2014-03-05, 12:24
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Jeg kan oppklare i dette.
Den norske innstillingen er at man er uskyldig til man er dømt. Og at det er anklageren som sitter med bevisbyrden. Litt synd hvis dette er annerledes andre steder.

Den norske innstillingen er at er du norsk så er du uskyldig.
Citera
2014-03-05, 12:28
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten

Og den svenske at du er skyldig til du kan motbevise dette.
For øvrig så er det jo ikke sant det du skriver, men at evt. skyld må bevises før man dømmer noen i Norge.
Citera
2014-03-05, 12:29
Medlem
Citat:
Erik Tysse var ju också oskyldig trots att han hade syntetiskt EPO i blodet
Citera
2014-03-05, 12:32
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingeville
När man har dåliga svar brukar man förlöjliga andra, ett sätt är åldersdiskriminering.
Saltin behöver inte ha fel för han är 77 år, många är duktiga i den åldern, min mor är 98 och verkar mer påläst än du. Men du verkar ha norska sympatier och då har man på något sätt rätt i dopingdebatten. Se till att dina landsmän stiger fram och talar för sin sak och inte som Aukland skyller på att han inte kan något, kanske du som expert kan hjälpa honom. [/url]

Ja, jeg gjorde meg dessverre skyldig i å aldersdiskriminere Saltin. Men det var i litt irritasjon etter at han anklager - og samtidig fremstår som både glemsk og lite troverdig. Han har ingen støtte fra FIS, Wada eller eksperter. Saltin bruker også en notorisk løgner og bedrager som Kari Pekka Kyrö som sannhetsvitne. Et par artikler om Saltin, hvor han ikke akkurat fremstår som en med full kontroll.

http://www.dagbladet.no/2013/02/28/sport/ski-vm_2013/vm_i_val_di_fiemme/langrenn/bjorn_dehlie/25983955/

http://www.tv2.no/sport/vintersport/disse-dopingtoppene-krangler-om-daehlies-blodverdier-3998243.html#.UxcJXtXKy70
Citera
2014-03-05, 12:34
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlite
Erik Tysse var ju också oskyldig trots att han hade syntetiskt EPO i blodet

Vem hade kunnat tro något om Steffen Kjærgaard?
Citera
2014-03-05, 12:44
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Og den svenske at du er skyldig til du kan motbevise dette.
For øvrig så er det jo ikke sant det du skriver, men at evt. skyld må bevises før man dømmer noen i Norge.

Nok å lese random artikkel med tilhørende kommentarfelt for å se. Det er pinlig.

Det interessante akkurat nå er at når dopingboka kom i vinter så klagde kritikerne på at det ikke var noen navn på alle de som systematisk dopet seg så derfor var den bare å se bort fra som useriøs. Samme mennesker klager nå når det faktisk er navn da disse ikke har fått noen dom.

Derfor hevder jeg "Er du norsk så er du uskyldig", det gjelder bare å finne argumentene for den standpunkt som for dagen passer best.
Citera
2014-03-05, 13:05
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Nok å lese random artikkel med tilhørende kommentarfelt for å se. Det er pinlig.

Det interessante akkurat nå er at når dopingboka kom i vinter så klagde kritikerne på at det ikke var noen navn på alle de som systematisk dopet seg så derfor var den bare å se bort fra som useriøs. Samme mennesker klager nå når det faktisk er navn da disse ikke har fått noen dom.

Derfor hevder jeg "Er du norsk så er du uskyldig", det gjelder bare å finne argumentene for den standpunkt som for dagen passer best.

Kan ikke se du framviser noen nye momenter.
"Dokumentaren" har riktignok ikke vært vist, så vi får se - men som jeg hele tiden har skrevet - har man bevis kom med dem! Ingen er interessert i å forsvare dopere, i alle fall ikke i Norge og Sverige. Men denne tankegangen om at spekulasjoner er sikre bevis er jeg ikke med på. Det er langt unna min verdighet å være så enkel. De det gjelder har vært testet av Wada uanmeldt. Teller ikke dette i det hele tatt, er det SVT som skal ta over deres rolle som eksperter?
Citera
2014-03-05, 13:05
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
För att inte vara dum är det anmärkningsvärt att du fortfarande påstår att jag argumenterat emot indicierna i Uppdrag Gransknings program. Eller slingrat mig vad gäller rena fakta om blodvärden och dess varians, onaturliga sådana. Men detta var inget nytt för mig när programmet sändes och min kritik mot det står jag fast vid, ett opedagogiskt upplägg där fakta inte presenterades på ett korrekt sätt. Och UG:s tittare bör till störst del tänkas utgöras av oinsatta betraktare.

Du efterlyser kommentarer om blodvärdena och då kan jag hänvisa till mina inlägg i tråden, månader innan UG sände sitt reportage: (FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Medger dock vissa faktafel i dessa inlägg när jag nu känner mig än mer påläst om blodvärden. Anser du fortfarande att jag inte kan se bortom "inskränkt vilja" att sporten skulle vara/varit ren? Erkänner dock att jag hade velat att det var så men det är fullständigt omöjligt att faktiskt tro det.

Helhetsbilden av blodvärdena som finns i powerpointdokumentet i ett av inläggen säger rent logiskt att runt hälften av utövarna var dopade på 90-talet. Men det är knappast så enkelt att det är den halva som var främst i resultatlistan, vilka individer det rör sig om är mer eller mindre identifierbara men inget klockrent fall som skulle hålla i CAS på grund av bevisbörderegler. På individnivå finns tyvärr inga bekräftade helhetsbilder av värden än, förutom Elofssons och vi vet att Myllylä erkänt EPO-dopning, alltså är alla övriga 50/50 i min värld tills de träder fram likt Elofsson. (Något förenklat, finns vissa italienare som förekommer i Dr Conconis register, finländare och österrikare har åkt fast i efterhand.)

Detta är dock ingenting som ger fog för uttalanden som "alla är dopade" vilket brukar dominera när dopning är på tal. Lika dumt som det är att naivt hålla fast vid att "ingen är dopad utom de som fastnat i kontrollerna", men att anklaga på individnivå utan klara bevis håller jag mig undan från.

Med risk för att gå OT är det dock allt för frestande att inte ställa frågan hur herrn ser på dopning inom världens största sport där de verkligt stora pengarna cirkulerar? Om att självaste Arsene Wenger uttalat att nyförvärv haft alldeles för höga blodvärden vid ankomsten? Om att Dr Fuentes hävdar att om han öppnade munnen skulle spanjorerna få säga farväl till både EM- och VM-guld. Om att medelblodvärdena i somliga italienska klubblag låg nära 50 % Hct (motsvarande HB 17) under 90-talet? Om att självaste Kaiser Franz öppet talat om autolog bloddopning som ett framgångsrecept? En sport där spelskandaler, mutor och systematiserat fusk i form av filmningar och press på domaren i alla situationer är vardag. Själv har jag en teori om att Epo grundlade den moderna ytterbacksrollen. Vad tror du? Likafullt följer jag även denna sport slaviskt och passionerat.

God natt.

Verkligen välskrivna inlägg. Mycket intressant läsning.

Och jag erkänner, jag hade dålig koll på din historia i den här tråden. Däremot så är det ju ingen seriös människa, eller UG, somrhar hävdat att "alla är dopade". Och då kommer vi tillbaka till att vi inte bör ta särskilt stor hänsyn för de oinsatta. Och om då det är kritikens kärna mot UG så är det lite svagt. Allltså att den insinuerar att de flesta var dopade, även norrmän.

Angående fotbollen så förekommer det såklart. Distinktionen är ju dock att bloddoping inte påverkar resultaten i fotboll på samma sätt som i en kondiotionsidrott. Det gör j också att fusket på ett sätt bör tas mindre hårt, även om det låter lite väl cyniskt. Och det är ju ganska vedertaget att 90-talet var smutsigt även inom fotbollen, och att Spanien idag fortsatt är smutsigt.
Citera
2014-03-05, 13:07
Medlem
foool13s avatar
De kommer bli intressant att se skillnaderna, svängningarna i ACO´s blodvärden under säsongen.. och timingen..
Det är ju där det avgörs.
Om man nu får se det.. är tveksamt.
Citera
2014-03-05, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
De kommer bli intressant att se skillnaderna, svängningarna i ACO´s blodvärden under säsongen.. och timingen..
Det är ju där det avgörs.
Om man nu får se det.. är tveksamt.

I den här artikeln visas en kort film och i den får man se ett diagram över hennes värden.

http://www.expressen.se/sport/vintersport/hon-trader-fram-jag-har-inget-att-dolja/
Citera
2014-03-05, 13:52
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Kan ikke se du framviser noen nye momenter.
"Dokumentaren" har riktignok ikke vært vist, så vi får se - men som jeg hele tiden har skrevet - har man bevis kom med dem! Ingen er interessert i å forsvare dopere, i alle fall ikke i Norge og Sverige. Men denne tankegangen om at spekulasjoner er sikre bevis er jeg ikke med på. Det er langt unna min verdighet å være så enkel. De det gjelder har vært testet av Wada uanmeldt. Teller ikke dette i det hele tatt, er det SVT som skal ta over deres rolle som eksperter?

Det är inte säkra bevis, men det kan vara början på något på större. Det är därför programmet på sikt är bra och viktigt. Det är bra att tanken sätter sig att även våra skidåkare kan vara dopade. Diskussionen är principiellt viktig för framtiden.
Citera
2014-03-05, 14:05
Bannlyst
Vad var det för preparat den tysk-spanske skidåkaren gick på när han körde sina 30 km? Om kvällens program berör OS 2002 så blir det intressant med tanke på hur avhängda alla andra åkare var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in