Citat:
Citat:
Ja, det fattas en väldig massa parametrar, för att få ordning på en hypotetisk och samtidigt matnyttig frågeställning här,
vilket är min poäng. Investera i räntebärande papper istället för aktier skall baseras på annat än enbart räntan.
En enklare frågeställning är kort och gott. Hur mycket tror du att din portfölj går upp i år?
Jag tror ca 20% för min del. Tror vidare att an avvikelse neråt är troligare än uppåt.
vilket är min poäng. Investera i räntebärande papper istället för aktier skall baseras på annat än enbart räntan.
En enklare frågeställning är kort och gott. Hur mycket tror du att din portfölj går upp i år?
Jag tror ca 20% för min del. Tror vidare att an avvikelse neråt är troligare än uppåt.
Som redan har påpekats innebär en säker avkastning på exempelvis 20% att en osäker investering måste avkasta ännu mer. De flesta borde således förstå att detta inte är den relevanta frågeställningen, eftersom du i så fall lika gärna kan svara 10000000000% - detta förhållande håller fortfarande.
Som VlnteJoBaRokaHasch skriver diskuterar vi inte ett jämviktsscenario här. Det enda sätt frågan kan tolkas på är att den efterfrågade räntesatsen gäller under förutsättningen att allt annat hålls lika, eller med andra ord att börsen fortsätter avkasta som den gjort historiskt. Jag begriper inte vad i detta som är så svårt att föreställa sig?
Så som frågan är ställd ger svaren dessutom ett mått på hur riskavert man är, vilket är något man inte uppnår med din alternativa frågeställning.