Citat:
Ursprungligen postat av
Lagro
Du borde lägga fram ett scenarium hur styckmordet har gått till de olika momenten och vem som har utfört det eftersom du inte tror på några inhyrda gärningsmän, jag är mycket intresserad att ta del av ditt scenarium och sannolikt många andra också.
Lägg fram ett scenarium från det VB lämnar KJ:s bostad tills han blir häktad får vi se vad du kan åstadkomma.
Intressant inlägg som väldigt väl belyser hur din hjärna fungerar. Den verkar vara ett extremexempel på tendensen i mänskligt tänkande att fylla ut vita fläckar på kartan över omgivningen med egna gissningar och mer eller mindre löst grundade fantasier. Lagro vet inte hur mordet har gått till. Lagro hittar på en teori med en sammansvärjning av utländska, lejda mördare och känner sig sen tillfredsställd.
Jag kan inte ge dig en välgrundad gissning över hur mordet gick till i detalj. Det kan ingen, av det enkla skälet att vi inte har tillräckligt med fakta. Vad vi har är ett antal indicier mot Kristoffer som tillsammans gör det i princip helt otroligt om han trots allt skulle vara skyldig. Det går att diskutera om dessa indicier ska räcka hela vägen fram till fällande dom för mord (griftefriden däremot är helt ointressant, han är så bunden man kan bli till det brottet), men rent logiskt hyser jag inte minsta tvivel om att rätt mördare är dömd. Sen finns det ett antal frågor som jag inte kan svara säkert på mer än någon annan:
- Varför blev hon mördad?
(SVAR: Troligen någon form av utbrott som ev. var kulmen på ett längre bråk där offret med sin dåliga förståelse för hur andra människor fungerade kan ha provocerat fram en reaktion som hon aldrig väntat sig. Men jag kan inte utesluta att det kan ha utlöst på något annat vis eller att han faktiskt har haft fantasier om att begå ett brutalt våldsdåd och att något fick honom att sätta dessa fantasier i verket just denna dag)
- Var blev hon mördad
(SVAR: Det kan man inte säkert veta. Jag tror att hon kan ha blivit mördad i lägenheten trots allt, men att merparten av de skador hon hade på kroppen kan ha tillfogats senare, av oklart syfte. Kanske för att förvilla. Det kan dock också ha gått till på det viset att Vatchareeya blev attackerad och skadad i lägenheten, men sen "övertalad"/tvingad att följa med ut till bilen under förespegling att han skulle skjutsa hem henne. Han har dock kört in i något skogsområde där han huggit ner henne och dödat henne, varefter han lämnat kroppen och begivit sig till sin bror. Kanske för att få alibi, kanske för att hämta saker han behövde. Sen har han återvänt och styckat kroppen för att kunna flytta den säkert till ett nytt ställe. Men det är bara teorier. Vi måste dock inte kunna besvara dessa frågor säkert för att döma honom för mordet)
- Vad hände efter mordet
(SVAR: Även här finns många frågetecken, men troligen har transport av kroppen skett de allra första dagarna, sen har ju av allt att döma bagageutrymmet fyllts med diverse saker som sen legat där fram till häktningen. Min gissning är att han tog kroppen till fyndplats 2 och gömde den i gropen. Där har den pga att den legat skyddad och pga relativt låga nattemperaturer inte hunnit jättelångt in i förruttnelseprocessen. Sen har han av något skäl som kan vara psykologiskt eller för att göra sig av med kroppen återvänt någon gång under perioden 13-19 maj och flyttat benen till Gula huset några hundra meter därifrån. Antingen orkade han inte fysiskt eller så orkade inte psykiskt att fullfölja. Kanske blev han störd och vågade inte återvända)
- Fanns fler inblandade
(SVAR: Det tror jag inte, men jag utesluter inget. Det mesta runt detaljerna kring hur kroppen hanterats talar dock för att det är som det ser ut att vara: Ett verk av en person som inte är fullt rationellt fungerande och tänker på ett vis som inte är helt normalt precis. Det här är mitt tycke ett av de löjligaste inslagen i den här tråden: Hur just detta med hur kroppen hittades använts av diverse folk inkl dig för att framföra teorier som är totalt rakt motsägande mot hur det ser ut: Att det ligger rationell, iskall planering bakom att vräka ner en död kropp i en nödtorftigt övertäckt grop och att sen flytta ett par ben in i ett övergivet ödehus. Antingen man nu tror att det är ett kriminalgeni i form av en 50-årig karatetränare eller somaliska, lejda machetemördare som ligger bakom.
I själva verket finns det ju ingenting i de kända fakta vi har runt efterspelet till mordet som svär emot vad man skulle gissa rent allmänt om en person som Kristoffer mördade någon och skulle försöka röja undan spåren efter sig. Det bevisar förvisso inte i sig självt att just han är skyldig, men det talar sannerligen inte emot honom heller.