2008-01-11, 13:50
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
... vad inneböär då denna sympati som den sympatiske vinner? ...
I bästa fall är det en win-win-situation. Den sympatiske blir vald som ledare,
till exempel. Folket vill ha sympatiska ledare.

En kvinna kan välja att låta den sympatiske mannen bli far till hennes barn.
Sympatiska föräldrar får ett bra socialt nätverk som kommer barnen tillgodo.
Den djupa empati som råder mellan föräldrar och barn brukar kallas altruism.
Man är beredd att hjälpa en medmänniska, till den grad att det kan ha ett
verkligt pris i uppoffringar.
Citera
2009-11-09, 14:34
Medlem
Empati och sympati?

Ja, vad är igentligen skillnaden på dessa orden? :O
Citera
2009-11-09, 14:42
Medlem
Handlar det om att VISA sympati och KÄNNA empati? För orden i sig betyder väl i princip samma sak?
Citera
2009-11-09, 14:52
Medlem
Sympati betyder väl medlidande medan empati handlar om att vara inkännande.

Bägge orden är grekiska

Sym- (med, tillsammans med) +pati (lidande)
Em- (in) + pati (lidande)
Citera
2009-11-09, 15:19
Medlem
Babsies avatar
Citat:
"Empati åtskiljs dock från sympati: en viktig skillnad är att man i empatin förhåller sig neutral till de känslor man uppfattar att någon annan upplever, medan den som känner sympati själv helt eller delvis delar den andres känslor. Den som hyser sympati för någon delar ofta dennes ståndpunkt i exempelvis en konflikt, medan en empatisk person är medveten om bägge sidors känslomässiga situation."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati
Citera
2009-11-09, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Babsie
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati
Gillar inte Wikipedia's definition.

Empati är enligt mig förmågan att sätta sig in i en annan persons känslor och situation. Medan Sympati är helt enkelt något mer ytligt så att säga, inga involverade känslor för motparten.

Citera
2009-11-09, 17:54
Medlem
Patronymikons avatar
Enligt SAOL:

empati - förmåga till inlevelse i andra människors känslor
sympati - välvillig förståelse; känsla av gillande eller tillgivenhet
Citera
2009-11-09, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dightkuz
Gillar inte Wikipedia's definition.

Empati är enligt mig förmågan att sätta sig in i en annan persons känslor och situation. Medan Sympati är helt enkelt något mer ytligt så att säga, inga involverade känslor för motparten.

Precis tvärtom. Det är slaskpsykologin som gör att folk förväxlar empati med sympati. Inte för att psykologer eller psykiatriker besitter någondera själva, men det är ju bra att stigmatisera patienterna med.
Citera
2009-11-09, 20:14
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tre trådar om samma sak sammanslagna.
/Mod
Citera
2010-10-17, 18:05
Medlem
Umeå Universitet har ett särskild kvot där man intervjuas för att eventuellt bli antagen till läkarprogrammet. En bekant till mig sökte detta och kom till intervjun med läkaren. Då frågade intervjuaren om viktiga egenskaper hos en läkare, min vän svarade då att empati var en väldigt viktig egenskap, vilket inte intervjuaren höll med om. Det visade sig efter ett par minuter diskussion att läkaren hade förväxlat sympati och empati Läkaren hade alltså tänkt sig att är man empatiskt så lider man med alla patienter.

EDIT: Whops, såg nu att jag bumpade en gammal tråd, den låg dock på heta ämnen till mitt försvar.
Citera
2010-10-17, 23:55
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
...
EDIT: Whops, såg nu att jag bumpade en gammal tråd, den låg dock på heta ämnen till mitt försvar.
Det är sympatiskt att använda en sammanslagen tråd i stället för att starta en fjärde tråd och orsaka moderator trivial hantering med att limma ihop trådar.

On topic: Det är ofrånkomligt att facktermer som sympati och empati stegvis samordnas med engelskan. Innan man driver kampanjer om de svenska ordens betydelser så kan man lika gärna kolla engelska ordböcker och vara pragmatisk:
http://dictionary.reference.com/browse/sympathy
http://dictionary.reference.com/browse/empathy
http://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_neuron

Off topic, men apropå sympatisk medicinare i Umeå: Doktor Gunilla i SVT Fråga doktorn (från Umeå!) har troligen fått uppdraget via sin sympatiska framtoning.
Citera
2014-03-03, 21:36
Medlem
Har sett och läst otaliga filmer på nätet och börjar befara att jag är dum på riktigt.

1.En sak jag inte förstår är, hur kan man känna empati utan att även känna sympati?

Om jag nu "går i en annan persons skor" som man säger. Hur kan jag då göra det utan att känna mig rent psykiskt påverkad. Om jag inte känner och förstår smärtan personen har så kan jag aldrig riktigt "gå i dennes skor" till fullo. Att inte bli fysiskt påverkad kan jag förstå?

2.Jag anser att alla inte är fullt kapabla till att känna empati med allt, även att det inte alltid går att lära sig känna empati.

Vad anser ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in