Citat:
Ursprungligen postat av
05.30
Helt rätt! Jag tänkte faktiskt inte på det.
Är det någon skillnad på kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter när det kommer till belåning? Kan jag te.x. köpa en kommersiell fastighet och ha mitt kontor där, och samtidigt utnyttja belåningsmöjligheten (under förutsättning att banken anser att mina finanser är goda)?
Vad är det för belåningsgrader vi pratar om och vilka räntekostnader pratar vi om? Andra praktiska saker man bör känna till?
Tack!
Några konkreta siffror är ju svårt att sätta utan det beror ju helt på vad du kan förhandla fram och vilka objekt som belånas. Fastigheter är ju bra eftersom det är enkelt att låna pengar med dem som säkerhet. Borgenären vet ju att fastigheten troligen finns kvar och inte försvinner.
Så länge du kan belåna någonting till lägre kostnad än du kan få i avkastning någon annanstans är det ju bra. Jag har t ex en bostadsrätt som jag betalade kontant. Men nu är jag belånad till ca 35% till en ränta på 2,3%. Detta är placerat i aktier och ger en betydligt högre avkastning än så. För löpande året så ligger jag där på drygt 60%.
Allt handlar ju om hur säker man vill vara. Hade man, vilket tråden ju handlar om, haft en helt säker avkastning så kan man ju belåna allt man har så länge avkastningen är högre än kostnaden för belåning.
Även vissa värdepapper går ju att belåna, men det är för mig en för hög risk då man kan bli av med både säkerheten och investeringen samtidigt.