2014-03-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Lagro

Jag ställde en fråga till dig angående KJ:s påstått bortslängda machete (ovan) men har hittills inte fått något svar, så jag påminner om denna - kan KJ:s "bortslängda" machete som två besökare hos honom vittnat om har sett i KJ:s bostad i början på maj ha anväts vid styckningen av Vatchareeya ? Vad är din inställning till detta, Lagro ?
Rättsläkaren anser att det kan ha använts en tung kniv eller yxa när händer och ben avdelats från kroppen vid styckningen. Jag är övertygad att det är en macheta som har använts, den passar in att det är ett sådant verktyg.
Jag anser KJ:s machete om han haft någon, har ingenting med mordet att göra.
Citera
2014-03-02, 19:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Rättsläkaren anser att det kan ha använts en tung kniv eller yxa när händer och ben avdelats från kroppen vid styckningen. Jag är övertygad att det är en macheta som har använts, den passar in att det är ett sådant verktyg.
Jag anser KJ:s machete om han haft någon, har ingenting med mordet att göra.

Du är övertygad om att en machete har använts, men den som KJ hade och som är försvunnen har inte använts menar du. Det har aldrig förespeglat dig att verktyget är försvunnet just därför att det har använts vid styckningen?

Ursäkta, men bor du på Karsudden eller liknande? Du verkar inte ha alla hjärnceller synkade på ett normalt vis, seriöst alltså.
Citera
2014-03-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du är övertygad om att en machete har använts, men den som KJ hade och som är försvunnen har inte använts menar du. Det har aldrig förespeglat dig att verktyget är försvunnet just därför att det har använts vid styckningen?

Ursäkta, men bor du på Karsudden eller liknande? Du verkar inte ha alla hjärnceller synkade på ett normalt vis, seriöst alltså.
Om KJ har sålt machetan är det ingen omöjlighet att den använts vid styckningen, men att han själv skulle använt den för någon styckning är helt omöjligt.
Citera
2014-03-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag är personligen fortfarande av uppfattningen att mordet och styckningen skett
i lägenheten. Och har inga tvivel om att rätt man är dömd för det här ruskiga illdådet
mot en ung kvinna i sina bästa år.
Om KJ hade varit gärningmannen hade brottsplatsen varit bostaden och fullt med säkra bevis mot honom.
Bostaden har utretts mycket noggrant och det är ingen brottsplats, det är endast att konstatera fakta. Du kan väl inte tro att du kan det bättre än teknikerna som gjort utredningen om bostaden var brottplats eller inte.
Citera
2014-03-02, 20:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om KJ hade varit gärningmannen hade brottsplatsen varit bostaden och fullt med säkra bevis mot honom.
Bostaden har utretts mycket noggrant och det är ingen brottsplats, det är endast att konstatera fakta. Du kan väl inte tro att du kan det bättre än teknikerna som gjort utredningen om bostaden var brottplats eller inte.

Bostaden har inte undersökts mycket noggrant, du har fel för dig. Alla ytor är inte undersökta, BlueStar har endast använts på ett fåtal ytor i några av bostadens utrymmen, hundar har endast gjort övergripande snabbsök, så du är ute och reser anser jag att vi bör inse.
Citera
2014-03-02, 20:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Om KJ har sålt machetan är det ingen omöjlighet att den använts vid styckningen, men att han själv skulle använt den för någon styckning är helt omöjligt.
Varför skulle det vara omöjligt?
Citera
2014-03-02, 20:39
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Detta inläggs logik förstår jag inte mycket av:

1) Varför skulle vittnesutsagorna stödja att hon lämnat lägenheten vid kl 21? Ingen har sett henne. Om något så stöder väl vittnesuppgifterna om skrik och en man i skägg som därefter stänger en balkongdörr att NÅGOT hände i lägenheten och att hon knappast lämnande den frivilligt, lugn glad och levande som den dömde mördaren påstått i förhören.

2) Vad menar du med ditt spekulerande hit och dit kring färdväg, vart ska hon ha gått egentligen, vad är det du tror? Gick hon mot hemmet eller mot Sävast? Gick hon via Lejonbacksvägen eller inte? Om JA, varför? Varför tror du att hon gått hemåt en viss väg, det finns ju noll och inga iakttagelser som stödjer den teorin.

3) Varför är det troligt att hennes mobilbatteri tagit slut? Har vi några uppgifter om att hon brukade köra slut på sitt mobilbatteri? Vad skulle hon ha ägnat sig som skulle ha kört slut på batteriet? Hon hade inga långa telefonsamtal, hon ägnade sig enligt Kristoffer (som du uppenbarligen tror talar sanning) åt att ha sex med honom och åt att plugga. Försåvitt hon inte gick hemifrån med 10-12% batteri kvar (hur troligt är det för en så telefonberoende tjej???) så ser jag absolut ingenting som tyder på att din teori skulle stämma

4) Vad har karateträningstiden med något att göra i sammanhanget?

5) Det där med mobilen kommer jag inte ihåg, var kommer den uppgiften ifrån? Enligt förhören med föräldrarna hade Vatchareeya endast en telefon (modern) och enligt styvfadern en hon använde och därutöver en gammal Ericsontelefon (som polisen tog i beslag)

1. Balkongdörren stod öppen under kvällen och röster hördes inifrån lgh enligt vittnesmål. Vi kan väl anta att de rösterna tillhörde VB och KJ. Skriken från lägenheten: kanal 6 som sände Charlie´s änglar. Kl 21.15, 15 minuter in i filmen, skriker en (asiatisk) tjej rakt ut 2 ggr. Med en TV som står i vardagsrummet rakt nedanför grannarna så finns det inget märkligt i om skriken härrör just därifrån. Värt att notera är att det kvinnliga vittnet uppger att hon hör skriken under sin rökpaus mellan kl 21.00-21.15. Lyssna själv på Youtube-klippet ! Jag drog upp volymen och ställde mig en bra bit ifrån och dessa två skrik lät som vittnena beskrivit dem. Observera att grannarna analyserar skriken i efterhand när man har fått veta att VB saknas. Människans inre behov av att vilja hitta samband spelar in, kan jag tänka mig.
Mannen i skägg: antagligen mörkt då konturer blir lättare att urskilja i motsats till ett ljusare. Var går gränsen för skäggväxt ? Jag säger kanske 1 cm medan du hävdar att skäggväxt betyder minst 5 cm (du förstår exakt vad jag menar). Ser du något märkligt i att KJ själv (troligtvis orakad) stänger balkongdörren efter kl 21 på kvällen, en tid då det börjar mörkna och luften blir kyligare.

Har åklagarna hävdat att något dåd skulle ha skett i lägenheten ? Har du sett KJ s lägenhet på bild i Fup:en ? Där ser du tydliga bevis på att han är en riktig slarver med TOTALT kaos omkring sig, eller hur ?

Vill poängtera att jag saknar ett personligt behov av att försvara KJ, varken han eller någon av personerna som figurerar i Fup har jag haft något att göra med. Boden är heller inte min bostadsort. Jag försöker, i likhet med dig och många andra härinne, analysera kvällens förlopp.

Ska besvara dina övriga frågor senare, då jag får tid.
Citera
2014-03-02, 20:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Du borde lägga fram ett scenarium hur styckmordet har gått till de olika momenten och vem som har utfört det eftersom du inte tror på några inhyrda gärningsmän, jag är mycket intresserad att ta del av ditt scenarium och sannolikt många andra också.
Lägg fram ett scenarium från det VB lämnar KJ:s bostad tills han blir häktad får vi se vad du kan åstadkomma.

Intressant inlägg som väldigt väl belyser hur din hjärna fungerar. Den verkar vara ett extremexempel på tendensen i mänskligt tänkande att fylla ut vita fläckar på kartan över omgivningen med egna gissningar och mer eller mindre löst grundade fantasier. Lagro vet inte hur mordet har gått till. Lagro hittar på en teori med en sammansvärjning av utländska, lejda mördare och känner sig sen tillfredsställd.

Jag kan inte ge dig en välgrundad gissning över hur mordet gick till i detalj. Det kan ingen, av det enkla skälet att vi inte har tillräckligt med fakta. Vad vi har är ett antal indicier mot Kristoffer som tillsammans gör det i princip helt otroligt om han trots allt skulle vara skyldig. Det går att diskutera om dessa indicier ska räcka hela vägen fram till fällande dom för mord (griftefriden däremot är helt ointressant, han är så bunden man kan bli till det brottet), men rent logiskt hyser jag inte minsta tvivel om att rätt mördare är dömd. Sen finns det ett antal frågor som jag inte kan svara säkert på mer än någon annan:

- Varför blev hon mördad?
(SVAR: Troligen någon form av utbrott som ev. var kulmen på ett längre bråk där offret med sin dåliga förståelse för hur andra människor fungerade kan ha provocerat fram en reaktion som hon aldrig väntat sig. Men jag kan inte utesluta att det kan ha utlöst på något annat vis eller att han faktiskt har haft fantasier om att begå ett brutalt våldsdåd och att något fick honom att sätta dessa fantasier i verket just denna dag)

- Var blev hon mördad
(SVAR: Det kan man inte säkert veta. Jag tror att hon kan ha blivit mördad i lägenheten trots allt, men att merparten av de skador hon hade på kroppen kan ha tillfogats senare, av oklart syfte. Kanske för att förvilla. Det kan dock också ha gått till på det viset att Vatchareeya blev attackerad och skadad i lägenheten, men sen "övertalad"/tvingad att följa med ut till bilen under förespegling att han skulle skjutsa hem henne. Han har dock kört in i något skogsområde där han huggit ner henne och dödat henne, varefter han lämnat kroppen och begivit sig till sin bror. Kanske för att få alibi, kanske för att hämta saker han behövde. Sen har han återvänt och styckat kroppen för att kunna flytta den säkert till ett nytt ställe. Men det är bara teorier. Vi måste dock inte kunna besvara dessa frågor säkert för att döma honom för mordet)

- Vad hände efter mordet
(SVAR: Även här finns många frågetecken, men troligen har transport av kroppen skett de allra första dagarna, sen har ju av allt att döma bagageutrymmet fyllts med diverse saker som sen legat där fram till häktningen. Min gissning är att han tog kroppen till fyndplats 2 och gömde den i gropen. Där har den pga att den legat skyddad och pga relativt låga nattemperaturer inte hunnit jättelångt in i förruttnelseprocessen. Sen har han av något skäl som kan vara psykologiskt eller för att göra sig av med kroppen återvänt någon gång under perioden 13-19 maj och flyttat benen till Gula huset några hundra meter därifrån. Antingen orkade han inte fysiskt eller så orkade inte psykiskt att fullfölja. Kanske blev han störd och vågade inte återvända)

- Fanns fler inblandade
(SVAR: Det tror jag inte, men jag utesluter inget. Det mesta runt detaljerna kring hur kroppen hanterats talar dock för att det är som det ser ut att vara: Ett verk av en person som inte är fullt rationellt fungerande och tänker på ett vis som inte är helt normalt precis. Det här är mitt tycke ett av de löjligaste inslagen i den här tråden: Hur just detta med hur kroppen hittades använts av diverse folk inkl dig för att framföra teorier som är totalt rakt motsägande mot hur det ser ut: Att det ligger rationell, iskall planering bakom att vräka ner en död kropp i en nödtorftigt övertäckt grop och att sen flytta ett par ben in i ett övergivet ödehus. Antingen man nu tror att det är ett kriminalgeni i form av en 50-årig karatetränare eller somaliska, lejda machetemördare som ligger bakom.

I själva verket finns det ju ingenting i de kända fakta vi har runt efterspelet till mordet som svär emot vad man skulle gissa rent allmänt om en person som Kristoffer mördade någon och skulle försöka röja undan spåren efter sig. Det bevisar förvisso inte i sig självt att just han är skyldig, men det talar sannerligen inte emot honom heller.
Citera
2014-03-02, 20:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
1. Balkongdörren stod öppen under kvällen och röster hördes inifrån lgh enligt vittnesmål. Vi kan väl anta att de rösterna tillhörde VB och KJ. Skriken från lägenheten: kanal 6 som sände Charlie´s änglar. Kl 21.15, 15 minuter in i filmen, skriker en (asiatisk) tjej rakt ut 2 ggr. Med en TV som står i vardagsrummet rakt nedanför grannarna så finns det inget märkligt i om skriken härrör just därifrån. Värt att notera är att det kvinnliga vittnet uppger att hon hör skriken under sin rökpaus mellan kl 21.00-21.15. Lyssna själv på Youtube-klippet ! Jag drog upp volymen och ställde mig en bra bit ifrån och dessa två skrik lät som vittnena beskrivit dem. Observera att grannarna analyserar skriken i efterhand när man har fått veta att VB saknas. Människans inre behov av att vilja hitta samband spelar in, kan jag tänka mig.
Mannen i skägg: antagligen mörkt då konturer blir lättare att urskilja i motsats till ett ljusare. Var går gränsen för skäggväxt ? Jag säger kanske 1 cm medan du hävdar att skäggväxt betyder minst 5 cm (du förstår exakt vad jag menar). Ser du något märkligt i att KJ själv (troligtvis orakad) stänger balkongdörren efter kl 21 på kvällen, en tid då det börjar mörkna och luften blir kyligare.

Har åklagarna hävdat att något dåd skulle ha skett i lägenheten ? Har du sett KJ s lägenhet på bild i Fup:en ? Där ser du tydliga bevis på att han är en riktig slarver med TOTALT kaos omkring sig, eller hur ?

Vill poängtera att jag saknar ett personligt behov av att försvara KJ, varken han eller någon av personerna som figurerar i Fup har jag haft något att göra med. Boden är heller inte min bostadsort. Jag försöker, i likhet med dig och många andra härinne, analysera kvällens förlopp.

Ska besvara dina övriga frågor senare, då jag får tid.

Tack för ditt svar. Jag håller med om att filmhypotesen är en tänkbar förklaring till skriken. Men du gör ett misstag när du utifrån det kommer fram till att det i sig skulle vara ett bevis FÖR att hon lämnade lägenheten. En svaghet i teori A kan aldrig på minsta vis användas för att stärka teori B. Du har fortfarande ingenting att gå på som utgör bevis för din teori att han talar sanning och att hon verkligen gick klockan nio efter att ha fått en kram och en gul plastpåse.

Jag vill poängtera att att det är mycket möjligt att alla de omständigheter jag räknar upp i listan över faktorer som talar FÖR att Kristoffer är skyldig inte måste vara det i verkligheten. Skriken kan ha kommit från TV:n, det finns en liten möjlighet att han "råkade" radera all sin SMS-konversation med Vatchereeya etc. Men även om några saker skulle vara blindspår så står min teori ändå på mycket säkrare grund än oskuldsteorin. Oskuldsteorin kräver nämligen att SAMTLIGA omständigheter som verkar besvärande för Kristoffer måste vara felaktiga eller bara slumpgrejer som inte alls har något med mordet att göra.. Från blodet i bakluckan till att han aldrig försökte ringa, DNA:t på benet och ryggsäcken som tre av hans närmaste vänner säger att han hade, men som han själv förnekar existensen av. Det är en närmast helvetisk otur han måste ha haft om han verkligen är oskyldig för att ha alla dessa saker emot sig. Mönstret pekar åt ett håll, men ändå har vi i tråden ett antal personer som säger "Nej, nej - jag tror inte det var han ändå, han är ju snäll" (strypförsök och mordhot mot tidigare flickvänner verkar inte räknas)

- Jag har väldigt svårt att förstå hur ni tänker. Däremot håller jag med om att fallet står på en svagare grund rent juridiskt.
Citera
2014-03-02, 21:18
Medlem
Quarrels avatar
Jag har just fått besked om att tejpen som NLL använder är uppskattningsvis 5-6 meter. Eftersom Transpore säljs i längderna 4,5 resp 9,1 meter ligger 4,5 meter närmare till hands. På rullen i KJ:s badrum fanns det 4,31 meter kvar, och på VB:s kropp fanns det 2,2 meter, och tejpbitarna passade inte in någonstans på den kvarvarande tejpen på rullen. Tejpbitarna kan alltså inte ha kommit från den rullen som beslagtogs i KJ:s badrum.
Citera
2014-03-02, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har just fått besked om att tejpen som NLL använder är uppskattningsvis 5-6 meter. Eftersom Transpore säljs i längderna 4,5 resp 9,1 meter ligger 4,5 meter närmare till hands. På rullen i KJ:s badrum fanns det 4,31 meter kvar, och på VB:s kropp fanns det 2,2 meter, och tejpbitarna passade inte in någonstans på den kvarvarande tejpen på rullen. Tejpbitarna kan alltså inte ha kommit från den rullen som beslagtogs i KJ:s badrum.

Det är alltså fastställt att tejpen som NLL använder inte är samma som den som togs från KJ:s badrum?
Citera
2014-03-02, 21:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Det är alltså fastställt att tejpen som NLL använder inte är samma som den som togs från KJ:s badrum?
Nej, det är inte fastställt, varken att tejpen kommer från NLL eller inte. Det verkar vara likadana tejper. Det vore lätt för farbror Blå att göra en razzia på NLL, beslagta en rulle och be SKL jämföra och mäta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in