2014-03-04, 13:27
Medlem
Saxlind, du har fortfarande inte svarat på min fråga

Hur kommer det sig, och vad tycker du om, att Näste 1 drog med sig ett par-tre killar med liten till noll erfarenhet, varav en var en femtonåring som ALDRIG varit med på en aktivitet förut?
Citera
2014-03-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Det var en av dom ungdomar som SMR nyrekryterat men var smart nog och tog beslutet att stanna hemma.
Snarare en person som man hade ett möte med men aldrig rekryterade...
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
FUP har ju visat att SMR är precis som en sekt med fader Lund i spetsen. Med FUP som outat hur SMR fungerar så är det nog få människor som känner sig lockade av att gå med. Nuförtiden är det alternativ som SD eller SvP som snor alla i er målgrupp då de är öppna och framstår som mer attraktivt bland folk jämfört med en sekt där man inte får kritisera ledaren fader Lund. Dessutom om man vill träffa den här ledaren privat så måste man plocka poäng i ett internt poängsystem.
Upprepa en lögn tillräckligt många gånger så blir den sann?

---

Jag ser att vänstern är grinig här i tråden. Resultat hittills idag:

*Emil har bekräftat att han är nästeschef men säger att han inte var anstiftare eller anförare.
*Peter har sagt att han är gruppchef och att syftet i Kärrtorp var att motdemonstrera. Han verkar inte ha varit anförare i Kärrtorp.
*Både Peter och Emil säger att aktionen inte var centralt planerad av Motståndsrörelsen, utan mer ett lokalt initiativ som styrdes upp över nätet som svar på vänsterns demonstration.
*Joakim har sagt att han inte är gruppchef men att han vidarebefordrade SMS. Det enda han verkar ha gjort i Kärrtorp var att filma.
*Alla tror jag säger att vänstern gick till angrepp först genom att kasta saker, bevis för motsatsen har inte presenterats hur mycket folk än vill utgå ifrån att det var "nazisterna" som inledde bråket.

Igår reviderade flera av de minderåriga åtalade sina berättelser och deras vittnesmål var en stor anledning till att åklagaren riktat in sig på just Emil, Peter och Joakim.

Rent juridiskt ser läget bättre ut för de tre häktade aktivisterna nu än tidigare. Att vänstermongos på Flashback grinar över att folk säger att dem inte är gruppchefer och liknande är bara trams. Hade personerna tagit på sig massa saker och dömts till långa fängelsestraff hade samma idioter hånat aktivisterna för det också.
Citera
2014-03-04, 13:46
Medlem
Igår sa iofs en av poliserna som hördes att våldet började från högern och sen från båda hållen.

Vänstern var där för en fredlig och lugn demonstration. Smr visste om detta. Vilka tror du är mest redo när det satte igång? Självklart behövde vänstern ett par minuter att samla ihop sig och när det var gjort så åkte ni på stryk.

Dessutom har ju pojkarna ni drog med vittnat om flaskorna som ni använde som vapen. Att man köper flaskor innan tyder på förberedelse och ingenting spontant.
Citera
2014-03-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friinvandring
Igår sa iofs en av poliserna som hördes att våldet började från högern och sen från båda hållen.
Ja och nej. En av poliserna sa det och media har såklart lyft fram det. Men vad jag hört sa tre andra poliser som vittnade att vänstern inledde våldet.
Citat:
Vänstern var där för en fredlig och lugn demonstration.
Nej. Vissa var där för en fredlig och lugn demonstration. Andra som Djungel-Joel var knivbeväpnade.
Citat:
Dessutom har ju pojkarna ni drog med vittnat om flaskorna som ni använde som vapen. Att man köper flaskor innan tyder på förberedelse och ingenting spontant.
Att förse sig med glasflaskor kan ju mer ses som ett standardförfarande än något som kräver särskilt mycket planering.
Citera
2014-03-04, 15:47
Avslutad
Problemet för SMR blir väl att förklara sköldar, flaskor, vad Hagberg har i påsen etc i samband med SMS trafik som antyder att de på förhand visste vad som skulle hända. Det är uppenbart att några kommer att dömas men frågan är om det går att få till anstiftan. Nödvärn är bara att glömma och egentligen ett desperat försök. Hagberg lär volta några år och vem vet... Det kanske kan göra honom gott.
Citera
2014-03-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Ja och nej. En av poliserna sa det och media har såklart lyft fram det. Men vad jag hört sa tre andra poliser som vittnade att vänstern inledde våldet.

Det roliga här är ju att det faktiskt kvittar om SMR kastade första flaskan eller om någon från vänstern gjorde det. Nödvärnsrätten ger dig liksom inte rätt att attackera någon som kastat en flaska mot dig och det är lika mycket ett våldsamt upplopp oavsett vem som började.

Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Att förse sig med glasflaskor kan ju mer ses som ett standardförfarande än något som kräver särskilt mycket planering.

Ett "standardförfarande"? Jo det kan ju de häktade försöka komma undan med. Asså bitches...
Citera
2014-03-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basura
Hur kommer det sig, och vad tycker du om, att Näste 1 drog med sig ett par-tre killar med liten till noll erfarenhet, varav en var en femtonåring som ALDRIG varit med på en aktivitet förut?

Saxlind sitter fortfarande och klurar på hur han ska svara. Eller så väntar han på mejlsvar från Den Store Ledaren om hur han ska besvara denna intrikata frågeställning som blixtbelyser Motståndsrörelsens brist på kompetenta aktivister såväl som deras dumhet.
Citera
2014-03-04, 18:54
Medlem
den här långe rakade killen som ser ut som en cancerpatient, som man ser i många "kamprapporter" på youtube. Är han åtalad för detta?
Citera
2014-03-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Problemet för SMR blir väl att förklara sköldar, flaskor, vad Hagberg har i påsen etc i samband med SMS trafik som antyder att de på förhand visste vad som skulle hända. Det är uppenbart att några kommer att dömas men frågan är om det går att få till anstiftan. Nödvärn är bara att glömma och egentligen ett desperat försök. Hagberg lär volta några år och vem vet... Det kanske kan göra honom gott.

Det har Hagberg redogjort för idag,flaskor och sköldar används som försvar, Hagberg erkänner också att han kastat flaskor för att skingra folkmassan.

Min högst amatörmässiga gissning är att dom döms för våldsamt upplopp,jag tror också att dom kommer släppas på torsdag.
Citera
2014-03-04, 19:41
Medlem
någon eller några okmmer dömas till anstiftan. Helt klart.
Antagligen bara hagberg & Jusztin om man tittar på roller inom sekten + sms-trafik
Citera
2014-03-04, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
Det har Hagberg redogjort för idag,flaskor och sköldar används som försvar, Hagberg erkänner också att han kastat flaskor för att skingra folkmassan.

Min högst amatörmässiga gissning är att dom döms för våldsamt upplopp,jag tror också att dom kommer släppas på torsdag.

Trams. Varför behövde dom försvar? Sköldarna kanske de skulle komma undan med (även om det tyder på att de visste vad som skulle hända + sms om att det skulle gå vilt till) men flaskorna är angreppsvapen. Hagberg greppar efter halmstrån, det är kört för gossarna skulle jag vilja påstå. Även om de kommer undan med att deras direkta uppsåt var att få till ett våldsamt upplopp så var de direkt likgiltiga till att det skedde.
Hagberg kommer nog inte släppas om han döms. Rättsväsendet vill inte ha honom på gatorna under ett valår eftersom han är labil. Precis som Miraballes och Bjurströmer Almgren.

Edit: Jag tror också att Jusztin åker på anstiftan.
Senast redigerad av Windchester 2014-03-04 kl. 20:10.
Citera
2014-03-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.

Vi kan ju ha en liten gissningstävling . Jag tror inte de släpps på torsdag, alternativt att Jusztin och den andre liraren släpps medan Hagberg får sitta kvar. Jag tror att alla tre döms för våldsamt upplopp och Hagberg (åtminstone) för anförande eller anstiftan. Hagberg får nog ett par år. De andra är ju svårt att gissa eftersom man inte vet deras tidigare register. De är ju förhållandevis unga så det kanske bara blir ett år eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in