla att man skulle hitta DNA efter M. om det nu var syftet. Känns lite som övertolkning, jag tror inte alls på att de skulle sanerat lägenheten. Varför skulle man vara rädd att polisen hittade DNA från henne?
Syftet var just det.
Denna FSS rapport handlar om identifiering av flickans DNA från 5A.
Jag finner det iaf orimligt att det inte hittas ett hårstrå av en flicka som ska ha vistats i en lägenhet i 6 dagar.
Citera
2014-03-05, 12:14
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Vart vill du komma med ditt resonemang?

Var det de ringa fynden av DNA normala eller onormala?
Ett enkelt och snabbt svar.
Det fanns inget dna som kunde binda Madeleine McCann till lägenhet 5A.
Citera
2014-03-05, 12:20
Medlem
Det är osannolikt att dom har städat så kliniskt rent utan att ta till olika maskiner så som damsugare och dyligt.Om dom använt maskiner så skulle detta komma till polisens vetskap.
Citera
2014-03-05, 12:23
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Syftet var just det.
Denna FSS rapport handlar om identifiering av flickans DNA från 5A.
Jag finner det iaf orimligt att det inte hittas ett hårstrå av en flicka som ska ha vistats i en lägenhet i 6 dagar.
Jag ställer mig dock fortfarande extremt tveksam. Kan du länka till var i förundersökningen detta står? Hittade man DNA efter tvillingarna då? De har ju uppenbart varit där i varje fall. Det enda jag har läst är att man hittat hårstrå som, av att döma av Maddies hårlängd och färg, man inte tror kommer från Maddie. Men det är endast spekulationer. Var har man skickat iväg för analys?
Citera
2014-03-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ett enkelt och snabbt svar.
Det fanns inget dna som kunde binda Madeleine McCann till lägenhet 5A.

Det var väl rätt dåligt med DNA-fynd från lägenheten i överlag. Utan någon referenslägenhet att jämföra med kan man ju inte veta om de dåliga fynden inom spannet för det normala eller inte.

Kanske finns det någon expert här i tråden som kan bringa klarhet i frågan. Exakt hur mycket DNA kan man förväntas finna från individer i en semesterlägenhet efter några dagars vistelse?

Några andra frågor är också av intresse. Hur kompetenta var de portugisiska brottsutredarna i samlandet av DNA-material från brottsplatsen? Hur hanterades fynden från platsen? Hur hög kvalitet höll analyserna av fynden från lägenheten?

Dessutom vistades familjen mccann förmodligen inte särskilt mycket i lägenheten. Mitt intryck är att de i princip bara sov där. Förutom det städades lägenheten kanske dagligen av en städerska. Och vad vet vi om någon av föräldrarna var/är neurotiska gällande städning/renlighet och gick och steriliserade alla ytor varje kväll. (Mamman är läkare och smal på gränsen till anorektiker = inte omöjligt att hon är tvångsfobiker med kontrollissues = städmani + bakteriefobi)
Citera
2014-03-05, 13:20
Medlem
DNA-materialet härrör ju från flera månader efter madeleines försvinnande

Det är klart det blir svårare att göra bra DNA-fynd efter så lång tid.
Citera
2014-03-05, 16:08
Medlem
T-Paxs avatar
Att det inte hittas DNA i lägenheten ser inte jag som så anmärkningsvärt. DNA är inte så lätt att få fram som det låter ibland (har själv svabbat munnar för DNA utan att lyckas varje gång). Hår är dessutom inte helt lätt att få fram DNA från, tror det behövs stor del av roten men reserverar mig för att jag kan minnas fel.

Däremot att det inte hittas några spår, med eller utan DNA, av flickan är ju för mig ganska misstänkt. Det tyder ju på att lägenheten har sanerats. Förmodligen inte för att dölja att Maddie var där utan i så fall för att dölja spår efter annat som blod, liklukt till exempel.
Att tvätta kläder och mjukdjur när ens dotter precis har försvunnit är för mig mer än misstänkt. Jag har dock mina egna misstankar om vad som har försigått och vad det är för "pakt" de hade.
Citera
2014-03-05, 17:10
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Pax
Att det inte hittas DNA i lägenheten ser inte jag som så anmärkningsvärt. DNA är inte så lätt att få fram som det låter ibland (har själv svabbat munnar för DNA utan att lyckas varje gång). Hår är dessutom inte helt lätt att få fram DNA från, tror det behövs stor del av roten men reserverar mig för att jag kan minnas fel.

Däremot att det inte hittas några spår, med eller utan DNA, av flickan är ju för mig ganska misstänkt. Det tyder ju på att lägenheten har sanerats. Förmodligen inte för att dölja att Maddie var där utan i så fall för att dölja spår efter annat som blod, liklukt till exempel.
Att tvätta kläder och mjukdjur när ens dotter precis har försvunnit är för mig mer än misstänkt. Jag har dock mina egna misstankar om vad som har försigått och vad det är för "pakt" de hade.

Intressant! Utveckla gärna.

Tack på förhand!
Citera
2014-03-05, 21:43
Medlem
Citat:

Men om jag förstår det korrekt så togs proverna någon gång på sensommaren. Alltså typ tre månader efter att madeleine försvann. Lägenheten hade säkert haft flertalet andra gäster efter det och säkerligen städats ett flertal gånger (med klorin, lut och desinfektionsmedel??) av lokala portugisiska städerskor. Är det så konstigt om de inte hittade mycket DNA över huvud taget därifrån?
Citera
2014-03-06, 09:45
Medlem
2big4yous avatar
Citat:

Att tvätta kläder och mjukdjur när ens dotter precis har försvunnit är för mig mer än misstänkt. Jag har dock mina egna och vad det är för "pakt" de hade.
Har haft en bild av händelseförloppet men inte fått ihop det fullt ut,men efter att läst den information i utredningen som finns att tillgå framlänges och baklänges in i detalj,samt information som kommit fram efter utredningen,exempelvis in och utskriving vid barnklubben så har jag mina misstankar hur det hela har gått till.
Kan även säga att det grävs för fullt i om McCanns hade tillgång till bil dessa dagar,och då är det inte vilken bil dom helst utan den Renault som de hyrde senare.
Efter att ha spårat och analyserat de som hyrde denna bil vid denna vecka så visat det sig att denna person är golfpolare
med Gerry från hemmaklubben i Rothley.
Som sagt så har jag min teori,men eftersom man bli avfärdad som foliehatt så behåller jag den för mig själv.
Men för att citera Manuel Catriano: "This story did not begin in the Ocean Club, but in London where the 'official truth' was conspired and established: an English girl was kidnapped in the Algarve.".
Senast redigerad av 2big4you 2014-03-06 kl. 10:03.
Citera
2014-03-06, 10:08
Medlem
Citat:
Har haft en bild av händelseförloppet men inte fått ihop det fullt ut,men efter att läst den information i utredningen som finns att tillgå framlänges och baklänges in i detalj,samt information som kommit fram efter utredningen,exempelvis in och utskriving vid barnklubben så har jag mina misstankar hur det hela har gått till.
Kan även säga att det grävs för fullt i om McCanns hade tillgång till bil dessa dagar,och då är det inte vilken bil dom helst utan den Renault som de hyrde senare.
Efter att ha spårat och analyserat de som hyrde denna bil vid denna vecka så visat det sig att denna person är golfpolare
med Gerry från hemmaklubben i Rothley.
Som sagt så har jag min teori,men eftersom man bli avfärdad som foliehatt så behåller jag den för mig själv.
Men för att citera Manuel Catriano: "This story did not begin in the Ocean Club, but in London where the 'official truth' was conspired and established: an English girl was kidnapped in the Algarve.".

Helt ok för mig att ha vilka teorier som helst. Särskilt i ett fall som det här där nästan allting är möjligt. Men just i dina teorier hänger jag oftast inte med i eftersom jag inte förstår vad teorierna baseras på. Du får gärna förklara närmare det är inte säkert jag håller med men det är ju ändå intressant att höra andras infallsvinklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in