2014-02-28, 19:17
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag får det till en tomt på ön. Förvisso den enda bebyggda men inte en egen ö och inget vatten ser det ut som.

Jag får det till hela ön? 1862 kvm sjötomt. Antagligen hela ön och vattnet runtomkring. Kanske dom där kobbarna vid sidan om också. Jag ser ingen fastighetskarta, så jag ser inte om det finns några andra tomter på ön. Men dom säljer ju in den som om man var ensam på ön. "Ensam på ön" som det står i annonsen.
Citera
2014-02-28, 20:05
Medlem
Shivons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
"För den händige". Jag trodde inte ens mäklarna använda såna mäklarklyschor nuförtiden. Charmigt hus, men väldigt nergånget. Stora fuktskador. Men det enda jag undrar över är: Vad fan har dom gjort med tomten?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-byle-kragstalund-vallentuna-kommun-gavsjovagen-3-6029691

Tycker det är ett sött hus som kan bli bättre, och det med tomten..ser ut som dom grävt in något.
Och jag tror inte det är en familj som bor där,ölburkar under sängen, ingen inredning förutom några sängar, laptops och headset....ja det är klart vem som bor här:P några unga killar!
Citera
2014-02-28, 20:55
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Jag får det till hela ön? 1862 kvm sjötomt. Antagligen hela ön och vattnet runtomkring. Kanske dom där kobbarna vid sidan om också. Jag ser ingen fastighetskarta, så jag ser inte om det finns några andra tomter på ön. Men dom säljer ju in den som om man var ensam på ön. "Ensam på ön" som det står i annonsen.
Den röda linjen på kartan är fastighetsgränsen. Antagligen har den ritats för några decennier sedan när vattnet stod högre, och följde då vattenlinjen. Så brukar man rita när man styckar av mark ända fram till vattnet, utan att ta med vattendelen av fastigheten, dvs fiskerätt och sådant stannar på stamfastigheten. Nu har landhöjningen utökat markytan med några meter, och skapat landförbindelse med grannkobben. Den som köper kan säkert få en ändring av fastighetsgränsen ner till vattnet på den delen av kobben som ursprungligen avsågs att ingå.
Citera
2014-03-01, 09:51
Medlem
Citat:
"För den händige". Jag trodde inte ens mäklarna använda såna mäklarklyschor nuförtiden. Charmigt hus, men väldigt nergånget. Stora fuktskador. Men det enda jag undrar över är: Vad fan har dom gjort med tomten?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-byle-kragstalund-vallentuna-kommun-gavsjovagen-3-6029691

Jag kollade in den där mäklarbyrån, Jägholms i Norrort. Dom har sju mäklare anställda som drar in pengar. Utöver det finns sex personer som administrerar, IT och är VD. Känns som märkligt överdimensionerad administration ?!
Citera
2014-03-01, 10:07
Medlem
Citat:
Eastmanvägen 8 verkar vara gamla kontorslokaler. Studiefrämjandet, enligt google. Och dom kunde ha gjort ett bättre jobb med konverteringen. Dock blir man tydligen granne med Henrik Schyffert, som bor på 8b.
Liksom med Fredrik Lindström, som även han bor på 8b...
Citera
2014-03-01, 10:37
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Riktigt kass planlösning. Och jag håller med, det verkar vara en svensk sedvänja att ha badrummet skiljt från sovrummen. Har man otur så får man trippa genom hallen och vardagsrummet när man behöver gå på toaletten. Jag har aldrig fattat det heller, det är helt obegripligt. Framförallt när vi pratar om ganska dyra objekt. Ser inte folk såna självklarheter?

Snyggt förstainlägg, för övrigt. Jag blir alltid så glad när jag ser folks förstainlägg i den här tråden. Det är svårt att hålla sig...

Eastmanvägen 8 verkar vara gamla kontorslokaler. Studiefrämjandet, enligt google. Och dom kunde ha gjort ett bättre jobb med konverteringen. Dock blir man tydligen granne med Henrik Schyffert, som bor på 8b.

Visst är det trevligt att ha nära till badrum, men det ska ju få plats och ha vatten och avlopp. Kolla på ett antal lägenheter i den storleken. Det vanliga verkar vara att badrum ligger i anslutning till hallen. Så är det där jag bor nu och i tidigare lägenheter. Tror ni jämför med större bostäder med flera toaletter/badrum.
Citera
2014-03-01, 12:00
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Visst är det trevligt att ha nära till badrum, men det ska ju få plats och ha vatten och avlopp. Kolla på ett antal lägenheter i den storleken. Det vanliga verkar vara att badrum ligger i anslutning till hallen. Så är det där jag bor nu och i tidigare lägenheter. Tror ni jämför med större bostäder med flera toaletter/badrum.
Badrummets placering i en trea och mindre blir ju en kompromiss, och hallen är ju normalt centralnoden i bostaden. Jag bodde några år i en tvåa som hade en lösning som jag tyckte var smart: badrum och toa separat. Toan nåddes från hallen, medan badrummet nåddes från en passage mellan vardagsrum och sovrum. Men visste hände det i början att man mitt i natten stod halvvaken i badrummet och undrade var sjutton toaletten tagit vägen.
Citera
2014-03-01, 13:28
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Hittade dessa fräna objekt på kronofogdens hemsida.

Vem vill inte ha en egen stripp och stcc bana?
http://www.kronofogden.se/29178.html

Eller varför inte en Golfbana?
http://www.kronofogden.se/29416.html

Wow för golfbanan! 25 mille för hela rasket, plus 5 till för upprustning av banan. Det låter sorgligt med en golfbana som inte varit använd på länge, jag trodde att folk stod i kö till sånt. Eskilstuna är väl ingen efterbliven håla?
Citera
2014-03-01, 13:51
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Intressant sommarstugekoncept:

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-5rum-bovallstrand-sotenas-kommun-starkestensvagen-10-5622873

Det är alltså ett lösvirkeshus, byggt av skickliga hantverkare på plats efter ritningar, stock för stock, planka för planka. Och direkt på klipphällarna. Jag kan inte hålla med om alla detaljlösningar, men det är ju iallafall lite kul med hus som inte är färdiga kataloglösningar.

Dock är det ju lite intressant med exploateringsplanen. Dom har byggt ett visningshus, och tanken är att fylla klippan med en massa andra liknande hus. Men för mig blir det då inte en sommarstugekoloni, utan ett vanligt jävla villaområde.
Huset var fint! Trappan passade inte och altanen är för stor, men i stort är det jättefint. Ser lite lustigt ut när de ställt ut dem... som monopolhus, och alldeles för tätt. Ja, visst undrar man - får de verkligen strössla ut alla de där husen vid vattnet?! De vill tjäna pengar men kommunen borde säga nej. Och de borde bli mer värda med lite space - det är inga kolonistugor.
Citera
2014-03-01, 13:59
Medlem
Skidaddles avatar
Vi pratade om ju om ljussättning förut. Det här huset kanske inte är så himla speciellt, men det har en väldigt intressant form av takfönster. Vardagsrummet har en uppbyggd rad av takfönster väldigt långt bak i rummet, som lyser upp hela den bakre innerväggen. Ljuset reflekteras i väggen och lyser upp rummet bakifrån. Man får ett väldigt soft ljus utan att behöva bli bländad av solen. Där är det någon som verkligen har tänkt till.

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-bergvreten-enkopings-kommun-vulcanusvagen-36b-6030791
Citera
2014-03-01, 14:10
Medlem
Skidaddles avatar
Intressant form av shabby chic:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-halmstads-kommun-ekebergsvagen-47-6029780

Jag är inte säker, men jag tror att det här huset låg ute för en två-tre år sen eller så. Det är lite svårt att förstå av bilderna och planlösningen, men dom har alltså tagit bort bjälklagen i ett av rummen på bottenvåningen och lagt det rummet i källarvåningen. Vardagsrummet är alltså i dubbel våningshöjd, men med golvet i källaren. Onekligen en ganska eccentrisk lösning, dock väldigt snyggt gjort.
Citera
2014-03-01, 14:18
Medlem
Skidaddles avatar
Detta kan bli en såndär veckans snackis. Rosa heltäckningsmattor även i badrummet. Ohmyfuckinggod, säger jag bara...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-lerum-aspenas-lerums-kommun-ornbacken-6-6028959
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in