Citat:
Ursprungligen postat av
Hzj
För att inte vara dum är det anmärkningsvärt att du fortfarande påstår att jag argumenterat emot indicierna i Uppdrag Gransknings program. Eller slingrat mig vad gäller rena fakta om blodvärden och dess varians, onaturliga sådana. Men detta var inget nytt för mig när programmet sändes och min kritik mot det står jag fast vid, ett opedagogiskt upplägg där fakta inte presenterades på ett korrekt sätt. Och UG:s tittare bör till störst del tänkas utgöras av oinsatta betraktare.
Du efterlyser kommentarer om blodvärdena och då kan jag hänvisa till mina inlägg i tråden, månader innan UG sände sitt reportage:
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod
Medger dock vissa faktafel i dessa inlägg när jag nu känner mig än mer påläst om blodvärden. Anser du fortfarande att jag inte kan se bortom "inskränkt vilja" att sporten skulle vara/varit ren? Erkänner dock att jag hade velat att det var så men det är fullständigt omöjligt att faktiskt tro det.
Helhetsbilden av blodvärdena som finns i powerpointdokumentet i ett av inläggen säger rent logiskt att runt hälften av utövarna var dopade på 90-talet. Men det är knappast så enkelt att det är den halva som var främst i resultatlistan, vilka individer det rör sig om är mer eller mindre identifierbara men inget klockrent fall som skulle hålla i CAS på grund av bevisbörderegler. På individnivå finns tyvärr inga bekräftade helhetsbilder av värden än, förutom Elofssons och vi vet att Myllylä erkänt EPO-dopning, alltså är alla övriga 50/50 i min värld tills de träder fram likt Elofsson. (Något förenklat, finns vissa italienare som förekommer i Dr Conconis register, finländare och österrikare har åkt fast i efterhand.)
Detta är dock ingenting som ger fog för uttalanden som "alla är dopade" vilket brukar dominera när dopning är på tal. Lika dumt som det är att naivt hålla fast vid att "ingen är dopad utom de som fastnat i kontrollerna", men att anklaga på individnivå utan klara bevis håller jag mig undan från.
Med risk för att gå OT är det dock allt för frestande att inte ställa frågan hur herrn ser på dopning inom världens största sport där de verkligt stora pengarna cirkulerar? Om att självaste Arsene Wenger uttalat att nyförvärv haft alldeles för höga blodvärden vid ankomsten? Om att Dr Fuentes hävdar att om han öppnade munnen skulle spanjorerna få säga farväl till både EM- och VM-guld. Om att medelblodvärdena i somliga italienska klubblag låg nära 50 % Hct (motsvarande HB 17) under 90-talet? Om att självaste Kaiser Franz öppet talat om autolog bloddopning som ett framgångsrecept? En sport där spelskandaler, mutor och systematiserat fusk i form av filmningar och press på domaren i alla situationer är vardag. Själv har jag en teori om att Epo grundlade den moderna ytterbacksrollen. Vad tror du? Likafullt följer jag även denna sport slaviskt och passionerat.
God natt.
Verkligen välskrivna inlägg. Mycket intressant läsning.
Och jag erkänner, jag hade dålig koll på din historia i den här tråden. Däremot så är det ju ingen seriös människa, eller UG, somrhar hävdat att "alla är dopade". Och då kommer vi tillbaka till att vi inte bör ta särskilt stor hänsyn för de oinsatta. Och om då det är kritikens kärna mot UG så är det lite svagt. Allltså att den insinuerar att de flesta var dopade, även norrmän.
Angående fotbollen så förekommer det såklart. Distinktionen är ju dock att bloddoping inte påverkar resultaten i fotboll på samma sätt som i en kondiotionsidrott. Det gör j också att fusket på ett sätt bör tas mindre hårt, även om det låter lite väl cyniskt. Och det är ju ganska vedertaget att 90-talet var smutsigt även inom fotbollen, och att Spanien idag fortsatt är smutsigt.