2014-03-04, 17:04
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I mitt tycke börjar konstigheterna runt Lisbeth och hennes vittnesmål på allvar fr o m lördagen den första mars, det är då dom två gärningsmännen från natten försvinner. Det har aldrig getts någon vettig förklaring till detta. Att både Åke Rimborn, Gösta Welander och Nils Linder skulle ,som påståtts, missta sig om MOP håller jag för uteslutet.

Samma gäller Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt och Anita Gradin som av LP kallades till Sabb mordnatten. LP ville delge dom iaktagelser runt MOP, att hon i det läget inte skulle säga samma sak till statsråden som hon säger till Rimborn/Welander är för mig osannolikt bortom all gräns.

Jeg har sett litt på tidlige nyhetssendinger og hvordan det fokuseres på en elle flere gjerningemenn.
Kl.1.10 går Sveriges Radio ut med ettelysning av en mann i 35-40-årsalderen med mørkt hår og lang mørk rock. Opplysningene er sparsomme. De nevner taxisjåføren fra Jarfälla taxi, så jeg antar at signalementet er basert på hans vitnemål.
Extra – Ekosändning kl. 1.10 den 1 mars 1986:
http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=olof+palme&sida=1
Kl 2.05 går rikslarmet der de etterlyser to menn.
Kl 4.00 på natten sendes Rapport i TV der de etterlyser en gärningsmann. Det henvises til Nils Linder som har oppgitt at etterlysningen er basert på tre vitner, siden deres signalementer er de mest sikre.
Det rapporteres i tillegg om at andre vitner har sett to gjerningsmenn, og at noen oppga at de var av utenlandsk opprinnelse.
http://www.svtplay.se/klipp/116477/rapport-1-3-86-04-00?tab=klipp&sida=8
Kl 5.06 endres rikslarmet ved at Ustaja tas bort, men opplysningene om to gjerningsmenn kvarstår (mvagrippa).
Ca. kl 12.00 på lørdag holder HH pressekonferanse med en etterlysning som ligner den første (kl. 1.10), men den er mer utfyllende. HH beskriver den trolige mördaren som en mann 30-45 år, mørk, 170-180 cm lång, mørke klær, troligen en mellomblå täckjacka og mørke bukser, caps med knytne øronlappar.
Han sier at ingen ting tyder på at det var mer enn en gjerningsmann, men det kan ikke utesluttes.
http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=olof+palme&sida=2.
kl. 12.30 Lunchecot i P3: Radioreporter melder fortsatt om en mørkledd mann, og henviser til taxisjåføren.
De viser også til politiets pressekonferanse med HH like før sending og beskriver politiets inre spaning som handler om undersøkelser av register og tidligere hot mot OP. HH har informert om at de har lite spor, kun en kule, og at ingen biler settes i sammenheng med mordet.
Sendingen kl 12.30 har flere innslag, bl.a. et intervju med Dehlsborn.
Delsborn beskriver ikke gjerningsmannen i dette intervjuet.
http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=olof+palme&sida=4
2. mars kl 18.00 Aktuellt: Det rapporteres at politiet sier at mordet etter alt å dømme var mycket nøye planlagt og at paret skuggades fra de gikk fra sin bostad.
HH ble stilt spørsmål om dette i et intervju. Han svarer at paret inte skuggades hva han vet.
HH svarer dessuten at man ikke vet om mordet var planlagt.
(HH prater ellers om kulene og våpenet, og at ikke noe tydet på at det var kontakt.
Han opplyser om at morderen hadde en veske og at et etterlyst par har meldt seg og bekreftet flyktvegen.)
http://www.svtplay.se/klipp/170875/aktuellt-2-3-18-00?tab=klipp&sida=8
2. mars kl 21.00 Aktuellt: HH sier nå at mordet er planlagt, men at også en vettvilling kan planlegge. Han sier han ikke vet om mordet er organisert.
http://www.svtplay.se/klipp/170877/aktuellt-2-3-21-00?tab=klipp&sida=8
Citera
2014-03-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag frågar dig en gång till, var finner jag den officiella tekniska analysen så att jag kan bilda mig en uppfattning utifrån den så som du menar?

Kolla länktråden och granskningskommissionens rapport.

Här kan du finna faximil kryddat med egna analyser av en kille som varit engagerad länge! http://www.itdemokrati.nu/page35h.html
Senast redigerad av boboslacke 2014-03-04 kl. 19:29.
Citera
2014-03-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ja men den kidnappningen har väl delvis skapats genom att dessa personer har matats med köttben, vilseledande uppgifter eller hotats av hantlangarna i Mörkläggningens tjänst.

Exempel på detta är ju hotbreven till SA, GS, LK. På köpet har man skapat villospår (AA i DM-hörnan etc) och bidragit till att b.la SA förlorat alltmer trovärdighet.

Precis det var tacksamma offer att manipulera och har lagt ned mycket arbete som sedan fördunkaldes av deras missledda analyser.
Citera
2014-03-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du menar väl inte filerna på (FB) Palmemordet -länktråd- antar jag?

Jag tänker på dessa:

(FB) Palmemordet -länktråd- Tyvärr fungerar de inte längre.

Har någon dessa?
Citera
2014-03-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
GW i utspel i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18474035.ab

En intressant detalj:

"Polisprofessorn anser även att polisen bör förhöra andra intressanta personer - som fortfarande är i livet i dag. Han nämner särskilt en man som vid tidpunkten var i 40-årsåldern.

– Han har observerats av vittnen. Tyvärr hamnar jag i ett dilemma här. Det är en aktiv pågående förundersökning och jag är förhindrad i kraft av min tidigare anställning att uttala mig om det här.

Har du framför det till utredarna?

– Ja, vi pratar ganska ofta om det här och jag har sagt vad jag tycker. "

Återigen nämner GW i tidningen om att det finns en utpekad person som var i 40-årsåldern när det hände. GW har hintat om denna person nu i media böcker tv etc i flera år…. Vem syftar GW på ? Tänkbara kandidater ?
Citera
2014-03-04, 23:05
Medlem
mvagrippas avatar
I det här striptease programmet från 1996 hävdar Hans Holmer att hans livvakter utvaldes av Sune Sandström och Curt Nilsson.
Till kommissionerna hävdar han att chauffören Göran Callevik var den som plockade ihop livvaktsgruppen. Uppenbarligen en fråga som är besvärlig för HH.

http://www.youtube.com/watch?v=Ze2EaT4AMM0&feature=player_detailpage#t=23 69
Citera
2014-03-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Återigen nämner GW i tidningen om att det finns en utpekad person som var i 40-årsåldern när det hände. GW har hintat om denna person nu i media böcker tv etc i flera år…. Vem syftar GW på ? Tänkbara kandidater ?

Hur gammal var Leif Tell vid tiden för MOP?
Citera
2014-03-04, 23:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.s82
Hur gammal var Leif Tell vid tiden för MOP?

Runt 30,
Citera
2014-03-04, 23:41
Medlem
OPK123s avatar
Citat:

Stig Bergling?
Citera
2014-03-04, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Stig Bergling?
En sådan konspiration måste betraktas som helt otänkbar. Däremot funderar jag över hans rymning.. kanske en del spel bakom kulisserna där med liknande spelare som i MOP. Det är värt att notera att rikslarm efter Bergling inte utfärdades förrän tio timmar efter det att rymningen upptäckts. Och nästan sex timmar efter det att man lovat justitieministern att så skulle ske. Närmast ofattbart egentligen. När rikslarmet gick ut satt Berling i sovjetiska ambassaden på Helsingfors.
Senast redigerad av julius19 2014-03-05 kl. 00:04.
Citera
2014-03-04, 23:58
Medlem
ejdars avatar
Citat:

Om personen är observerad av vittnen så borde de ju vara en känd person eller i alla fall för vittnena känd person?

Eller är det så att utredarna kunna identifiera personen från vittnesuppgifterna, ger då att personen var känd för utredarna innan mordet?

Personen är heller inte hörd men finns vittnesmålen med i de öppna mtrl runt utredningen?

Håller ni med eller är jag ute och cyklar?
Citera
2014-03-05, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas

Har även noterat den bild som SvD publicerade häromdagen som tagits av Anders Holmström på TT. Den var ny för mig: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kvallen-da-palme-mordades_3300924.svd?sidan=4
Beträffande kappa framgår på denna bild ett potentiellt "tredje" ytterplagg för LP (!). Den jacka/kappa hon har på sig i bilen (man ser inte hennes ansikte - här är man också hänvisad till bildtexten) är varken mockakappan eller den tygkappa med slejf som finns på Karlssons bild. Det ser man om man jämför ärmarna. (Från detta kan man tänka sig många möjliga förklaringar som inte alls behöver vara konstiga. Denna bild talar också i någon mån mot att det skulle vara LP på Karlssons bild). Men det intressanta med bilden är också att det väl rimligen är två säpo-figurer som kör den "civila" bilen? Vilka är det? Ena personen förefaller bekant, men det kanske bara är likt någon jag inte kommer på just nu. Om det nu är säpo som kör iväg med LP och MP (och kanske även IKlering sitter i baksätet) så stämmer det med den uppgift om Säpo-närvaro på Sabb som ambulansföraren Peter Nordström (då Andersson) lämnade långt efter mordet i Smålandsposten.

Har kollat lite noggrannare på bilen på ovan nämnda bild. Det är en Ford Scorpio. Därmed kan man nog faktiskt slå fast att det är Säpo (!) som kör i väg med LP och MP från Sabb. Detta går på tvärs mot vad allt tidigare utredande av kommissioner samt Poutiainen kommit fram till (offentligt), vad jag kan förstå. Jag har inte sett någon tidigare bekräftelse på att Säpo skulle ha anlänt till Sabb, trots löften om det och en ursprunglig efterfrågan på "livvakter" från LP - utom då Peter Nordströms berättelse i Smålandsposten 2009-06-05. Detta gör ju PN genast mer intressant som uppgiftslämnare. Man får ju intrycket av att ambulansförarna lämnar Sabb rätt omgående, så antingen kom Säpo dit mycket tidigt, eller så var PN kvar eller återkom till Sabb långt senare under natten. När LP och MP lämnar Sabb har ju klockan i vart fall blivit en bra bit efter 02:00. En möjlig kandidat som en av de två männen i framsätet är John-Erik Hahne, som tidigt (23.42) tillfrågas av Kjell Lindström och Ann-Marie Willsson om vad han vet med anledning av mediauppgifter om MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in