Citat:
Palme var väl lindrigt sagt en aning bohemisk när det gällde kläder. Vad är det som säger att han ordnade till slipsen snyggt och rakt när han krängde på sig ytterrocken över kavajen? Inget alls. Han kan ha fått slipsen på trekvart, vikt eller skruvad. Det vet ingen av oss.
Vad jag menar är att det är en fullständigt meningslös diskussion att hänga upp huruvida OP träffades av ett, två eller en hel svärm kulor på några hål i slipsen. Väljer man att inte tro på det som redovisades av Kari Ormstad så är det fritt för var och en. För min personliga del betyder det ingenting för stunden.
Då är diskussionen om Grand-vittnena betydligt mer intressant just nu.
Vad jag menar är att det är en fullständigt meningslös diskussion att hänga upp huruvida OP träffades av ett, två eller en hel svärm kulor på några hål i slipsen. Väljer man att inte tro på det som redovisades av Kari Ormstad så är det fritt för var och en. För min personliga del betyder det ingenting för stunden.
Då är diskussionen om Grand-vittnena betydligt mer intressant just nu.

Jag tror på det Kari Ormstad redovisat, men jag skulle inte ta gift på att det var en fullständig redovisning. I så fall kunde ju obduktionsprotokollet rimligen ha avhemligats sedan dess.
Skotthålen i vissa av kläderna är, i frånvaro av omaskerat obduktionsprotokoll, det enda tillgängliga bevismaterial som finns som, givet att ingen manipulation har skett, kan berätta hur skotten har gått. Därför är det inte oviktigt för mig att skotthålen i slipsen inte går att på något enkelt sätt förena med ETT skott bakifrån. Tyvärr är det inte så enkelt som att OP var lite bohemisk och att slipsen kan ha hamnat på trekvart. Skotthålen sitter ju så nära knuten att det är mycket svårt att tänka sig att slipsen slagit runt 180 grader så högt upp. Knuten håller emot det. Slipsen kan förstås ha varit bakochframvänd även högst upp, och därtill invikt, men det verkar onekligen mindre sannolikt. Fysiken kan dock ibland spela spratt på det mest oväntade sätt, jag är inte främmande för det. Det som däremot inte överhuvudtaget bär sannolikhetens prägel är att slipsen inte verkar ha minsta blodstänk på sig. Detta tillkommande faktum gör att man måste dra slutsatsen att något åtminstone är skumt med själva slipsen. Och det är i så fall inte heller ointressant.
Jag håller med dom som tycker att det finns tillräckligt många mysterier i MOP, och jag försöker inte uppfinna nya. Tvärtom, som jag skrivit i något av mina första inlägg, är jag ute efter att skriva av så många spår och gåtor som möjligt. Även om man köper den officiella beskrivningen av skotten mot OP och LP (och då t.ex. bortser bl.a. från Morelius rätt tydliga vittnesmål) så är både kulorna och slipsen fortsatt gåtfulla.
I övrigt försöker jag inte anpassa mina inlägg till vad andra kan tänkas tycka är intressantast för tillfället.
Däremot även svara på frågor som andra tar upp, vilket det tidigare inlägget syftade till. Jag är också intresserad av fler Grand-vittnen och ser inget motsatsförhållande mot andra ej utredda delar. Köpte f.ö. Robert Gustafssons memoarbok i helgen. Ett av få "nyliga" tillskott i Grand-vittnesskaran (s 122-123).