Citat:
Ursprungligen postat av
litentuvan
Angående Mårten Palmes och Ingrid Klering snabba besök på Västerlånggatan innan besöket på Sabbatsberg.
Min hypotes har varit att Mårten och Ingrid hämtar kontaktuppgifter till Mattias Palme som befinner sig i Chamonix . Men det har inte förklarat oviljan från familjen Palme att berätta om besöket.
I julas så snappade jag upp ett litet guldkorn i den här tråden, någon påpekade att Lisbeth kanske hade gjort på sig och därför bett Mårten att hämta rena kläder. För mig förklarar det mycket. Det är högst troligt att Lisbeth kissat eller bajsat på sig i chocken av att hennes man blivit avrättad bredvid henne. Jag hade säkert gjort ned mig i en motsvarande situation.
Ingen vettig människa skulle hålla detta mot Lisbeth, men likväl kan det för Lisbeth vara oerhört genant, kanske än mer eftersom en kvinna i hennes ålder ofta har inkontinens besvär. (Jämför upplevelsen med t.ex. att det gravida kvinnor oroar sig mest inför förlossningen är att dom skall bajsa på sig, vilket dom också ofta gör). Det kan förklara Lisbeth Palmes ovilja mot att låta sig undersökas eftersom hon kanske inte hunnit byta till rena kläder. Det skulle också förklara varför Mårten är så luddig om besöket på Västerlång gatan , nämligen för att bespara sin mamma det upplevt pinibla i situationen.
Har också funderat över möjligheten över att hon gjort på sig. Skulle förklara
Ulf Dahlstens påstående om att det kippade i stövlarna på
Lisbeth Palme inne på Sabbatsberg. Som jag skrivit för tycker jag LPs handlande under mordnatten kan te sig förståeligt med tanke på den chock MOP måste utgjort för henne. Att hon i det läget tar en del ologiska beslut är verkligen inte konstigt.
I mitt tycke börjar konstigheterna runt Lisbeth och hennes vittnesmål på allvar fr o m lördagen den första mars, det är då dom två gärningsmännen från natten försvinner. Det har aldrig getts någon vettig förklaring till detta. Att både
Åke Rimborn,
Gösta Welander och
Nils Linder skulle ,som påståtts, missta sig om MOP håller jag för uteslutet.
Samma gäller
Ingvar Carlsson,
Kjell-Olof Feldt och
Anita Gradin som av LP kallades till Sabb mordnatten. LP ville delge dom iaktagelser runt MOP, att hon i det läget inte skulle säga samma sak till statsråden som hon säger till Rimborn/Welander är för mig osannolikt bortom all gräns.