2014-03-03, 19:45
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Hej!

Första gången jag ska skriva HP. Gick ut gymnasiet 2010. Hade Matte A+B i skolan men har alltid haft väldigt svårt för matten överlag. Nu är det så att jag jobbar heltid nu och dessutom går en prepkurs på YH-skola så blir det inte mycket tid över för att plugga till HP. Dock så är HP prio eftersom jag måste kunna söka in till Universitet i höst, annars vet jag seriöst inte vad jag ska göra med mitt liv.

Jag började igår att ladda ner senaste provet på studera.nu, tog tag i mattedelen och tittade igenom. kan bara konstatera att jag har väldigt mycket att öva på, på väldigt kort tid. Hur ska jag lägga upp det lättast? Givetvis måste jag träna ordkunskap i Svenska också men annars har jag väldigt lätt för Engelska och svenska. Matten är dock katastrof. Är studera.nu's provexempel bra att träna på? Har även läst lite på repetition.se men självklart ska jag läsa mer varje kväll.

Har ni några andra bra tips på fler provexempel eller uppgifter? 1 månad kvar... stressigt värre!

Tacksam för svar!

jag har världens bästa tips! men det kommer ta någon timma! men såklart, om du verkligen vill nå ditt HP mål - så gör som jag säger...

jag lovar, det är VÄRLDENS bästa tips, du kommer inte få bättre

(ingen spoiler FAN)

---
läs igenom hela den här hp tråden - alternativt bara de senaste 1/2/3 åren - du bestämmer ):
Citera
2014-03-03, 21:46
Medlem
U-166s avatar
Hur kommer ni göra dagen innan provet? Jag är ledig och funderar faktiskt på att inte plugga något alls, utan bara vila upp huvudet.
Citera
2014-03-03, 23:06
Medlem
Gott folk! Någon som vet "med säkerhet" vad matten XYZ, KVA, NOG etc, motsvarar i gymnasiematematik? Matte 1a, 2b, 2c osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreamfall
På själva provet ska du helst inte göra några uträkningar om det är nödvändigt. Men nu när du inte är helt säker, är det bäst att göra utförliga uträkningar tills det sitter.

Tack för svar, grymt.
Citera
2014-03-03, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Gott folk! Någon som vet "med säkerhet" vad matten XYZ, KVA, NOG etc, motsvarar i gymnasiematematik? Matte 1a, 2b, 2c osv.
Behärskar du matematik A + B eller matematik 1c till fullo bör du inte stöta på någon okänd matematisk term.
Citera
2014-03-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Behärskar du matematik A + B eller matematik 1c till fullo bör du inte stöta på någon okänd matematisk term.

Så du menar att det stannar där - inte ens Matematik 2a eller uppåt?
Citera
2014-03-03, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yalouque
Får man börja rita upp t.ex. koordinatsystem minuterna innan provtiden börjar? Utan att öppna provhäftet alltså, utan t.ex. i häftet där man fyller i sina svar eller på baksidan eller framsidan av provhäftet.

Du och de flesta andra verkar tro att detta är ett superprov. Du behöver inga jävla koordinatsystem.

Detta prov borde de flesta som gått skola någongång i sitt liv faktiskt få ganska höga poäng på, tragiskt att veta att det inte är så.
Citera
2014-03-03, 23:28
Medlem
Citat:

Tack för svar, grymt.

Nivån är 1c, men däremot finns metoder i 2, 3, 4 och 5 som underlättar.
Citera
2014-03-03, 23:29
Avslutad
Citat:
Så du menar att det stannar där - inte ens Matematik 2a eller uppåt?
Det beror på vad matematik 2a/b/c innefattar. Jag läste gymnasiet enligt Lpf94, inte Gy11. Som jag förstått det är matematik 1c ett fullgott alternativ till de gamla kurserna A & B.
Citera
2014-03-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Du och de flesta andra verkar tro att detta är ett superprov. Du behöver inga jävla koordinatsystem.

Vill minnas att jag behövde ett...

Hmm...

Men ett kordinatsystem på HP målas med fördel på frihand, två linjer och några streck. Tar max ett par sekunder. Sitter man med linjal och drar raka linjer slösar man tid...
Citera
2014-03-04, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt

Detta prov borde de flesta som gått skola någongång i sitt liv faktiskt få ganska höga poäng på, tragiskt att veta att det inte är så.
Ok. Men vet du om jag får rita upp ett djävla koordinatsystem innan provet börjar, eller bara att jag inte behöver rita upp ett djävla koordinatsystem?

Hur räknar man snabbast ut arean av en triangel med hörnen i 1,1, 5,2 och 3,5? Med koordinatsystem blir det översiktligt och går att räkna ut snabbt. Denna uppgift finns på HP-guiden och deras enda föreslagna lösningsmetod är att just rita in den i ett koordinatsystem.

Hur löser man snabbast en sådan uppgift om man inte har tillgång till rutat papper/koordinatsystem?
Citera
2014-03-04, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Det beror på vad matematik 2a/b/c innefattar. Jag läste gymnasiet enligt Lpf94, inte Gy11. Som jag förstått det är matematik 1c ett fullgott alternativ till de gamla kurserna A & B.

Algebra och linjära/ickelinjära modeller, geometri, algebra, linjära/andra funktioner, statistik osv...
Citera
2014-03-04, 11:52
Medlem
En månad kvar och lika sent ute som vanligt..
Fick 0,8 på verbala och 1,3 på kvantitativa senast, tror jag har störst chans att öva på matten.
Är det värt att köpa HP-guiden nu eller ska jag sitta och läsa igenom denna tråd och nöta gamla prov?
Pluggar idag så har inte överdrivet mycket tid att lägga tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in