2014-03-05, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
Någon som vet hur det står sig med dom övriga partierna? Vem är störst, närmast 4%-spärren?
Det är FP med sina knappa 6%.

Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Du skojar? M kommer helt klart få över 20%.
Inte en enda decimal över 15% för Moderaset, skrev jag. Kolla vad som händer ifråga om svenska försvaret. Även där har M gjort bort sig totalt, vilket blev uppenbart i o m Putins senaste agerande (Krim/Ukraina). Fram till valdagen kommer det många fler konkreta saker att dyka upp som bevis på Alliansens regeringsoduglighet.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-03-05 kl. 07:20.
2014-03-05, 15:43
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Det är FP med sina knappa 6%.

Inte en enda decimal över 15% för Moderaset, skrev jag. Kolla vad som händer ifråga om svenska försvaret. Även där har M gjort bort sig totalt, vilket blev uppenbart i o m Putins senaste agerande (Krim/Ukraina). Fram till valdagen kommer det många fler konkreta saker att dyka upp som bevis på Alliansens regeringsoduglighet.

Vi får se. Jag tror du har helt fel. Vilka partier skulle Moderatväljarna gå till? Rakt över till Socialdemokraterna? Det tvivlar jag på. Kanske några röstar på SD men absolut inte så många så att M hamnar under 15%.
2014-03-05, 15:51
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Vi får se. Jag tror du har helt fel. Vilka partier skulle Moderatväljarna gå till? Rakt över till Socialdemokraterna? Det tvivlar jag på. Kanske några röstar på SD men absolut inte så många så att M hamnar under 15%.
Kamrat 4% måste ju sprida gracerna över KD, C och FP i år om inte Alliansen ska falla. Alla dessa tre små skitpartier riskerar ju att få lämna riksdagen, så det blir till att taktikrösta för många moderater. 15% kvar för moderpartiet när skitpartierna har fått sitt är inte orimligt.
2014-03-05, 16:02
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Kamrat 4% måste ju sprida gracerna över KD, C och FP i år om inte Alliansen ska falla. Alla dessa tre små skitpartier riskerar ju att få lämna riksdagen, så det blir till att taktikrösta för många moderater. 15% kvar för moderpartiet när skitpartierna har fått sitt är inte orimligt.

FP klarar sig utan stödröster. Jag har svarat på ett liknande inlägg tidigare och då skrev jag det här.

Citat:
Får se om folk faktiskt tatikröstar i sådan stor utsträckning som behövs. Tror max 4% av M:s väljare kommer stödrösta och då ligger M ändå på cirka 20%.
2014-03-05, 16:27
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du verkar insatt. Heter Reinfeldts parti Högern också och de kristna Kds?
Ja. Alla vet vad du menar med det och det godkäns säkerligen som en röst på dem om du skriver det på en blank valsedel.
2014-03-05, 16:29
Moderator
v50s avatar
Skop:s senaste mätning gjord mellan 9/2 - 4/3, 1100 personer deltog i telefonintervjuerna, 9% avstod från att säga vilket parti de skulle rösta på.

S 33,8 (+1,1)
V 8,0 (+1,0)
MP 9,9 (+0,2)

SD 8,2 (-0,2)

M 26,5 (-0,7)
FP 4,6 (-1,7)
C 4,1 (-0,4)
KD 3,1 (+-0)

Övriga 1,7 % (+0,7)

S+V+MP 51,7 % (+2,3)
M+FP+C+KD 38,3 % (-2,8)

http://www.skop.se/main/wp-content/uploads/2014/03/SKOPs-väljarbarometer-5-mars-2014.pdf
2014-03-05, 17:02
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
FP klarar sig utan stödröster.
I Skops senaste poll fick FP bara 4,6% av rösterna, och C och KD behöver bestämt Kamrat 4% för att inte trilla ur. Det ser ut som om det blir till att stödrösta på 3 partier för moderatväljarna.

Övriga väljarsympatier tar ett skutt och ökar 70%! Kan det vara SvP som är på gång? Eller Ny Demokrati som är partiet jag tänker rösta på.
2014-03-05, 17:12
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Skop:s senaste mätning gjord mellan 9/2 - 4/3, 1100 personer deltog i telefonintervjuerna, 9% avstod från att säga vilket parti de skulle rösta på.

S 33,8 (+1,1)
V 8,0 (+1,0)
MP 9,9 (+0,2)

SD 8,2 (-0,2)

M 26,5 (-0,7)
FP 4,6 (-1,7)
C 4,1 (-0,4)
KD 3,1 (+-0)

Övriga 1,7 % (+0,7)

S+V+MP 51,7 % (+2,3)
M+FP+C+KD 38,3 % (-2,8)

http://www.skop.se/main/wp-content/uploads/2014/03/SKOPs-väljarbarometer-5-mars-2014.pdf

Tendensen är kristallklar. Vi får en ny regering i september utan några allianspartier. Förövrigt är snart alliansen ett minne blott och för småpartierna i alliansen syns ingen räddning med hjälp av stödröster utan det är blir nog till att anpassa sig till en verklighet utanför riksdagen.
2014-03-05, 17:32
Moderator
v50s avatar
Citat:
Tendensen är kristallklar. Vi får en ny regering i september utan några allianspartier. Förövrigt är snart alliansen ett minne blott och för småpartierna i alliansen syns ingen räddning med hjälp av stödröster utan det är blir nog till att anpassa sig till en verklighet utanför riksdagen.

Ja det blir intressant och se hur moderata väljare resonerar inför valet om både C, KD och FP ligger under eller kring 4% och alliansen ligger långt bakom de röd-gröna, då kanske många avstår från att stödrösta för att inte kasta sin röst i sjön så att säga.
2014-03-05, 17:58
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Vem är denne "herr Skop" som sitter hemma och gör såna telefonundersökningar kvällstid med sitt Comviq fastprisabonnemang? Han ägnar bara en halvtimme åt knappt 40 samtal per kväll, och får ändå sån uppmärksamhet för sina procentdecimaler!

Om tio gånger så många hade intervjuats inom en vecka så hade det kunnat börja kallas för en opinionsundersökning.
Senast redigerad av Fri 2014-03-05 kl. 18:00.
2014-03-05, 20:55
Medlem
Citat:
Tendensen är kristallklar. Vi får en ny regering i september utan några allianspartier.
Hur ser den nya regeringen ut?
Ja, vilka partier ingår?
2014-03-05, 21:05
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Hur ser den nya regeringen ut?
Ja, vilka partier ingår?
Har du vaknat till nu också?

Mitt förslag är S, V och MP. Ingen högoddsare direkt. Jag skulle dock kunna tänka mig S, FP och MP. Det kanske låter konstigt, men jag tror att Alliansen kommer att spricka innan valet. C och KD flyger ut och M går mot ett katastrofval, vilket kommer lämna M som ett sargat parti utan ledargarnityr. Då passar FP på att vänstra med S och MP för att hålla sig kvar vid makten. V får sitta i vänsteropposition som man är vana vid, och M kanske kan ha repat sig till 2018. Det där var väl i alla fall en högoddsare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in