2014-02-23, 12:53
Medlem
Hade jag kunnat lägga mina pengar i något där jag fick 10 % riskfri avkastning hade jag nog inte tvekat att hoppa av börsen och lägga in pengarna där.
Citera
2014-02-23, 13:48
Medlem
Laertess avatar
Omkring 6-8% hade räckt. Hade dock varit svårt att låta bli att investera vid stora börsras.
Citera
2014-02-23, 15:01
Medlem
Blommandagens avatar
Ge mig 5 % så flyttar jag över delar av mitt långsiktiga sparande. Ge mig 8 % så säljer jag varenda aktie. Jag tror inte att jag snittar bättre än hur marknaden gått historiskt...
Senast redigerad av Blommandagen 2014-02-23 kl. 15:03.
Citera
2014-02-23, 16:53
Medlem
05.30s avatar
Jag kalkylerar inte endast in avkastning i mina kapitalplaceringar utan jag tittar också på hastighet och inlåsning. Aktiemarknaden erbjuder den högsta hastigheten i relation till potentiell avkastning. Aktiemarknaden erbjuder frihet från inlåsning då motparten (oftast) är en marketmaker. En obligation kan ha en inlåsning precis som en pensionsförsäkring eller en fastighet.

Jag kan få 10 % "säker" avkastning i en fastighetsinvestering, men då låser jag också in mitt kapital så att kapitalet inte kan jobba någonannanstans (stavning?).

Jag kan personligen inte ge en siffra eftersom jag då begränsar mig till just det lilla som erbjuds "riskfritt".
Citera
2014-02-23, 19:27
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Helt fantastiskt vilka avkastningar ni tror att ni kan ordna på annat håll
Frågan var hypotetisk.
Citera
2014-02-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Frågan var hypotetisk.
...och svaren var...?
Om man, givetvis rent hypotetiskt, skulle föredra att pumpa in pengar i aktier om alternativet 25% riskfri avkastning fanns, ja då har man höga tankar om sin egen förmåga. Eller så saknar man förmåga att räkna.
Citera
2014-02-23, 21:04
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
...och svaren var...?
Om man, givetvis rent hypotetiskt, skulle föredra att pumpa in pengar i aktier om alternativet 25% riskfri avkastning fanns, ja då har man höga tankar om sin egen förmåga. Eller så saknar man förmåga att räkna.
You must be fun at parties..
Citera
2014-02-24, 00:27
Medlem
Stena RB med 5.4% + stibor, var tillräckligt för att locka över lite av mina pengar.
Citera
2014-02-24, 09:37
Medlem
Vad menas med avstå? Jag kommer inte avstå aktiemarknaden om jag har råd att förlora lite "lekpengar". En del aktier kan stiga 100% på ett år men det är ett lotteri. Jag kommer att ha båda men självklart mest pengar i den säkra placeringen.
Citera
2014-02-24, 14:55
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
...och svaren var...?
Frågeställningen var ju korkad från första början, om man får 20% avkastning från "säkra" investeringar så måste ju "osäkra" investeringar ge mycket mera. Då hade alla fortfarande kört på värdepapper som ej har 100% säkerhet för att maximera vinst över tid.

Vad fan gnäller du.
Citera
2014-02-24, 16:09
Medlem
Celenos avatar
Med 6% real avkastning, ca 8% nominell, hade jag flyttat över de mesta av mina pengar.

Likt Laertes hade jag nog inte kunnat motstå att köpa aktier igen efter en större nedgång.

Frågan är bara när man då skulle gå ur marknaden för att flytta tillbaks pengarna.

Jag utgår nu från det hypotetiska scenariot där världen är precis som idag, förutom att jag av någon anledning har möjlighet att investera säkert med god avkastning, kanske mormor har en lukrativ marijuana-odling och gärna låter mig ta del av kakan utan att ta några risker.
Citera
2014-02-26, 09:36
Medlem
rrpipers avatar
Jag angav en hög siffra från att avstå från aktier men då är det även ett stort intresse och något jag tycker är kul att hålla på med. I verkligheten vet jag att det blir svårt att snitta 25% per år men eftersom jag är inne i ett flyt på senare tid skulle det vara extra trist att avstå aktiehandel just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in