2014-03-04, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Trams. Varför behövde dom försvar? Sköldarna kanske de skulle komma undan med (även om det tyder på att de visste vad som skulle hända + sms om att det skulle gå vilt till) men flaskorna är angreppsvapen. Hagberg greppar efter halmstrån, det är kört för gossarna skulle jag vilja påstå. Även om de kommer undan med att deras direkta uppsåt var att få till ett våldsamt upplopp så var de direkt likgiltiga till att det skedde.
Hagberg kommer nog inte släppas om han döms. Rättsväsendet vill inte ha honom på gatorna under ett valår eftersom han är labil. Precis som Miraballes och Bjurströmer Almgren.

Jag tror ingen av dom 3 har förnekat att dom förväntade sig våldsamheter, frågan här handlar egentligen om vem som började och om det kan klassas som ett våldsamt upplopp, samt om någon kan anses vara anförare eller anstiftare.
Citera
2014-03-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silence-is-wild
Vi kan ju ha en liten gissningstävling . Jag tror inte de släpps på torsdag, alternativt att Jusztin och den andre liraren släpps medan Hagberg får sitta kvar. Jag tror att alla tre döms för våldsamt upplopp och Hagberg (åtminstone) för anförande eller anstiftan. Hagberg får nog ett par år. De andra är ju svårt att gissa eftersom man inte vet deras tidigare register. De är ju förhållandevis unga så det kanske bara blir ett år eller så.

Får rätta mig själv lite Hagberg kommer kvarstanna i häktet åtminstone till hans andra rättegång är över.

Hagberg kan ev dömmas som anförare beror lite på vad som finns på filmen som åklagaren presenterat som bevis.

Men jag håller fast vid min tidigare åtsaga dvs 3x våldsamt upplopp.
Citera
2014-03-04, 20:23
Medlem
När beslutar åklagaren vilken dom de får?
Citera
2014-03-04, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friinvandring
När beslutar åklagaren vilken dom de får?

Det är inte åklagaren som beslutar. Åklagaren håller slutplädering där hen ger förslag på påföljd. Sen tar tingsrätten ställning till detta. Vanligtvis tar det två veckor från att rättegången är slut
Citera
2014-03-04, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
Jag tror ingen av dom 3 har förnekat att dom förväntade sig våldsamheter, frågan här handlar egentligen om vem som började och om det kan klassas som ett våldsamt upplopp, samt om någon kan anses vara anförare eller anstiftare.

Sure... Med den motiveringen så kommer alltid folk komma undan med våldsamt upplopp. "Det var dom som började" funkar liksom inte. Eller tror du att exempelvis huliganslagsmål på något sätt är lagligt från den sida som blir angripen först?
Citera
2014-03-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Sure... Med den motiveringen så kommer alltid folk komma undan med våldsamt upplopp. "Det var dom som började" funkar liksom inte. Eller tror du att exempelvis huliganslagsmål på något sätt är lagligt från den sida som blir angripen först?

Precis. Vad det handlar om är ju om det var ett våldsamt upplopp samt om någon av dem kan klassas som anförare/anstiftare. Vem som började är ju irrelevant rent juridiskt i detta fall.
Citera
2014-03-05, 06:30
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Upprepa en lögn tillräckligt många gånger så blir den sann?

Så fader Lund är inte sektledare för SMR längre?

Citat:
*Alla tror jag säger att vänstern gick till angrepp först genom att kasta saker, bevis för motsatsen har inte presenterats hur mycket folk än vill utgå ifrån att det var "nazisterna" som inledde bråket.

De tre som förhördes igår sa alla att det var vänstern som startade våldet och nekade att de var där för att bruka våld. Däremot så erkänner de att de haft flaskor och sköldar med sig för att försvara sig. Sedan har de ju blivit motbevisade då filmerna visar att det är SMR som börjar med att kasta flaskor.

Citat:
Rent juridiskt ser läget bättre ut för de tre häktade aktivisterna nu än tidigare. Att vänstermongos på Flashback grinar över att folk säger att dem inte är gruppchefer och liknande är bara trams. Hade personerna tagit på sig massa saker och dömts till långa fängelsestraff hade samma idioter hånat aktivisterna för det också.

Det fattar ju de flesta att de ljuger för att försöka slippa straff däremot är lögnerna så jävla dåliga så att det blir roligt och då är det klart att man gör narr av dem. Även om de som du säger inte ljugit och skulle få längre fängelsestraff så hade vi också jävlats för ni är helt enkelt fiender och vi vill er inte väl och ta varje chans att håna er.
Citera
2014-03-05, 13:56
Medlem
RosaBatmans avatar
I den senaste artikeln på Nordfront poängteras flera gånger att attacken/"motdemonstrationen" var ett lokalt initiativ och att det inte var förankrat centralt i SMR. Jag tolkar detta som att SMR centralt, om än mycket vagt, försöker distansera sig från attacken och inte vill förknippas med den. Kommentarer? Saxlind, vad säger du?
Citera
2014-03-05, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaBatman
I den senaste artikeln på Nordfront poängteras flera gånger att attacken/"motdemonstrationen" var ett lokalt initiativ och att det inte var förankrat centralt i SMR. Jag tolkar detta som att SMR centralt, om än mycket vagt, försöker distansera sig från attacken och inte vill förknippas med den. Kommentarer? Saxlind, vad säger du?
Samtidigt som centralorganisationens "reportrar" var där och rapporterade i realtid.

https://www.nordfront.se/just-nu-konfrontation-med-svenskhatare-i-karrtorp.smr

Om detror att man kan få hagberg & björnligan att verka lite mer oskyldiga och att själva sekten SMR faktiskt inte har något med detta att göra så är de fan dummare än vad de tidigare utgett sig för att vara
Citera
2014-03-05, 15:01
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Samtidigt som centralorganisationens "reportrar" var där och rapporterade i realtid.

https://www.nordfront.se/just-nu-konfrontation-med-svenskhatare-i-karrtorp.smr

Om detror att man kan få hagberg & björnligan att verka lite mer oskyldiga och att själva sekten SMR faktiskt inte har något med detta att göra så är de fan dummare än vad de tidigare utgett sig för att vara

Jaja, lugna ner dig nu. Antaganden om organisationen och att repetera lögner skapar inte sanningar. Du kan inte bli sur att din egen inbillade version samt bild av saker o ting sägs emot. Du har svamlat så himla mycket. Kan man inte rapportera dig för dålig kvalité på inlägg snart?

Förövrigt kommer det bli intressant att se vad domen blir. Öberg såg riktigt stilig ut och det är alltid en fröjd att höra att han sätter folk på plats när det gäller felaktigheter.
Citera
2014-03-05, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Jaja, lugna ner dig nu. Antaganden om organisationen och att repetera lögner skapar inte sanningar. Du kan inte bli sur att din egen inbillade version samt bild av saker o ting sägs emot. Du har svamlat så himla mycket. Kan man inte rapportera dig för dålig kvalité på inlägg snart?

Förövrigt kommer det bli intressant att se vad domen blir. Öberg såg riktigt stilig ut och det är alltid en fröjd att höra att han sätter folk på plats när det gäller felaktigheter.
Så du menar att Nordfront/SMR själva inte liverapporterade från händelsen?
Se länk ovan.
Citera
2014-03-05, 16:22
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana

Kul att höra att en dåligt sittande Dressmankostym, skjorta där kragen spretar åt alla håll och ett par Matrixglasögon mitt i vintern klassas som "riktigt stiligt" i era kretsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in