Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Nja - din verkighetsbeskrivning färgas av din lojalitet till regeringen...
I själva verket är det bara några få omröstningar som regeringen förlorat p.g.a. av att SD har röstat med vänstern, och dessa hade kunnat undvikas enkelt om regeringen hade förankrat sina förslag innan. Av detta lär vi oss två saker:
1) SD har inte utnyttjat sin tungan-på-vågen position hittills, och det finns ingen anledning att tro att de kommer att göra det fortsättningsvis heller. Ergo: en röst på Åkesson är en röst på Ullenhag.
2) Allianspartierna är antingen taffliga på att sköta det parlamentariska spelet, eller har drabbats av hybris blandat med beröringsskräck för socialdemokrater.
Därför finns det inte mycket alternativ till socialdemokraterna om man vill få en ändring av dagens politik, utan att förfalla till flum a la MP och V. Lite märkliga oppionionssiffror från SIFO därmed, men å andra sidan går undersökningen på tvärs med andra nyligen publicerade dito.
Att fälla sänkt statlig inkomstskatt samt stoppa förslag redan i sin linda från att tas fram är att utnyttja sin tungan-på-vågen position, gissar att frekvensen kommer vara likvärdig även under den rödgröna röra som kommer regera med tanke på hur de senaste opinionsundersökningarna ser ut.
Personligen tror jag att vi kommer att få mer prat om volymerna i den heta frågan, invandringen, Reinfeldt och KDU har ju öppnat diskussionen på senare tid och jag tror att opinionen kanske inser att det innebär att de faktiskt funderar på en minskning, även om de inte talat klarspråk.
Opinionsundersökningarna visar ju att de har störst förtroende för Alliansen att sköta ekonomin och om nu ekonomin drabbas av de ökande invandringsvolymerna så kan de röra sig till Alliansen.
Jag tror dock det är för sent för att vända, kanske kan man komma upp runt 40%, men det är inte tillräckligt.
Vänder mig inte till dig utan till de som kan tänka lite längre och inte har bestämt sig, kanske vill de kasta bort sin röst på SD som i praktiken är en röst på sossarna, vilket är ok om det är andra-alternativ, men inte om de har Alliansen som reserv.