2014-02-27, 18:28
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
I fall säkra alternativ fanns med 8% t ex, så skulle vissa aktier i alla fall vara mer lönsamma. De skulle helt enkelt vara betyldigt lägre värderade. Räntan går upp, aktiekurserna går ner. Det finns liksom sammankopplingar. Lär sig folk ingenting nuförtiden?

Citat:
Ja, det fattas en väldig massa parametrar, för att få ordning på en hypotetisk och samtidigt matnyttig frågeställning här,
vilket är min poäng. Investera i räntebärande papper istället för aktier skall baseras på annat än enbart räntan.

En enklare frågeställning är kort och gott. Hur mycket tror du att din portfölj går upp i år?
Jag tror ca 20% för min del. Tror vidare att an avvikelse neråt är troligare än uppåt.

Som redan har påpekats innebär en säker avkastning på exempelvis 20% att en osäker investering måste avkasta ännu mer. De flesta borde således förstå att detta inte är den relevanta frågeställningen, eftersom du i så fall lika gärna kan svara 10000000000% - detta förhållande håller fortfarande.

Som VlnteJoBaRokaHasch skriver diskuterar vi inte ett jämviktsscenario här. Det enda sätt frågan kan tolkas på är att den efterfrågade räntesatsen gäller under förutsättningen att allt annat hålls lika, eller med andra ord att börsen fortsätter avkasta som den gjort historiskt. Jag begriper inte vad i detta som är så svårt att föreställa sig?

Så som frågan är ställd ger svaren dessutom ett mått på hur riskavert man är, vilket är något man inte uppnår med din alternativa frågeställning.
Citera
2014-02-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Som redan har påpekats innebär en säker avkastning på exempelvis 20% att en osäker investering måste avkasta ännu mer.
Spelteoretiskt är det där BS. Bara en gnutta mer avkastning på den osäkra investeringen så vinner den som alltid tar det osäkra i längden, så i princip kan du räkna med samma.

Citat:
De flesta borde således förstå att detta inte är den relevanta frågeställningen, eftersom du i så fall lika gärna kan svara 10000000000% - detta förhållande håller fortfarande.
Du kan inte härleda något från en utsaga som inte stämmer.

Citat:
Som VlnteJoBaRokaHasch skriver diskuterar vi inte ett jämviktsscenario här. Det enda sätt frågan kan tolkas på är att den efterfrågade räntesatsen gäller under förutsättningen att allt annat hålls lika, eller med andra ord att börsen fortsätter avkasta som den gjort historiskt. Jag begriper inte vad i detta som är så svårt att föreställa sig?
Historiskt sett har räntan och alla andra parametrar alltid ändrat sig så ett snittvärde är värdelöst, eftersom man alltid kan göra bättre (bedöma läget bättre), men visst. Vi förutsätter att allt är som idag och att väntevärdet på min portfölj är 15%. Då vill jag ha mer än 15% ränta eftersom jag gillar lite risk. (Den som nöjer sig med 14% ränta där spelar inte rationellt).

Citat:
Så som frågan är ställd ger svaren dessutom ett mått på hur riskavert man är, vilket är något man inte uppnår med din alternativa frågeställning.
OK.
Senast redigerad av ManManne 2014-02-27 kl. 22:08.
Citera
2014-02-27, 22:33
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Spelteoretiskt är det där BS. Bara en gnutta mer avkastning på den osäkra investeringen så vinner den som alltid tar det osäkra i längden, så i princip kan du räkna med samma.
Men vadå "vinner"? Du tror inte att risken spelar någon roll i sammanhanget?

Citat:
Historiskt sett har räntan och alla andra parametrar alltid ändrat sig så ett snittvärde är värdelöst, eftersom man alltid kan göra bättre (bedöma läget bättre), men visst. Vi förutsätter att allt är som idag och att väntevärdet på min portfölj är 15%. Då vill jag ha mer än 15% ränta eftersom jag gillar lite risk. (Den som nöjer sig med 14% ränta där spelar inte rationellt).
Det är liksom inte irrationellt att vara riskavert.
Citera
2014-02-27, 22:44
Medlem
Citat:
Det finns ingen bra poäng med tråden, vilket var vad jag förklarade.

Poängen med tråden är frågeställningen vid vilken avkastning man är villig att avstå chansen att göra börsklipp till förmån för säkrare placeringar.

Personligen har jag ställts inför dilemmat då en släkting på grund av skatteskulder ville låna pengar av mig. Jag var inte alls sugen på att låna ut, då jag har råd att ta risker och därmed ha en chans att få bra avkastning genom börsen. Till slut erbjöd jag mig att låna ut pengar mot en ränta på 15% vilket min släkting gick med på. En hyfsat säker investering, då min släkting närmar sig pensionsåldern, saknar egen familj samt är delägare i två obelånade villor värda några miljoner.

Har i skuldebrevet skrivit att lånen förfaller till betalning den dag min släkting avlider, annars är det upp till min släkting att amortera eller inte amortera som hen vill.

Så kort sagt avstår jag från börsen om jag på ett säkert sätt kan dra in 15% i årlig ränta på ett "säkert" sätt.
Citera
2014-02-28, 10:10
Medlem
Ok, alla. Jag ger mig. Tar man hänsyn till att den första miljonen är mer värd än miljon nummer två för en människa, så spelar säkerheten en stor roll. Ju mer pengar man har, desto mer vill man hellre behålla dem, än att tjäna ännu mer. Kan också finnas lägen där man måste betala skuldräntor eller vad vet jag.

För mig är det dock mer intressant att spela så bra som möjligt och det bättre alternativet till helt säker avkastning mot "betalning" heter enligt mig risk-spridning. Där behöver man inte ge avkall på avkastningen. Det gäller bara att hitta många alternativ som alla ger bra avkastning och helst är oberonede av varandra. Naturligtvis inte helt trivialt, men tillräckligt bra om man har lagom mycket pengar.

Ett roligt exempel för att få lite känsla för risk är följande...
Säg att man har chansen att investera hela portföljen så att man antingen dubblar upp (50% chans) eller halverar (50%).
Den som räknar på det inser att det motsvarar 25% tillväxt vilket inte är dåligt. Det spelar nu ingen roll hur många gånger vi kan göra investeringen. Chansen att ligga plus efter säg 1000 investeringar är mindre än 50%. Trots det har vi exakt samma förväntade värde på portföljen som om vi skulle få en helt säker 25%-ig tillväxt 1000 gånger. Hur kan det stämma?
Senast redigerad av ManManne 2014-02-28 kl. 10:40.
Citera
2014-02-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Men vadå "vinner"? Du tror inte att risken spelar någon roll i sammanhanget?

Beror på, men spelar vi samma spel med samma summa tillräckligt många gånger förlorar den som kör säkert mot sämre avkastning. Är inte det uppenbart?
Citat:
Det är liksom inte irrationellt att vara riskavert.

Är målsättningen att vinna så mycket som möjligt, så är alla beslut som bevisligen minskar den förväntade avkastningen irrationella.
Senast redigerad av ManManne 2014-02-28 kl. 10:35.
Citera
2014-02-28, 12:04
Medlem
Citat:
Beror på, men spelar vi samma spel med samma summa tillräckligt många gånger förlorar den som kör säkert mot sämre avkastning. Är inte det uppenbart?
Jo, men det är inte särskilt relevant eftersom vi spelar spelet ett begränsat antal gånger.

Citat:
Citat:
Det är inte irrationellt att vara bry sig om risk.
Jo, för om man inte bryr sig om risk är det irrationell att bry sig om risk.
Huh?
Citera
2014-02-28, 12:23
Medlem
Varför är rationalitet viktigt i denna tråd?

Folk får vara hur irrationella de vill när de väljer sina avkastningskrav.
Citera
2014-02-28, 13:35
Medlem
Citat:

Huh?

Citera ordentligt din clown. Skrev exakt vad jag menade.

"Är målsättningen att vinna så mycket som möjligt, så är alla beslut som bevisligen minskar den förväntade avkastningen irrationella."

Har du en annan målsättning, vilket du givetvis får ha, så gäller det inte nödvändigtvis.
Citera
2014-02-28, 13:47
Medlem
Citat:
Jo, men det är inte särskilt relevant eftersom vi spelar spelet ett begränsat antal gånger.

Det är relevant eftersom vi kan påverka hur många gånger vi spelar. Fler gånger = bättre, om du vill minska risken.
Du kan t ex dela upp ditt kapital, och investera i väldigt många hyffsat oberoende (men med bra avkasting) saker.
Vad jag säger är att det är bättre (ger snabbare resultat) än att satsa på en säker låg avkastning, ifall du ämnar att bli rik / rikare.
Senast redigerad av ManManne 2014-02-28 kl. 13:52.
Citera
2014-02-28, 20:08
Medlem
Halsduks avatar
Runt 10 % skulle jag lätt nöja mig med!
Citera
2014-02-28, 23:00
Medlem
Citat:
Citera ordentligt din clown. Skrev exakt vad jag menade.

"Är målsättningen att vinna så mycket som möjligt, så är alla beslut som bevisligen minskar den förväntade avkastningen irrationella."

Har du en annan målsättning, vilket du givetvis får ha, så gäller det inte nödvändigtvis.
Men förstår du hur det är ett goddag yxskaft-svar? Jag säger att det inte är irrationellt att bry sig om risk, vilket du påstod i det första inlägget, och du svarar att om målsättningen inte har med risk att göra är det irrationellt att bry sig om risk. Ja, och om målsättningen bara har med X att göra är det irrationellt att bry sig om något som inte påverkar X.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in