Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima

Håller väl med i det stora hela, men vissa hus kan smyckas på ett lyckat sätt med fuskspröjs, men skillnaden är oftast hårfin vad som blir lyckat eller inte.
Jag har läst någonstans att det finns dem som väljer spröjs på ett fönster där insynen är påtaglig, spröjsen lurar förbipasserandes ögon att titta mer på just spröjsen än vad som finns innanför fönstret.
Samtidigt tycker jag att spröjs på en ruta där det inte passar in i övrig miljö gör att blickarna dras just till det fönstret.
Fuskspröjs är till för dumsnåla idioter. Det är samma typer som hoppas på nästa lyckopiller som får dom att gå ned i vikt utan att träna eller ändra kosthållning. Folk är idioter, och folk väljer enkla utvägar.
Vissa hus passar i spröjs, andra gör det inte. Ungefär fram till modernismen hade man spröjsade fönster. Funkishus är dom enda hus som passar riktigt bra med riktigt stora fönster utan spröjs. Problemet är att det blev mode på 50/60-talet med stora fönster utan spröjs, framförallt såna där som är svängbara på en horisontell axel, så att man kan vända dom bak och fram när man ska putsa dom. Jag har glömt vad dom heter, men det finns säkert ett namn på dom.
Poängen var att folk slängde ut gamla fönster och installerade nya som inte passade in. Och det finns miljoner av dom där felplacerade 60-tals fönstren överallt i landet. Och det ser fortfarande inte bra ut. Turligt nog håller dom på att bytas ut nu, och går man till en bygghandel för begagnade fönster är det bara sånt man hittar, eftersom det är sånt folk håller på att riva ut. Omvänt ser det heller inte klokt ut med fuskspröjs på fönster där det aldrig var tänkt. Jag säger det igen, folk är idioter.
Som sagt, poängen med spröjs är att det fördelar ljuset på ett bra sätt. För hundra år sen var det en nödvändighet med spröjs, eftersom glasen inte kunde göras hur stora som helst. Stora fönster = flera små glas i samma fönsterram. Med tiden upptäckte man att det dessutom gav ett himla fint ljus, om man profilerade karmarna på rätt sätt.
Fuskspröjs är platta och klistrade på rutan. Det enda det gör är att det ger intryck av spröjsade fönster, men bara på riktigt långt håll. Dom är oftast feldimensionerade, och alldeles för stora för sitt syfte. Eftersom dom ligger klistrade platt mot rutan fördelar dom heller inte ljuset på ett bra sätt. Det bildas hårda skuggor på väggen där ljuset faller, ett galler av fönsterramar. Så, det ser inte bra ut, och det ger inget bra ljus.
Framförallt byggdes fönstren av bättre kvalitet förritiden. Kådrikt långsamväxande trä med täta årsringar, naturligt vattenavstötande. Den enda fördelen med moderna fönster är att dom är energisnålare och med ljuddämpande. Dock är det synd att man inte kan göra dom i samma kvalitet som förritiden. Treglasfönstren i lägenheten där jag bor installerades på 80-talet, och dom håller långsamt på att ruttna bort. Precis bredvid originalfönstren från 30-talet som fortfarande är hur fina som helst. Jag säger det igen, vi kommer aldrig nånsin att se så hög kvalitet till så låg kostnad som gjordes på den tiden.