2014-03-03, 21:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
1.En sak jag inte förstår är, hur kan man känna empati utan att även känna sympati?

Skillnaden mellan att förstå någon annans känslor (empati) och att dela någon annans känslor (sympati).

Citat:
2.Jag anser att alla inte är fullt kapabla till att känna empati med allt, även att det inte alltid går att lära sig känna empati.

Antingen är man empatisk eller så är man det inte. Det är inte selektivt, men det går att träna upp.
Citera
2014-03-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Skillnaden mellan att förstå någon annans känslor (empati) och att dela någon annans känslor (sympati).

Antingen är man empatisk eller så är man det inte. Det är inte selektivt, men det går att träna upp.
Som följdfråga då, hur kan man enligt dig till fullo förstå någon annans känslor utan att själv bli påverkad. Jag menar att om en man verkligen är deprimerad hur skall jag till fullo kunna förstå detta utan att själv leva mig in i det och känna mig berörd?

Om jag då inte lever mig in i det då kan jag ju heller inte riktigt förstå lidandet och om jag inte förstår lidandet då kan jag heller inte visa empati... känner att jag blir bara mer och mer förvirrad angående detta. Tror jag tänker för mycket.
Senast redigerad av Facemash 2014-03-03 kl. 22:14.
Citera
2014-03-03, 22:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Som följdfråga då, hur kan man enligt dig till fullo förstå någon annans känslor utan att själv bli påverkad. Jag menar att om en man verkligen är deprimerad hur skall jag till fullo kunna förstå detta utan att själv leva mig in i det och känna mig berörd?

Först och främst genom att kunna gå utanför sina egna känslor och inse att alla människors känslosystem är olika. Sedan är det naturligtvis fullständigt omöjligt att "till fullo" förstå. Det handlar om att "förstå" och utifrån det agera. Skillnaden mellan empatiskt agerande och sympatiskt agerande är att avseende det första vara katalysator medan man avseende det andra direkt försöker ta över känslor och ageranden.

Citat:
Om jag då inte lever mig in i det då kan jag ju heller inte riktigt förstå lidandet och om jag inte förstår lidandet då kan jag heller inte visa empati... känner att jag blir bara mer och mer förvirrad angående detta. Tror jag tänker för mycket.

Det klart att du kan förstå det på ett plan. Det viktigaste är inte att exakt ta över eller gå in i. Det viktigaste är att försöka hjälpa till att hitta en väg ut ur en negativ känsla. För att göra det behöver man inte befinna sig i den. Att leda någon ut ur en labyrint behöver inte innebära att man själv går in och hämtar den som gått vilse.
Citera
2014-03-03, 22:30
Medlem
Citat:
Det klart att du kan förstå det på ett plan. Det viktigaste är inte att exakt ta över eller gå in i. Det viktigaste är att försöka hjälpa till att hitta en väg ut ur en negativ känsla. För att göra det behöver man inte befinna sig i den. Att leda någon ut ur en labyrint behöver inte innebära att man själv går in och hämtar den som gått vilse.
Detta fick mig att känna mig upplyst, skall sova på dessa orden och imorgon vakna upp med full förståelse. Tack för hjälpen!
Citera
2014-03-03, 23:16
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
...
1.En sak jag inte förstår är, hur kan man känna empati utan att även känna sympati?

Om jag nu "går i en annan persons skor" som man säger. Hur kan jag då göra det utan att känna mig rent psykiskt påverkad. Om jag inte känner och förstår smärtan personen har så kan jag aldrig riktigt "gå i dennes skor" till fullo. Att inte bli fysiskt påverkad kan jag förstå? ...
För att ta ett okontroversiellt exempel: Jag kan känna empati för en rollfigur, men jag kan knappast känna sympati för Hamlet. (Apropå länken för engelska “sympathy”.)

Till betydelsenyanserna i svenska »sympati« hör en lagom ljummen medkänsla som mera är en fras än en djupare känsla. Ofta gäller det då inte en enskild person eller ens en social grupp utan ett sympatiskt initiativ. NE Svensk ordbok:
sympati
...
BET.NYANS: välvillig förståelse och ofta solidaritet:
[exempel] sympatistrejk; sympatiåtgärd; han kände sympati för de strejkandes krav
Ordet *empatiåtgärd vore snarast en oxymoron / paradox.

Nu gällde frågan om empati kan förekomma utan samtidig sympati. Jag har begränsad personlig erfarenhet, men jag vill påstå att vårdpersonal drivs av och odlar sin empatiska förmåga (inkännande, inlevelse). Men det är mycket begärt att vårdpersonal ska känna sympati för den som kommer till akuten efter några ronder proffsboxning. Det är en del av professionen att hålla reflexen antipati i schack också. Trots att del har sig själv att skylla.
Citera
2014-03-04, 07:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
För att ta ett okontroversiellt exempel: Jag kan känna empati för en rollfigur, men jag kan knappast känna sympati för Hamlet. (Apropå länken för engelska “sympathy”.)

Det var ett ganska dåligt exempel. Eftersom personen inte finns kan du inte känna empati med vederbörande. Däremot kan du känna sympati genom att du identifierar dig med rollpersonen och det du ser till något du känner igen i dig själv. Det är ganska vanligt att personer gråter när de ser känslosamma filmer och det handlar oftast om något som slår an en känslosträng i den egna personen. En oberabetad sorg eller svårighet kommer till ytan.
Citera
2014-03-04, 10:14
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Det var ett ganska dåligt exempel. Eftersom personen inte finns kan du inte känna empati med vederbörande. Däremot kan du känna sympati genom att du identifierar dig med rollpersonen och det du ser till något du känner igen i dig själv. Det är ganska vanligt att personer gråter när de ser känslosamma filmer och det handlar oftast om något som slår an en känslosträng i den egna personen. En oberabetad sorg eller svårighet kommer till ytan.
Det är ett ganska bra exempel, om man som jag föreslår, låter de svenska orden konvergera med de engelska. Vi klarar helt enkelt inte att hålla särskilda tolkningar på svenska, av det enkla skälet att HRM och psykologi lärs ut tvärs språken. Inte sällan är facklitteratur engelsk.

Två lexikon förklarar (under sympathy):
empathy refers to a vicarious participation in the emotions of another, or to the ability to imagine oneself in someone else's predicament: to feel empathy with a character in a play.

Empathy most often refers to a vicarious participation in the emotions, ideas, or opinions of others, the ability to imagine oneself in the condition or predicament of another: empathy with those striving to improve their lives; to feel empathy with Hamlet as one watches the play.
Om jag ska sympatigråta så är det för någon människa som finns eller nyss har funnits. På film får det eventuellt bli empatigråt, därför att de skildrade förhållandena rör mig starkt. Om jag skickar pengar till Läkare utan gränser, så är det närmast av empati med de behövande. Sympati känner jag för de som omsätter pengar i konkret hjälp. Antipati känner jag för glidare som säljer sitt kända nylle till Rädda Barnen för 70 kSEK/månad.

I dagarna har vi ju fått begreppen och känslorna testade av tiggare på torgen. Ska jag vara alldeles ärlig så känner jag empati för tiggarna, men det är knappast frågan om sympati, om sanningen ska fram.

Att bearbeta sin egen uppdämda sorg eller upplevda svårigheter är väl närmast terapi.
Senast redigerad av egon2b 2014-03-04 kl. 10:42.
Citera
2014-03-04, 10:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Om jag ska sympatigråta så är det för någon människa som finns eller nyss har funnits.

I sympati har du ett personligt engagemang. I empati har du ett medmänskligt engagemang.

Citat:
På film får det eventuellt bli empatigråt, därför att de skildrade förhållandena rör mig starkt.

Då sympatigråter du, helt enkelt för att du personligen går in i det. Empati medger inga tårar. Det medger endast förståelse.

Citat:
Om jag skickar pengar till Läkare utan gränser, så är det närmast av empati med de behövande.

Nej, då sympatiserar du med dem (organisationen och/eller de utsatta)

Citat:
Sympati känner jag för de som omsätter pengar i konkret hjälp.

Det kanske du gör, men det är nog framför allt en känsla präglad av tillit.

Citat:
I dagarna har vi ju fått begreppen och känslorna testade av tiggare på torgen. Ska jag vara alldeles ärlig så känner jag empati för tiggarna, men det är knappast frågan om sympati, om sanningen ska fram.

Så kan det vara. Om du däremot skänker dem pengar så gör du det antingen av sympati eller av egoism (hopp om att därigenom bli belönad av någon högre makt för goda gärningar)

Citat:
Att bearbeta sin egen uppdämda sorg eller upplevda svårigheter är väl närmast terapi.

Nu handlar det som kommer upp för att det är obearbetat aldrig om medvetet bearbetande och således inte om terapi. Det är spontanuttryck.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-03-04 kl. 11:18.
Citera
2018-01-04, 14:41
Medlem
Varför är det så många som förväxlar empati och sympati?

Med tanke på hur flitigt båda begreppen används så tycker jag att allmogen borde ha större koll på vad de betyder.

Empati: förmågan att förstå andra människor

Sympati: att hålla med någon om något

När någon skriver att aspisar är lågempatiska, så är det alltid någon aspie som ska svara att "det där är inte sant, för jag blir alltid jätteledsen när jag ser djur bli illa behandlade". Det är sympati, inte empati.

Folk tycker att kvinnor som raggar på våldtäktsmän i fängelser är osympatiska, när de egentligen är extremt sympatiska (mot våldtäktsmännen). Däremot kanske många av dem har svårt med den empatiska biten.

Att vara sympatisk är inte samma sak som att vara snäll. Att vara sympatisk innebär rätt och slätt att man håller med. Att vara empatisk är inte samma sak som att hålla med någon. Att vara empatisk innebär rätt och slätt att man förstår någon. Man kan förstå utan att hålla med, och man kan hålla med utan att förstå, och båda begreppen saknar positiv eller negativ mening.
Citera
2018-01-04, 14:44
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Med tanke på hur flitigt båda begreppen används så tycker jag att allmogen borde ha större koll på vad de betyder.

Empati: förmågan att förstå andra människor

Sympati: att hålla med någon om något

När någon skriver att aspisar är lågempatiska, så är det alltid någon aspie som ska svara att "det där är inte sant, för jag blir alltid jätteledsen när jag ser djur bli illa behandlade". Det är sympati, inte empati.

Folk tycker att kvinnor som raggar på våldtäktsmän i fängelser är osympatiska, när de egentligen är extremt sympatiska (mot våldtäktsmännen). Däremot kanske många av dem har svårt med den empatiska biten.

Att vara sympatisk är inte samma sak som att vara snäll. Att vara sympatisk innebär rätt och slätt att man håller med. Att vara empatisk är inte samma sak som att hålla med någon. Att vara empatisk innebär rätt och slätt att man förstår någon. Man kan förstå utan att hålla med, och man kan hålla med utan att förstå, och båda begreppen saknar positiv eller negativ mening.
Det låter väldigt lika. Det är därför.
Citera
2018-01-04, 14:49
Medlem
Jag tycker båda betyder att man ser ner på någon. Även om det ska användas till det motsatta.

Jag bryr mig inte men jag tycker synd om dig 😓
Citera
2018-01-04, 14:51
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
Det låter väldigt lika. Det är därför.

IRL-skratt rakt ut i luften på den

Ot: empati är väl att nästintill kunna känna vad nån annan känner? Sympati är ju att liksom hålla med nån i en viss situation, eller iallafall förstå varför nån reagerar som dom gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in