2014-03-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Att Klas Östergren torde vara välinformerad det framgår t.ex av LGWP memoarer "Gustavs grabb" sid 307. Sommaren 1980 är Klas Östergren och LGWP sommar vikarier på Expressen kultursidor och umgås privat. Enligt LGWP är sommar vikariatet på Expressen 1980 det bästa jobb han haft.

Men allra helst vill jag veta om Klas Östergren är släkt med Bertil Östergren. Någon här på forumet som vet? Bertil Östergren var nämligen kanske den person som visste allra mest om Olof Palme utanför Palmes närmaste krets.

Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag kan inte finna något som gör dessa herrar till släktingar.

Tack Klippo!
Det hade varit lite för mycket om Klas var son till Bertil...
Tror du det är möjligt att i register söka mor-dotter par bara efter förnamn?
Jag tänker på Desiree med en mor som heter Gertrud eventuellt med ett efternamn som börjar på H.
Hur många sådanna par kan tänkas finnas? Måste ju vara färre än 100?
Senast redigerad av litentuvan 2014-03-04 kl. 11:00.
Citera
2014-03-04, 11:03
Medlem
Vill bara påpeka den ytterst kuriosa omständigheten att Klas Östergren blev erbjuden plats 11 i svenska akademin mindre än ett dygn efter att jag påpekat att hans romaner kan vara såkallade nyckelromaner med eventuell vidare bäring mot mordet på Olof Palme.

http://www.svd.se/kultur/klas-ostergren-ny-i-akademien_3316586.svd
Senast redigerad av litentuvan 2014-03-04 kl. 11:23.
Citera
2014-03-04, 11:06
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Bland annat vill LGW ha förhör med Lisbet om den man som stod och talade med paret innan han sköt.
Var det trots allt en knarkleverans som avhandlades?
Någon från partiet som gav Palme de sista orden?
Mer sannolikt handlade det om säker identifiering med hjälp av Harvardhandlingarna som en skyddad stand-in för OP omöjligt hade kunnat spela teater kring. När LP så fåtts till att gå undan kunde klarsignal ges åt prickskytten Baresic.
Citera
2014-03-04, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Det plan från F 7 som lämnade Stockholm sedan övningen avblåsts, och en välkänd
man som inte hade varit med på framresan dykt upp, lyfte faktiskt från flygfältet i
Barkarby. Jag tyckte inte det var av vikt att nämna Barkarby förut.

Sakta med säkert lägger vi ett nät kring kupp/försvars övningen under mordnatten. Jag får förmoda att vi kan betrakta dig och Totte Wallin som oberoende källor. Angående Barkarby så hade jag en krigsplaceringsorder så sent som i början av 2000-talet där jag skulle infinna mig vid IKEA Barkarby för vidare transport med flyg. Barkaby var den naturliga flyplatsen för all form av militär och hemlig verksamhet. Högst sannolikt var det på Barkarby som flygenhet 66 landade. Med tanke på utvecklingen i Ryssland borde man snabbt återta denna flygplats, än finns landningsbanorna kvar.
Citera
2014-03-04, 11:24
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Tack Klippo!
Det hade varit lite för mycket om Klas var son till Bertil...
Lika intressant att veta hade varit om Therese Naess på något sätt är besläktad med PG Näss. I så fall får den alltjämt fortsatta mörkläggningen sin fullständiga förklaring.
Citera
2014-03-04, 11:44
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
Birchan ? Är det fd. legosoldaten Giovanni von Birchan ni menar? =) Han var en hård kille på -80 talet...
Ja det är samma Ivan som redan på den tiden umgicks med min granne i lägenheten ovanpå (där min son sedan flyttade in och jag råkade få kontakt med v.Birchan) samtidigt som grannen inunder umgicks med Ausonius. Varför CGÖ hade blandat in mig som Ove M med verkstad i samma hus förklarades till slut av PG Näss underhuggare.
Citera
2014-03-04, 12:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Angående Mårten Palmes och Ingrid Klering snabba besök på Västerlånggatan innan besöket på Sabbatsberg.

Min hypotes har varit att Mårten och Ingrid hämtar kontaktuppgifter till Mattias Palme som befinner sig i Chamonix . Men det har inte förklarat oviljan från familjen Palme att berätta om besöket.
I julas så snappade jag upp ett litet guldkorn i den här tråden, någon påpekade att Lisbeth kanske hade gjort på sig och därför bett Mårten att hämta rena kläder. För mig förklarar det mycket. Det är högst troligt att Lisbeth kissat eller bajsat på sig i chocken av att hennes man blivit avrättad bredvid henne. Jag hade säkert gjort ned mig i en motsvarande situation.

Ingen vettig människa skulle hålla detta mot Lisbeth, men likväl kan det för Lisbeth vara oerhört genant, kanske än mer eftersom en kvinna i hennes ålder ofta har inkontinens besvär. (Jämför upplevelsen med t.ex. att det gravida kvinnor oroar sig mest inför förlossningen är att dom skall bajsa på sig, vilket dom också ofta gör). Det kan förklara Lisbeth Palmes ovilja mot att låta sig undersökas eftersom hon kanske inte hunnit byta till rena kläder. Det skulle också förklara varför Mårten är så luddig om besöket på Västerlång gatan , nämligen för att bespara sin mamma det upplevt pinibla i situationen.

Har också funderat över möjligheten över att hon gjort på sig. Skulle förklara Ulf Dahlstens påstående om att det kippade i stövlarna på Lisbeth Palme inne på Sabbatsberg. Som jag skrivit för tycker jag LPs handlande under mordnatten kan te sig förståeligt med tanke på den chock MOP måste utgjort för henne. Att hon i det läget tar en del ologiska beslut är verkligen inte konstigt.

I mitt tycke börjar konstigheterna runt Lisbeth och hennes vittnesmål på allvar fr o m lördagen den första mars, det är då dom två gärningsmännen från natten försvinner. Det har aldrig getts någon vettig förklaring till detta. Att både Åke Rimborn, Gösta Welander och Nils Linder skulle ,som påståtts, missta sig om MOP håller jag för uteslutet.

Samma gäller Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt och Anita Gradin som av LP kallades till Sabb mordnatten. LP ville delge dom iaktagelser runt MOP, att hon i det läget inte skulle säga samma sak till statsråden som hon säger till Rimborn/Welander är för mig osannolikt bortom all gräns.
Citera
2014-03-04, 12:50
Medlem
Citat:
Tror du det är möjligt att i register söka mor-dotter par bara efter förnamn?
Jag tänker på Desiree med en mor som heter Gertrud eventuellt med ett efternamn som börjar på H.
Hur många sådanna par kan tänkas finnas? Måste ju vara färre än 100?

Det krävs nog någon mer ledtråd såsom plats/ort och tidsangivelser.

1970 fanns det 165 st som hette Desiree oberoende av moderrns namn
1970 fanns det 1856 st som hette Gertrud H...
1970 fanns det 25126 st som hette Gertrud

Någon mer ledtråd kan reducera antalen väsentligt.
Citera
2014-03-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Lika intressant att veta hade varit om Therese Naess på något sätt är besläktad med PG Näss. I så fall får den alltjämt fortsatta mörkläggningen sin fullständiga förklaring.

Jag finner inget som tyder på något släktskap.
Citera
2014-03-04, 13:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
LGWP vet mycket väl att LP såsom arrangerad målsägare slipper vidare förhör och att både han och LP skulle riskera resten av sina familjer om de på något sätt skulle kunna övertyga allmänheten om vad de säkert vet.

LP påstår att även hon blev beskjuten så hon är väl att betrakta som brottsoffer ..
Citera
2014-03-04, 13:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Angående Mårten Palmes och Ingrid Klering snabba besök på Västerlånggatan innan besöket på Sabbatsberg.

Min hypotes har varit att Mårten och Ingrid hämtar kontaktuppgifter till Mattias Palme som befinner sig i Chamonix . Men det har inte förklarat oviljan från familjen Palme att berätta om besöket.
I julas så snappade jag upp ett litet guldkorn i den här tråden, någon påpekade att Lisbeth kanske hade gjort på sig och därför bett Mårten att hämta rena kläder. För mig förklarar det mycket. Det är högst troligt att Lisbeth kissat eller bajsat på sig i chocken av att hennes man blivit avrättad bredvid henne. Jag hade säkert gjort ned mig i en motsvarande situation.

Ingen vettig människa skulle hålla detta mot Lisbeth, men likväl kan det för Lisbeth vara oerhört genant, kanske än mer eftersom en kvinna i hennes ålder ofta har inkontinens besvär. (Jämför upplevelsen med t.ex. att det gravida kvinnor oroar sig mest inför förlossningen är att dom skall bajsa på sig, vilket dom också ofta gör). Det kan förklara Lisbeth Palmes ovilja mot att låta sig undersökas eftersom hon kanske inte hunnit byta till rena kläder. Det skulle också förklara varför Mårten är så luddig om besöket på Västerlång gatan , nämligen för att bespara sin mamma det upplevt pinibla i situationen.

Högst troligt att Lisbet hade bajsat ner sig ? Är det inte troligare att Lisbets kläder (mockakappan och t-shirten) beslagtogs för att i ett labb åstadkomma kulhålen att ta till intäkt att även hon blev beskjuten ? Om LP verkligen hade bajsat ner sig förmodar jag att folksamlingen runt henne och Olof ganska snabbt kunnat konstatera att Lisbet Palme ju inte direkt doftade viol ..
Citera
2014-03-04, 15:55
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Läs en gång för alla den officiella tekniska analysen. Skottvinklar avstånd och spekulation kring GM:s längd finns med där så gott det går att fastställa. Efter 28 år borde man kanske ha satt sig in i det.

Sedan är det kanske så att vi aldrig kommer att hamna på samma sida. Mörkläggningen av mordet har två pådrivare. För det första att Utredningen fortfarande vägrar att vända på några intressanta stenar för det andra att alternativa scenarion kidnappades av rättshaverister och folk i psykiatrins träskmarker med Aner, Krantz mfl i helt osammamhängande käslosvallande utspel och osynliga kamper mot väderkvarnar.

Ja men den kidnappningen har väl delvis skapats genom att dessa personer har matats med köttben, vilseledande uppgifter eller hotats av hantlangarna i Mörkläggningens tjänst.

Exempel på detta är ju hotbreven till SA, GS, LK. På köpet har man skapat villospår (AA i DM-hörnan etc) och bidragit till att b.la SA förlorat alltmer trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in