2014-03-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Palme var väl lindrigt sagt en aning bohemisk när det gällde kläder. Vad är det som säger att han ordnade till slipsen snyggt och rakt när han krängde på sig ytterrocken över kavajen? Inget alls. Han kan ha fått slipsen på trekvart, vikt eller skruvad. Det vet ingen av oss.

Vad jag menar är att det är en fullständigt meningslös diskussion att hänga upp huruvida OP träffades av ett, två eller en hel svärm kulor på några hål i slipsen. Väljer man att inte tro på det som redovisades av Kari Ormstad så är det fritt för var och en. För min personliga del betyder det ingenting för stunden.

Då är diskussionen om Grand-vittnena betydligt mer intressant just nu.

Jag tror på det Kari Ormstad redovisat, men jag skulle inte ta gift på att det var en fullständig redovisning. I så fall kunde ju obduktionsprotokollet rimligen ha avhemligats sedan dess.

Skotthålen i vissa av kläderna är, i frånvaro av omaskerat obduktionsprotokoll, det enda tillgängliga bevismaterial som finns som, givet att ingen manipulation har skett, kan berätta hur skotten har gått. Därför är det inte oviktigt för mig att skotthålen i slipsen inte går att på något enkelt sätt förena med ETT skott bakifrån. Tyvärr är det inte så enkelt som att OP var lite bohemisk och att slipsen kan ha hamnat på trekvart. Skotthålen sitter ju så nära knuten att det är mycket svårt att tänka sig att slipsen slagit runt 180 grader så högt upp. Knuten håller emot det. Slipsen kan förstås ha varit bakochframvänd även högst upp, och därtill invikt, men det verkar onekligen mindre sannolikt. Fysiken kan dock ibland spela spratt på det mest oväntade sätt, jag är inte främmande för det. Det som däremot inte överhuvudtaget bär sannolikhetens prägel är att slipsen inte verkar ha minsta blodstänk på sig. Detta tillkommande faktum gör att man måste dra slutsatsen att något åtminstone är skumt med själva slipsen. Och det är i så fall inte heller ointressant.

Jag håller med dom som tycker att det finns tillräckligt många mysterier i MOP, och jag försöker inte uppfinna nya. Tvärtom, som jag skrivit i något av mina första inlägg, är jag ute efter att skriva av så många spår och gåtor som möjligt. Även om man köper den officiella beskrivningen av skotten mot OP och LP (och då t.ex. bortser bl.a. från Morelius rätt tydliga vittnesmål) så är både kulorna och slipsen fortsatt gåtfulla.

I övrigt försöker jag inte anpassa mina inlägg till vad andra kan tänkas tycka är intressantast för tillfället. Däremot även svara på frågor som andra tar upp, vilket det tidigare inlägget syftade till. Jag är också intresserad av fler Grand-vittnen och ser inget motsatsförhållande mot andra ej utredda delar. Köpte f.ö. Robert Gustafssons memoarbok i helgen. Ett av få "nyliga" tillskott i Grand-vittnesskaran (s 122-123).
Citera
2014-03-02, 21:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Glömde en sak om ER. Det var hon som drog i trådarna runt Hardvard-affären, som var det som upptog OPs sinne mest innan mordet, och som kanske spelar roll för raderandet av Palmes skatteärende på mordkvällen. Hon kan ha gjort det på ett oskyldigt sätt, men något är skumt med de kopplingar hon har åt olika håll.

Jag tror det var OP själv som låg bakom detta. Med betoning på tror. Jagvet inte mer än så gott som alla andra.
Citera
2014-03-02, 21:18
Medlem
[quote=Sumer|47750962]Jag hittade följande om walkie-talkie iakttagelser på följande länk:http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/44/295e5712.pdf
Här undviker man att nämna Ulla Strömbäck-Larssons vittnesmål helt och hållet.[quote=Sumer|47750962]

Ulla S finns på s 398 och framåt.
Citera
2014-03-02, 21:19
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
Givetvis walkie/talkie-männen, främst de i Gamla Stan och runt Dekorima eftersom de tydligast visar hur männen tangerade Palmes rörelser.

Var det inte så att SÄPO hyrde en lägenhet mitt emot paret Palmes? Eller är det bara en myt? Lägenhet eller ej;
rimligen borde ju SÄPO bedrivit något slags spaning i området. Inte för att spana på Palme, men för att hålla koll om några "misstänkta" figurer upphöll sig i området. Sådan figrer kan mycket väl ha observerats.
Citera
2014-03-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Är det någon som minns om Barkarby fortfarande var militär flygplats 1986? Flottiljen var ju nedlagd men min minnesbild är att flygplatsen fortfarande var militär. Om styckjunkarens uppgifter om en beredskapsövning mordnatten stämmer skulle man väl kunna tänka sig att wt-observationerna som TW gör har med den att göra.
Det plan från F 7 som lämnade Stockholm sedan övningen avblåsts, och en välkänd
man som inte hade varit med på framresan dykt upp, lyfte faktiskt från flygfältet i
Barkarby. Jag tyckte inte det var av vikt att nämna Barkarby förut.
Citera
2014-03-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
man som inte hade varit med på framresan dykt upp, lyfte faktiskt från flygfältet i

Givetvis intressant. Och stämmer i så fall troligen med Totte Wallins iakttagelser.
Citera
2014-03-02, 22:18
Medlem
[quote=julius19|47755877][quote=Sumer|47750962]Jag hittade följande om walkie-talkie iakttagelser på följande länk:http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/44/295e5712.pdf
Här undviker man att nämna Ulla Strömbäck-Larssons vittnesmål helt och hållet.
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Ulla S finns på s 398 och framåt.

Tack för info, läste igenom det hela som hastigast och om jag uppfattade det hela rätt , bedömde inte polismännen av någon anledning hennes uppgifter som tillräckligt intressanta.
De personer hon ska ha sett är ej heller identifierade med säkerhet.

"Om iakttagelserna är riktiga är de gåtfulla. Det framstår som en brist
i utredningen att det inte kunnat klarläggas vad Ulla S sett eller om hon
på något sätt misstagit sig. Bristen är hänförlig till den första tiden efter
mordet; möjligheten att utreda iakttagelser av detta slag avtar hastigt.
Anteckningarna på de första förhören tyder på att man tog något för lätt
på hennes iakttagelser. Numera föreligger knappast några möjligheter
att genom ytterligare utredning bringa klarhet kring uppslaget ”Ulla i
Gamla stan”. Några slutsatser av relevans för bedömandet av polisspåret
kan man dock inte dra av detta. De rapporterade iakttagelserna
gäller ju inte heller uttryckligen poliser."

Jag börjar fundera om hur mycket som kan gå fel i en polisutredning egentligen, kan man ha så mycket otur och i vissa fall inkompetens?
Citera
2014-03-02, 22:45
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=KzMtXXehuEs

4:54, person som går från vänster till höger. Ser ut som om det kan vara Major Grundborg. Vad tror ni?
Citera
2014-03-02, 22:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren

Vilken tid ska övningen ha avblåsts?
Citera
2014-03-02, 23:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Holmer hade en del folk från IB-tiden på olika håll både inom Säpo och säkert också SSI. Man skall dock ha klart för sig att det funnits minst 3 st SB-nätverk varav ett var ganska mycket S-märkt. Den del av IB som var aktiv i t ex Sjukhusspionaffären har av företrädare för S uppfattats som den sk Krigs IB organisationen som kontrollerades av Birger Elmer och som efter IB:s avslöjande doldes hos ÖB under dennes ledning där verksamheten bedrevs i form av övningar och inte heltidsanställd kader. Kanske är det förklaringen till hur de hamnade i knät på sådana som Ek och CGÖ?! De fick helt enkelt skaffa sig operativ kompetens där den erbjöds sedan man utestängts från SSI:s verksamhet där andra styrde.

Tiden när Holmer var Säpochef och OF var kontakt med utländska underrättelsetjänster låg många år tillbaka i tiden.

Vid tiden för mordet var både OF och Holmer ur hetluften! Där agerade helt andra...

Efter Palmemordet var t ex Holmer tidigt i kontakt med Mossad bland annan gällande som det visade sig konkret desinformation kring Palestinsk inblandning. Alltså fanns det åtminstone i vissa situationer kommunikation med Holmer. Frågan är dok vem som då satt i förarsätet
Frågan är om det fanns nån annan än regeringen?
Citera
2014-03-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Vill tydliggöra att jag för egen del inte hävdat att OP skjutits med två skott. Har heller ingen färdigt teori om hur allt har gått till, och instämmer i att mer konkretion skulle vara välgörande från en del som förefaller ha insett hur allt ligger till. Däremot har jag framhållit det gåtfulla med slipsens in- och utgångshål. Jag är väl medveten om allt som mycket starkt talar för att OP skjutits i ryggen med i vart fall ett skott, inte minst vittnesmålen från MP. Detta är också det jag utgår från tills vidare. Men jag tvingas samtidigt konstatera att slipsens två hål inte är förenliga med ETT enda skott bakifrån med mindre än att slipsen först varit vänd bak och fram, och därtill varit rätt hårt vikt för att hålen genom en och samma kula ska kunna hamna så nära varandra. Och då är det också svårt att förstå hur hålen kan bli så olika stora.

Om man ENBART (betoning på enbart) skulle utgå från slipsens kulhål, och anta att slipsen suttit ungefär som den gör på det sista fotot av OP, så finns det väl i princip endast tre rimliga slutsatser:
1) OP har skjutits framifrån med ett skott genom en vikt slips, eller
2) att det var två skott - ett bakifrån och ett framifrån. I detta fall skulle man dock slås av hur nära in- respektive utgångshålen hamnat i slipsen. Eller
3) OP har skjutits bakifrån med två skott (stämmer med vad Morelius bestämt hävdar till Kanger), där det ena skottet resulterat i ett "normalt" utgångshål i slipsen (det stora), medan det andra "ingångshålet" (det lilla) kanske uppstår till följd av att slipsen flugit ut lite och och vänt sig ett halvt varv vid det första skottet som ju träffar ytterkanten av slipsen. Man skulle, i detta fall, eventuellt kunna tänka sig att OP instinktivt sätter händerna över det första utgångshålet precis efter att slipsen vridit sig ett halvt varv efter första skottet - och därmed håller den kvar i detta onaturliga läge.

Inget av ovanstående alternativ stämmer som bekant med den officiella beskrivningen. Men nu är ju slipsen även i övrigt märklig eftersom det inte finns något blod på den, vilket måste betraktas som helt osannolikt oavsett i vilken riktning skotten passerade slipsen. Det är förstås också så att varje hypotes om att båda skotten träffar OP, i princip medför att skotthålen genom LP:s mockakappa är fabricerade. Hur man än vrider och vänder på det hamnar man i motsägelser utan någon riktigt godtagbar förklaring.

Jag köper detta helt och hållet. Då pratar jag om ditt sätt att presentera och se på detta. Då jag tycker det framgår att du äger ett ödmjukt intresse för frågan. Det jag menar är just när vissa påstår att dom bestämt VET hur något ligger till. Givetvis måste man få lov att tro, och få lov att undersöka saker utifrån sin tro. Det gäller att inte tappa fotfästet helt enkelt, gällande vad man VET och vad man TROR. Då tappar man nog utredning i sig också... Men av vad du skriver så förefaller det inte ligga någon sådan risk nära till stånd för din del!

Sen är jag dessutom helt uppriktig gällande mitt intresse kring det här med slipsen etc. Jag begär inte information om det i ett utmanande syfte, utan finns det något intressant gällande slipsen, ja då är det ju faktiskt just, intressant. Därför kommer jag att ta en närmare titt på slipsen för att se om den kan göra mig lite extra varm i kroppen så att säga.
Citera
2014-03-02, 23:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Carl Persson beskriver det hela som sitt beslut i boken "utan omsvep" s. 206. Dvs. att han beslöt att Frånstedt fick sköta kontakterna med de utländska underrättelseorganisationerna eftersom de inte litade på Holmer.

Frågan varför vare sig svensk eller västlig säkerhetstjänst inte fullt ut litar på Hans Holmér är intressant. Vanligaste anledningen brukar i sådana fall vara att den opålitlige antas för nära koppling till motståndaren, i det här fallet KGB/GRU komplexet.

Nu är bilden inte helt entydig då HH, enligt Curt Falkenstam i polisernas krig, tillsattes på inrådan av Calle Persson. Men kanske många tyckte att HH var för välvillig till Olof Palmes propå, att knyta närmare kontakter med Sovjets hemliga tjänster på det sätt som beskrivs av Olle Frånstedt i sin bok.
Den omorganistion HH skissade på fick både Calle P och OF att gnissla tänder och effektivt stoppa HHs ideer.

Calle Persson visade i mer än ett fall att han inte alltid hade fingertoppskänsla när det gällde att utnämningsfrågor. När Holmér blev SÄPO-chef 1970 såg han snabbt till att liera sig med den horknullande Justitieministern Lennart Geijer som Calle P samma år betecknade som en klar säkerhetsrisk.

I sin bok "Olof Palme är skjuten" visar HH på en oförbehållsam beundran för fd kabinettsekreteraren Sverker Åström. Anders Sundelin var den förste som pekade på SÄPOs närgångna intresse för toppdiplomaten som enligt honom också hade stöd från högsta svenska politiska ort.

Ebbe Carlssons olika insatser är lika förbryllande, ena stunden nära Lennart Geijer, I nästa läge pekar han ut både Pierre Schori och PG Näss som KGB-agenter via viskningskampanjer. När det kommer till Hasse och Ebbe är det ingenting som är glasklart. Men vad var det Ebbe sa?
"Alla ljuger om palmemordet"

I fallet Näss så blir KGB-anklagelsen löjeväckande med tanke på det antal sovjetspioner som utvisades under hans tio år på SÄPO 1978-88. Står i skarp kontrast till det obefintliga resultat som uppnåddes på det området under Holmer och Frånstedts tid vid rodret.

I Schoris fall har bl a den avhoppade KGB-översten Oleg Gordijevskij pekat på PS som en möjlig svensk motsvarighet till Arne Treholt. Svassandet för diktatorer som Fidel Castro har inte direkt minskat misstankarna mot Schori. Men denne diplomtiske judoka har visat en häpnadsväckande förmåga att vifta bort alla misstankar som rent nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in