Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-15, 13:13
Medlem
Jag läser om intervjun med Moelv häromåret: http://www.nyhetsbanken.info/news/view_printer.asp?ID=1897

Jag hajar till vid följande passage:

"Mordscenariot ska på ett slående sätt ha kopierat händelseförloppet i en instruktionsfilm om diversionsmanövrer som använts i utbildningssyfte vid

- Försvarets tolkskola och inom civilförsvaret: Figuranter splittrar åskådarens uppmärksamhet. Rollfigurer flyr eller skyndar till, medan gärningsmannen stannar kvar eller gör en kringgående rörelse och återvänder till brottsplatsen. "

Två frågor:

1) Är det någon som känner igen den här filmen? Har den använts i civilförsvaret och vid tolkskolan borde det ju finnas ganska många som har sett den.

2) Antyder Moelv här att ett eller flera vittnen är "planterade", dvs att de i själva verket ingår i en konspiration?
Citera
2015-02-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Är det inte två år han arbetat med PU?

Jo, absolut! Desto värre! Jag var slarvig i mitt upphetsade tillstånd.
Citera
2015-02-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Ja, hade det varit någon stake i någon av utredarna så hade ju denne någon "slått näven i bordet" och gått till chefen och bett om ett riktigt arbete, så att denne utredare åtminstone kunde göra nytta för medborgar-pengarna och samtidigt slippa skämmas för den obefintliga outputen.

I princip kan det ju vara så att Andersson har gjort ett gediget arbete, men att det inte räcker för åtal.

Fast jag tror inte själv på det...
Citera
2015-02-15, 13:18
Medlem
Citat:
Jag läser om intervjun med Moelv häromåret: http://www.nyhetsbanken.info/news/view_printer.asp?ID=1897

"Mordscenariot ska på ett slående sätt ha kopierat händelseförloppet i en instruktionsfilm om diversionsmanövrer som använts i utbildningssyfte vid

- Försvarets tolkskola och inom civilförsvaret: Figuranter splittrar åskådarens uppmärksamhet. Rollfigurer flyr eller skyndar till, medan gärningsmannen stannar kvar eller gör en kringgående rörelse och återvänder till brottsplatsen. "

Två frågor:

1) Är det någon som känner igen den här filmen? Har den använts i civilförsvaret och vid tolkskolan borde det ju finnas ganska många som har sett den.

2) Antyder Moelv här att ett eller flera vittnen är "planterade", dvs att de i själva verket ingår i en konspiration?

Från samma länk :
Citat:
Den man som arbetade på övertid i Skandiahuset ska ha haft viss anknytning till både civilförsvaret och tolkskolan.
Det påståendet borde även kunna bekräftas av någon. Om det är sant.
Citera
2015-02-15, 13:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Två frågor:

Filmer av det slaget gjordes till största delen av arméstaben med "Förebudet" som mest kända exempel, där bl a Jägar-Nisse dyker upp i en eldfängd biroll. Ett annat intressant namn som finns med i den filmen är Wincent Lange.
Citera
2015-02-15, 17:27
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:

Två frågor:

Har kollat i Armé, marin och flygfilms arkiv på nätet. Där finns en del civilförsvarsfilmer bland egenproducerat material om allt möjligt. Men inget som liknar den instruktionsfilm som Moelv skriver om. Det kan ju varit en helt annan producent än AMF. Vore bra om någon som varit aktiv i Civilförsvaret eller varit på Tolkskolan kunde sprida ljus över detta.

För övrigt så liknar beteendet som beskrivs nedan väldigt mycket hur Skandiamannen uppträder.
Citat:
Rollfigurer flyr eller skyndar till, medan gärningsmannen stannar kvar eller gör en kringgående rörelse och återvänder till brottsplatsen. "
Citera
2015-02-15, 17:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Ja, hade det varit någon stake i någon av utredarna så hade ju denne någon "slått näven i bordet" och gått till chefen och bett om ett riktigt arbete, så att denne utredare åtminstone kunde göra nytta för medborgar-pengarna och samtidigt slippa skämmas för den obefintliga outputen.

Vet att jag givit PO Enqvist några dagsedlar men här tycker jag han sätter fingret på något väldigt avgörande. Det har saknats politisk vilja att jobba för ett förutsättnigslöst utredningsarbete av MOP.

https://www.youtube.com/watch?v=q2eDJ0O-Cn8#t=196

Hela intvervjun är värd att lyssna på, POE säger många tänkvärda saker.

Ärkepolitruken Yrsa Stenius hörs mycket lite, vilket är till klippets fördel
Citera
2015-02-15, 17:45
Medlem
Krokofils avatar
Vad hände med ryktena om en ny kommission som planerade för 2-3 år sedan? Det pratades om Ahlenius, Jallai, experter från andra länder, etc?
Citera
2015-02-15, 17:53
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Verkar som ett omständigt och riskabelt sätt att utföra ett mord. Jag har svårt att se poängen, annat än möjligheten att skruva upp vittnesbilden. Samtidigt finns risken att figuranterna blir misstänkta och snuten börjar rota i deras förehavanden. Och det vll man inte.

Punkt 1A: Gör jobbet.

2: Se till att få ändan ur vagnen och få bort mordvapnet, eller knasa vapnet så det inte går att binda till kulorna (någon i tråden här menade att det räcker att dra lite med en rundfil i pipan så går det inte att binda vapnet säkert).

3. Lämna så få spår det går.

4. Om möjligt: Plantera falska spår.

Ett upplägg med en massa extra folk kräver många inblandade och att man vet att offret finns på den plats där man vill honnom, vid den tidpunkt man tänkt sig. Hopplöst med en sådan som Palme som när man minst anade kunde sno iväg till herrekiperingen (utan livvakter) helt oanmält en fredag, eller bestämma först efter biobesöket om han skall gå hem eller kanske en väng hem till sonen & co och ta en kopp. Jobbigt att planera tid och plats med en figur som gör lite hur som helst.
Leif D vibbar att det operativa teamet inte var mer än 3 personer.
Citera
2015-02-15, 18:42
Medlem
FurirRevaers avatar
Läste någonstans att OP hade sin pälsmössa rejält neddragen och var svår att känna igen pga detta medan LP var den som folk kände igen. Kan det ha varit hon som var måltavlan? Jag vet, nu vänder jag på lådan fullständigt. Men det kan vara nödvändigt ibland, åtminstone för att kolla hållbarheten.

I tidningen Skydd & Säkerhet som länkats i ett tidigare inlägg så spekulerar Skandiamannen om att mördaren skulle ha kunnat närmat sig LOP när han sett dom på gatan, tilltalat dom och blivit avvisad. Kränkt av detta skulle han då ha skjutit. Detta förutsätter ju en udda existens som regelmässigt, i varje fall ibland, går beväpnad. Visst, sådana finns. Men inte många tack och lov!

Jag har svårt att se att OP skulle snäsa av någon. Han var tvärtom känd för att prata med i stort sett vem som helst, när som helst till sina medarbetares fasa och irritation. LP däremot kunde vara snäsig och brysk mot folk om de trampade in i hennes zon eller störde henne på något vis.

Dessutom finns någon uppgift i tråden om att LP skall ha varit vittne i någon vårdnadstvist där en anhörig/bekant till Skandiamannen varit inblandad.

Skulle det ha kunnat gått till på det viset? Det skulle innebära att vi har en ensam gärningsman, ingen konspiration (i varje fall ingen skarp, med avsikt att döda) och en fruktansvärd slump. Visst, hata slumpen men bevisligen möts offer och gärningsman slumpmässigt alldeles för ofta.
Citera
2015-02-15, 18:43
Bannlyst
Liknar inte Birgitta Wennerlings och Sanna Törnemans teckningar jävligt mycket? BW ska ha avbildat en man som stod utanför Grand och Törneman avbildade en person vid smala gränd. Både är tecknerskor.

Törneman: https://www.google.se/search?q=grandmannen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei= y9TgVKuHL4X7ygOb0YHADw&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1366&bi h=643#imgdii=_&imgrc=YSn0WgwDVkrOOM%253A%3B5Z-GU1i5XgpkfM%3Bhttp%253A%252F%252Fi55.tinypic.com%2 52F2cgypn9.jpg%3Bht tps%253A%252F%252Fwww.flashback.org%252Fsok%252Fsp el%253Fsp%253D1%2526f%253D439%2526t%253D133416%252 6so%253Da%2526page%253D13%3B318%3B440

BW: https://www.google.se/search?q=grandmannen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei= y9TgVKuHL4X7ygOb0YHADw&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1366&bi h=643#imgdii=_&imgrc=bbTchBKdt3wV0M%253A%3BfgMQYOP e3uFSXM%3Bhttp%253A%252F%252Fpalmemordet.eu%252Fwp -content%252Fup loads%252F2013%252F03%252FBirgittastegning.jpeg%3B http%253A%252F%252Fpalmemordet.eu%252Fpalmemordet% 252Fmordarens-fard-innan-palmemordet%252F%3B182%3B276

Nu måste vi knyta grandmannen till brottsplatsen. Morelius säger sig ha sett en man som tog övergångsstället till dekorimahörnan och väntade där på paret. Liknar inte teckningarna eugene De kOCK?

Klädsel stämmer överrens med GM och mannen vid smala gränd. Eugene befann sig på arlanda dagen efter. Eugene och sydafrika? ANC-konferens?
Citera
2015-02-15, 19:06
Medlem
I den här intervjun (http://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/) antyder Leif GW att ett eller flera vittnen kan vara värda att kontrollera vidare.

Antyder inte det att han inte är särskilt övertygad om att hans egen hypotes (en liten konspiration på en handfull poliser / militärer) stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in