2014-03-01, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Själv har jag tvärtom att matte är min svaga sida där jag fick 1.2 på den förra gången, behöver öva upp den. Läsdelen fick jag 1.6 men slarva lite så kan bättre där. Det jag tänker på under högskoleprovet är att läsa i lagom takt och försöka tänka/lura mig själv om hur intressant texten är och slukas in i den. Sedan strycker jag under löpande i texten när jag läser det som är "statements" i texten. Då de säkert är en fråga kopplad till det och dessutom kan jag få en snabb överblick över texten efter jag läst klart.
Ja, jag önskar jag hade också 1,6 på verbala delen.

Hur vet du vad som är "statements" i texten? Viktig fakta, eller?
Citera
2014-03-01, 14:48
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Nu är det dags att komma i mental form igen inför vårens prov om en månad. Gjorde provet för första gången i oktober, pluggade i en månad ungefär och repeterade gymnasiets matematik. Har alltid haft problem med matte, så därför la jag mest tid på det och överträffade min egna förväntan och fick 1.3. Till min stora förvåning fick jag enbart 0.7 på verbala och fick således 1.0 totalt, inte så konstigt att verbala gick så dåligt eftersom jag kom på mig själv gång på gång att sitta och tänka på nåt helt annat än vad jag faktiskt läste. Så nu får det bli större fokus på läsning inför nästa prov.

Ni som har gjort provet ett flertal gånger, vad var differensen mellan ert första och andra provtillfälle? Det är ju givetvis individuellt hur man presterar, men det känns som att statistiken borde avgöra om man höjer sig på andra försöket när man är mer van i situationen. Mycket nervositet byggdes upp just för att jag kände att jag inte hade koll på hela situationen och hur allt skulle gå till. Onödigt att lägga energi på då jag i efterhand blev förvånad över hur smärtfritt det faktiskt var.
Citera
2014-03-01, 15:04
Medlem
trattfans avatar
Är första gången jag skriver HP.
Har inte pluggat matte på 3 år och undrar hur jag smidigast fräschar upp minnet.

MVG i Matte A
G i Matte B

Är de bäst att bara köpa en mattebok eller finns de på internet? Har fan glömt av allt i princip.
Citera
2014-03-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Är första gången jag skriver HP.
Har inte pluggat matte på 3 år och undrar hur jag smidigast fräschar upp minnet.

MVG i Matte A
G i Matte B

Är de bäst att bara köpa en mattebok eller finns de på internet? Har fan glömt av allt i princip.

http://www.repetition.se/

Du kan ju börja med att köra igenom denna sida.
Citera
2014-03-01, 21:48
Medlem
mo-lesters avatar
Nå'n som läst något från Jan Fridegård? Är hans böcker något att rekommendera inför MEK och LÄS?
Citera
2014-03-02, 00:24
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stewo
Ja, jag önskar jag hade också 1,6 på verbala delen.

Hur vet du vad som är "statements" i texten? Viktig fakta, eller?
Jag skull gärna ha ditt 1,8 på kvant eller vad du landade runt

Aa exakt konkret fakta. Självklart måste man ta in mycket mellan raderna men ofta har en text mycket utfyllnadsord och fortsätter mala på i vissa stycken på samma spår innan det kommer någon ny viktig fakta som jag stryker under. Vet inte hur mycket det hjälper men jag gör det automatiskt och hjälper väl lite att navigera om jag vill dubbelkolla något.

En text har ofta inslag av "Bakgrund", "Förklaring" "Oppositionens åsikter", "Fakta", "Lösningar", "Författarens egna åsikter", sedan stryker jag under där det finns något intressant som oftast blir i olika delar av texten som fyller olika funktioner. Texterna är inte så långa och det är ju cirka 4-6 frågor det går inte att kräma ut ur mycket som helst, ofta är mina markeringar relevanta.
Senast redigerad av messiasibid 2014-03-02 kl. 00:37.
Citera
2014-03-03, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
Som någon sade tidigare så är 7^2=49 dvs jävligt nära 50 vi gissar alltså på siffran≈7.1
Du ska kunna sqrt och kvadrat på 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 Dessa återkommer i proven flera gånger och tar inte upp så mycket minne i ditt lilla huvud.
Vi börjar nerifrån.
D) √10≈3.16 3.16 *5 är skitmycket mera än 7.1
C) √5≈2.24 2.24*2 än betydligt mindre än 7.1
B) √25=5 Vilket alltid slutar på noll eller fem så den kan vi skita totalt i.
A) √2≈1.414 1.414*5 Är något gånger fem så kan du halvera och flytta decimalen dvs 0.707 *10=7.07 är jävligt nära ≈7.1
(Notera att 0.707...är roten ur 0.5 och hälften av roten ur två).
Mycket enkel uppgift om du memorerat lite kvadrater och rötter.
Eftersom 0.707...är roten ur 0.5 så är roten ur 50 7.07...(Detta borde jag sett med en gång!)
och roten ur 2 är 1.414...som är dubbla roten ur 0.5
Detta går fortare än korrekt metod om du frågar mig, men då gäller att du memorerat rötterna ur åtminstone talen 0.5-15
Citera
2014-03-03, 13:03
Medlem
Timpsiiis avatar
Hej!

Första gången jag ska skriva HP. Gick ut gymnasiet 2010. Hade Matte A+B i skolan men har alltid haft väldigt svårt för matten överlag. Nu är det så att jag jobbar heltid nu och dessutom går en prepkurs på YH-skola så blir det inte mycket tid över för att plugga till HP. Dock så är HP prio eftersom jag måste kunna söka in till Universitet i höst, annars vet jag seriöst inte vad jag ska göra med mitt liv.

Jag började igår att ladda ner senaste provet på studera.nu, tog tag i mattedelen och tittade igenom. kan bara konstatera att jag har väldigt mycket att öva på, på väldigt kort tid. Hur ska jag lägga upp det lättast? Givetvis måste jag träna ordkunskap i Svenska också men annars har jag väldigt lätt för Engelska och svenska. Matten är dock katastrof. Är studera.nu's provexempel bra att träna på? Har även läst lite på repetition.se men självklart ska jag läsa mer varje kväll.

Har ni några andra bra tips på fler provexempel eller uppgifter? 1 månad kvar... stressigt värre!

Tacksam för svar!
Citera
2014-03-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Jag började igår att ladda ner senaste provet på studera.nu, tog tag i mattedelen och tittade igenom. kan bara konstatera att jag har väldigt mycket att öva på, på väldigt kort tid. Hur ska jag lägga upp det lättast? Givetvis måste jag träna ordkunskap i Svenska också men annars har jag väldigt lätt för Engelska och svenska. Matten är dock katastrof. Är studera.nu's provexempel bra att träna på? Har även läst lite på repetition.se men självklart ska jag läsa mer varje kväll.

Har ni några andra bra tips på fler provexempel eller uppgifter? 1 månad kvar... stressigt värre!

Tacksam för svar!
Att träna ordkunskap så här en månad innan provet är bara slöseri med tid. Att träna ordkunskap överlag är slöseri med tid så länge man har andra svaga områden att jobba med. Mest valuta för pengarna får du av att nöta gamla högskoleprov, inte bara de provexempel som finns på studera.nu.
Citera
2014-03-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
Att träna ordkunskap så här en månad innan provet är bara slöseri med tid. Att träna ordkunskap överlag är slöseri med tid så länge man har andra svaga områden att jobba med. Mest valuta för pengarna får du av att nöta gamla högskoleprov, inte bara de provexempel som finns på studera.nu.

Om man pluggar inför höstprovet så är det utmärkt att börja plugga ord.
Ord kommer hjälpa dig även i MEK och öka din läsförståelse, men som sagt på så här kort tid är det bättre att läsa säg 2-4 under strecket varje dag och sedan efter varje tänka över vad man läst och vad skribenten vill förmedla.
Citera
2014-03-03, 15:33
Medlem
Får man börja rita upp t.ex. koordinatsystem minuterna innan provtiden börjar? Utan att öppna provhäftet alltså, utan t.ex. i häftet där man fyller i sina svar eller på baksidan eller framsidan av provhäftet.
Citera
2014-03-03, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yalouque
Får man börja rita upp t.ex. koordinatsystem minuterna innan provtiden börjar? Utan att öppna provhäftet alltså, utan t.ex. i häftet där man fyller i sina svar eller på baksidan eller framsidan av provhäftet.
"Häftet" där du fyller i dina svar är ett papper där du helt enkelt ska kryssa i alternativ A, B, C, D (eller E). Inget utrymme för koordinatsystem med andra ord.

Varför ska du rita upp sådana redan innan provet? De kommer förmodligen inte behövas ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in