2014-03-03, 01:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tack för ditt svar. Jag håller med om att filmhypotesen är en tänkbar förklaring till skriken. Men du gör ett misstag när du utifrån det kommer fram till att det i sig skulle vara ett bevis FÖR att hon lämnade lägenheten. En svaghet i teori A kan aldrig på minsta vis användas för att stärka teori B. Du har fortfarande ingenting att gå på som utgör bevis för din teori att han talar sanning och att hon verkligen gick klockan nio efter att ha fått en kram och en gul plastpåse.

Jag vill poängtera att att det är mycket möjligt att alla de omständigheter jag räknar upp i listan över faktorer som talar FÖR att Kristoffer är skyldig inte måste vara det i verkligheten. Skriken kan ha kommit från TV:n, det finns en liten möjlighet att han "råkade" radera all sin SMS-konversation med Vatchereeya etc. Men även om några saker skulle vara blindspår så står min teori ändå på mycket säkrare grund än oskuldsteorin. Oskuldsteorin kräver nämligen att SAMTLIGA omständigheter som verkar besvärande för Kristoffer måste vara felaktiga eller bara slumpgrejer som inte alls har något med mordet att göra.. Från blodet i bakluckan till att han aldrig försökte ringa, DNA:t på benet och ryggsäcken som tre av hans närmaste vänner säger att han hade, men som han själv förnekar existensen av. Det är en närmast helvetisk otur han måste ha haft om han verkligen är oskyldig för att ha alla dessa saker emot sig. Mönstret pekar åt ett håll, men ändå har vi i tråden ett antal personer som säger "Nej, nej - jag tror inte det var han ändå, han är ju snäll" (strypförsök och mordhot mot tidigare flickvänner verkar inte räknas)

- Jag har väldigt svårt att förstå hur ni tänker. Däremot håller jag med om att fallet står på en svagare grund rent juridiskt.

Förstår ditt resonemang. Filmhypotesen i sig säger inget om att eller när hon har lämnat lgh. OM vi vet att det var sant att skriken kom från TV:n (utifrån grannars vittnesmål) och OM vi vet att det var sant att inget mord skett i lägenheten (utifrån teknisk bevisning) har vi GODA SKÄL att tro på att VB lämnade lägenheten i levande skick. När lämnade hon lägenheten ? Där har vi enbart KJ:s vittnesmål att gå på och möjligen..... en vittnesiakttagelse runt 21.30.

Den gula plastpåsen: den färg människans öga har lättast att uppfatta är just färgen gul. VB:s studiebok var enl styvpappan gul i färgen. KJ hade svårigheter med mönsterigenkänning (hjärnans förmåga att samla ihop detaljer till en passande helhet). Själv säger han sig ibland knappt känna igen familjemedlemmar (står att läsa i ett förhör). Inget ovanligt vid As. Vad vill jag säga med detta ? Plastkassen han påstod sig ha överlämnat åt henne kan ha varit vit men det är den gula boken han ser (detaljen) och därför blir påsen..... gul. Bara en reflektion.

Diskuterar gärna de övriga frågorna en annan kväll!
Citera
2014-03-03, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I Boden torde väl NLL tejpar finnas i var mans hus och förbandslådor. Grejen är väl inte tejpens beskaffenhet och ursprung utan att den hade VB:s (levande blod) på sig.
Och fanns i KJ:s badrum.

Det är problemet.

Vill man komma åt det bör man väl snarast kolla upp vilken typ av tejp som förekommer på karateklubbar och göra det mer sannolikt att det var VB:s tejp.

Tänker jag.
Blodet som fanns på tejpen kom från VB när hon levde, därför kan det antas hon använde tejpen för någon skada hon fått. Det hade varit skillnad om blodet hade kommit dit efter att hon avlidit.
Citera
2014-03-03, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Blodet som fanns på tejpen kom från VB när hon levde, därför kan det antas hon använde tejpen för någon skada hon fått. Det hade varit skillnad om blodet hade kommit dit efter att hon avlidit.

Nästan rätt. Har hon varit död i låt säga tio minuter så kommer blodet att dofta som för en levande.
Citera
2014-03-03, 05:34
Medlem
Langelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har just fått besked om att tejpen som NLL använder är uppskattningsvis 5-6 meter. Eftersom Transpore säljs i längderna 4,5 resp 9,1 meter ligger 4,5 meter närmare till hands. På rullen i KJ:s badrum fanns det 4,31 meter kvar, och på VB:s kropp fanns det 2,2 meter, och tejpbitarna passade inte in någonstans på den kvarvarande tejpen på rullen. Tejpbitarna kan alltså inte ha kommit från den rullen som beslagtogs i KJ:s badrum.

Bra jobbat på den informationen. Kommer även försvar och motpart informeras om detta eller är det något du luskat fram privat? Helt klart en tung punkt som kan slås bort
Senast redigerad av Langela 2014-03-03 kl. 05:37.
Citera
2014-03-03, 06:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Förstår ditt resonemang. Filmhypotesen i sig säger inget om att eller när hon har lämnat lgh. OM vi vet att det var sant att skriken kom från TV:n (utifrån grannars vittnesmål) och OM vi vet att det var sant att inget mord skett i lägenheten (utifrån teknisk bevisning) har vi GODA SKÄL att tro på att VB lämnade lägenheten i levande skick. När lämnade hon lägenheten ? Där har vi enbart KJ:s vittnesmål att gå på och möjligen..... en vittnesiakttagelse runt 21.30.

Den gula plastpåsen: den färg människans öga har lättast att uppfatta är just färgen gul. VB:s studiebok var enl styvpappan gul i färgen. KJ hade svårigheter med mönsterigenkänning (hjärnans förmåga att samla ihop detaljer till en passande helhet). Själv säger han sig ibland knappt känna igen familjemedlemmar (står att läsa i ett förhör). Inget ovanligt vid As. Vad vill jag säga med detta ? Plastkassen han påstod sig ha överlämnat åt henne kan ha varit vit men det är den gula boken han ser (detaljen) och därför blir påsen..... gul. Bara en reflektion.

Diskuterar gärna de övriga frågorna en annan kväll!

Noterade vittnet som kan ha sett VB c:a 21:30 att kvinnan bar på en gul plastpåse ?
Citera
2014-03-03, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Det är alltså fastställt att tejpen som NLL använder inte är samma som den som togs från KJ:s badrum?
Titta på tejprullen, FUP s.289.
Citera
2014-03-03, 08:27
Medlem
Citat:
Nej, jag menar inte det.

Jag menar, att om det är NLL:s tejp, så kan tejpen på VB inte komma från KJ:s rulle.

Åklagarna gjorde överklagan till HR före försvaret. Det tyder på att de är säkra på att indicierna räcker till fällande dom även i HR. De ska tydligen komma med tilläggsbevisning. Hoppas, men bara spekulation från min sida, att det handlar om tejprullen. Har man hos SKL i så fall kunnat identifiera att det rör sig om tejp från samma rulle i VB:s hår som finns i KJ:s badrum vore det helt kört för KJ.
Om Kj vore oskyldig skulle det krävas dubbelplantering, dels blodet i bagageluckan och dels tejprullen.
Citera
2014-03-03, 08:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Åklagarna gjorde överklagan till HR före försvaret. Det tyder på att de är säkra på att indicierna räcker till fällande dom även i HR. De ska tydligen komma med tilläggsbevisning. Hoppas, men bara spekulation från min sida, att det handlar om tejprullen. Har man hos SKL i så fall kunnat identifiera att det rör sig om tejp från samma rulle i VB:s hår som finns i KJ:s badrum vore det helt kört för KJ.
Om Kj vore oskyldig skulle det krävas dubbelplantering, dels blodet i bagageluckan och dels tejprullen.
Nej, tejprullen kan fortfarande ha tillhört VB och placerats i badrummet långt före försvinnandet.
Citera
2014-03-03, 08:37
Medlem
Citat:
Nej, tejprullen kan fortfarande ha tillhört VB och placerats i badrummet långt före försvinnandet.

Vad svarar du på egentligen? "Har man hos SKL i så fall kunnat identifiera att det rör sig om tejp från samma rulle i VB:s hår som finns i KJ:s badrum vore det helt kört för KJ." (mitt fetade)

Jag håller nog med Vierstein.
Citera
2014-03-03, 08:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.P.Feynman
Vad svarar du på egentligen? "Har man hos SKL i så fall kunnat identifiera att det rör sig om tejp från samma rulle i VB:s hår som finns i KJ:s badrum vore det helt kört för KJ." (mitt fetade)

Det är sista meningen i Viersteins inlägg som jag invänder mot. Men det kan vara en fortsättning på hypotesen att tejpen kommer från rullen, och i så fall har Vierstein rätt.
Citera
2014-03-03, 08:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.P.Feynman

SKL har inte kunnat fastställa att tejpen på VB kommer från rullen i KJ badrum. Som Quarrel säger, rullen behöver inte ha en koppling till mordet, kan ha lagts i badrummet långt tidigare än försvinnandet.
Citera
2014-03-03, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
SKL har inte kunnat fastställa att tejpen på VB kommer från rullen i KJ badrum. Som Quarrel säger, rullen behöver inte ha en koppling till mordet, kan ha lagts i badrummet långt tidigare än försvinnandet.

Absolut, om inte Viersteins förhoppning slår in, vilket var vad han och jag spekulerade kring.

Back to topic: om det inte gäller tejprullen (vilket jag också hoppas men håller som föga troligt), vad kan det då vara åklagarsidan har för spännande nyheter? Vad har avhandlats hittills i tråden? Ny stödbevisning i form av återskapade sms mellan VB/MB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in