2014-03-01, 14:42
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Detta kan bli en såndär veckans snackis. Rosa heltäckningsmattor även i badrummet. Ohmyfuckinggod, säger jag bara...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-lerum-aspenas-lerums-kommun-ornbacken-6-6028959

Örnbacken 6, Lerum
Tycker utsidan var jättefin...insidan är....lite för gullig.....
Rosa heltäckningsmatta i badrummet som du sa, men även direkt inpå den öppna spisen.
Edit: Normalt är ju att man har stenlagt runt en öppen spis, även om man inte har direkt eldfängda golv utan normala trägolv.
Edit2: Man har storblommiga tapeter på skåpen i badrummet, och på nederdelen i köket där det inte är skåp. Älskar verkligen rosa och storblommigt. Och det verkar bara finnas ett sovrum, det i bottenvåningen är ju allrum. De bor alltså en person här. Och hennes stackars man, kan man ana. Läge att flytta när ena partnern dog? Beklagar sorgen, flytta till en mer normal lägenhet.
Senast redigerad av Kvackelikvack 2014-03-01 kl. 15:36.
Citera
2014-03-01, 14:42
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Detta kan bli en såndär veckans snackis. Rosa heltäckningsmattor även i badrummet. Ohmyfuckinggod, säger jag bara...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-lerum-aspenas-lerums-kommun-ornbacken-6-6028959

Uäck. Jag kan tycka att det är lite kul med liten sån gullig stil som kitsch. Men det är när det finns distans och självironi i det, i det här fallet känns det mer som att det är någon som tar att leva som en my little pony på blodigt allvar, och det är läskigt och äckligt.
Citera
2014-03-01, 14:47
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Uäck. Jag kan tycka att det är lite kul med liten sån gullig stil som kitsch. Men det är när det finns distans och självironi i det, i det här fallet känns det mer som att det är någon som tar att leva som en my little pony på blodigt allvar, och det är läskigt och äckligt.

Ja, jag håller med. Det är lite scary. Man blir ju rädd för deras mentala hälsa. Var har dom gömt liken, liksom?
Citera
2014-03-01, 14:52
Medlem
Citat:
Intressant form av shabby chic:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-halmstads-kommun-ekebergsvagen-47-6029780

Jag är inte säker, men jag tror att det här huset låg ute för en två-tre år sen eller så. Det är lite svårt att förstå av bilderna och planlösningen, men dom har alltså tagit bort bjälklagen i ett av rummen på bottenvåningen och lagt det rummet i källarvåningen. Vardagsrummet är alltså i dubbel våningshöjd, men med golvet i källaren. Onekligen en ganska eccentrisk lösning, dock väldigt snyggt gjort.

Jag får känslan av att det inte bor någon i detta hus, det känns stylat men ändå är det så pass många möbler och pinaler att jag blir tveksam?! En bild utomhus har benämnts som säljarens sommarbild och den känns lite krystad, ett par foppatofflor, några kaffemuggar och en laptop....inga konstigheter isig, men det känns ändå stylat.

Finns inga garderober i princip, en öppen klädstång ser man med vad jag tycker mest manliga kläder. Takhöjden på källarvåningen verkar vara låg och att öppna upp takhöjden ger ju ett luftigt och stort intryck men nog var det ett litet och svårmöblerat vardagsrum iaf. Jag tänker också på att det blir en hel del spring i den lilla trappan (utan räcke dessutom) och köket blir nog där man sitter ist. för att sätta sig i soffan med en kaffekopp eller vid snabba besök av bekanta. Jag skulle nog föredragit ett vardagsrum på samma plan som köket och haft ett extra rum med låg takhöjd i källarplanet.
Annars var det ju visuellt väldigt fint.

Citat:

Urk, känns som när man ätit en stor tårtbit och faller för frestelsen att ta en bit till och man blir övermätt och mår lite illa.

Det borde vara förbjudet med heltäckningsmattor i badrum. Jag städade nyss mitt badrum för andra ggn denna vecka och jag skulle ta på mig ytterskorna om jag gick in hos någon som haft heltäckningsmatta i badrummet i åratal. Det är ju för fasiken i badrummet man "groomar" sig, det faller hudflagor, hårstrån, man skrubbar kroppen och pink-stänk utanför toastolen förekommer alltid då o då iaf. om det bor en man i huset.
Citera
2014-03-01, 15:25
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ja, jag håller med. Det är lite scary. Man blir ju rädd för deras mentala hälsa. Var har dom gömt liken, liksom?

Spröjsarna sitter utanpå fönstren, som galler...
Citera
2014-03-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Spröjsarna sitter utanpå fönstren, som galler...
Men det är ju så man fäster spröjs när det är fusk, har du aldrig lagt märke till det förr? Det brukar vara lätt att plocka ner och sen hänga upp dem tex. när man ska putsa rutorna.
Citera
2014-03-01, 16:13
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Men det är ju så man fäster spröjs när det är fusk, har du aldrig lagt märke till det förr? Det brukar vara lätt att plocka ner och sen hänga upp dem tex. när man ska putsa rutorna.

Fuskspröjs får gärna läggas på historiens sophög. Tillsammans med plåtfasader och eternit. Och såna där vita helgjutna plaststolar. För helvete, liksom?
Citera
2014-03-01, 16:21
Medlem
Citat:
Fuskspröjs får gärna läggas på historiens sophög. Tillsammans med plåtfasader och eternit. Och såna där vita helgjutna plaststolar. För helvete, liksom?
Håller väl med i det stora hela, men vissa hus kan smyckas på ett lyckat sätt med fuskspröjs, men skillnaden är oftast hårfin vad som blir lyckat eller inte.
Jag har läst någonstans att det finns dem som väljer spröjs på ett fönster där insynen är påtaglig, spröjsen lurar förbipasserandes ögon att titta mer på just spröjsen än vad som finns innanför fönstret.
Samtidigt tycker jag att spröjs på en ruta där det inte passar in i övrig miljö gör att blickarna dras just till det fönstret.
Citera
2014-03-01, 16:45
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Håller väl med i det stora hela, men vissa hus kan smyckas på ett lyckat sätt med fuskspröjs, men skillnaden är oftast hårfin vad som blir lyckat eller inte.
Jag har läst någonstans att det finns dem som väljer spröjs på ett fönster där insynen är påtaglig, spröjsen lurar förbipasserandes ögon att titta mer på just spröjsen än vad som finns innanför fönstret.
Samtidigt tycker jag att spröjs på en ruta där det inte passar in i övrig miljö gör att blickarna dras just till det fönstret.

Fuskspröjs är till för dumsnåla idioter. Det är samma typer som hoppas på nästa lyckopiller som får dom att gå ned i vikt utan att träna eller ändra kosthållning. Folk är idioter, och folk väljer enkla utvägar.

Vissa hus passar i spröjs, andra gör det inte. Ungefär fram till modernismen hade man spröjsade fönster. Funkishus är dom enda hus som passar riktigt bra med riktigt stora fönster utan spröjs. Problemet är att det blev mode på 50/60-talet med stora fönster utan spröjs, framförallt såna där som är svängbara på en horisontell axel, så att man kan vända dom bak och fram när man ska putsa dom. Jag har glömt vad dom heter, men det finns säkert ett namn på dom.

Poängen var att folk slängde ut gamla fönster och installerade nya som inte passade in. Och det finns miljoner av dom där felplacerade 60-tals fönstren överallt i landet. Och det ser fortfarande inte bra ut. Turligt nog håller dom på att bytas ut nu, och går man till en bygghandel för begagnade fönster är det bara sånt man hittar, eftersom det är sånt folk håller på att riva ut. Omvänt ser det heller inte klokt ut med fuskspröjs på fönster där det aldrig var tänkt. Jag säger det igen, folk är idioter.

Som sagt, poängen med spröjs är att det fördelar ljuset på ett bra sätt. För hundra år sen var det en nödvändighet med spröjs, eftersom glasen inte kunde göras hur stora som helst. Stora fönster = flera små glas i samma fönsterram. Med tiden upptäckte man att det dessutom gav ett himla fint ljus, om man profilerade karmarna på rätt sätt.

Fuskspröjs är platta och klistrade på rutan. Det enda det gör är att det ger intryck av spröjsade fönster, men bara på riktigt långt håll. Dom är oftast feldimensionerade, och alldeles för stora för sitt syfte. Eftersom dom ligger klistrade platt mot rutan fördelar dom heller inte ljuset på ett bra sätt. Det bildas hårda skuggor på väggen där ljuset faller, ett galler av fönsterramar. Så, det ser inte bra ut, och det ger inget bra ljus.

Framförallt byggdes fönstren av bättre kvalitet förritiden. Kådrikt långsamväxande trä med täta årsringar, naturligt vattenavstötande. Den enda fördelen med moderna fönster är att dom är energisnålare och med ljuddämpande. Dock är det synd att man inte kan göra dom i samma kvalitet som förritiden. Treglasfönstren i lägenheten där jag bor installerades på 80-talet, och dom håller långsamt på att ruttna bort. Precis bredvid originalfönstren från 30-talet som fortfarande är hur fina som helst. Jag säger det igen, vi kommer aldrig nånsin att se så hög kvalitet till så låg kostnad som gjordes på den tiden.
Citera
2014-03-01, 17:17
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Vi pratade om ju om ljussättning förut. Det här huset kanske inte är så himla speciellt, men det har en väldigt intressant form av takfönster. Vardagsrummet har en uppbyggd rad av takfönster väldigt långt bak i rummet, som lyser upp hela den bakre innerväggen. Ljuset reflekteras i väggen och lyser upp rummet bakifrån. Man får ett väldigt soft ljus utan att behöva bli bländad av solen. Där är det någon som verkligen har tänkt till.

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-bergvreten-enkopings-kommun-vulcanusvagen-36b-6030791
Annan intressant sak: Bilden "Matbord vid fönster" borde hetat "Matbord precis vid entrén".
Citera
2014-03-01, 17:55
Medlem
Citat:
Fuskspröjs är till för dumsnåla idioter. Det är samma typer som hoppas på nästa lyckopiller som får dom att gå ned i vikt utan att träna eller ändra kosthållning. Folk är idioter, och folk väljer enkla utvägar.

Håller med om det du säger utom just det första, folk väljer efter plånboken. Det är trots allt relativt få villaägare som när dom måste byta fönster har råd med riktiga spröjsade fönster och liknande.

Sen om någon i huset har ett visst sorts inredningsintresse så kan det resultera i fuskspröjs på det mest felaktiga vis. Det var ju mode ett tag och nästan alla nybyggda villor hade dessa fuskspröjs, var väl på 80-talet om jag inte har fel. Det känns som att det är just många 40-talister som bor i villor med dessa spröjs kvar på sina rutor. Själv har jag bott i en villa där dessa fuskspröjs fanns och de plockade jag ner samma vecka vi flyttade in men behöll ett större fönster, men det var också början på 90-talet. Idag har jag svårt att tänka mig att behålla något sådant. Men man ska aldrig säga aldrig, man påverkas hela tiden av rådande mode.

Det blir ju likadant som allt annat vi diskuterar ibland, fusktegel i trähus osv. Det förekommer ju trähus där murstock och vissa väggar består av tegel, men det syns så ofta om det är fusk eller inte. Ännu längre tillbaka så satte folk upp masonit på spegeldörrar för att få släta fina dörrar, vilket vi sen tyckte var absurt. Jag vet att jag förr tänkte att en ryamatta kommer aldrig innanför min dörr, sådana dammsamlare ville jag inte ha...vad äger jag idag Men jag har å andra sidan nästan tvättat sönder den. Dammsugaren kör jag också noga över den men med effekten att de glansiga trådarna tenderar att splittras upp och se luggiga ut, men jag kör med slit o släng metoden när det kommer till billiga inredningsprylar av billigare kvalite.
Citera
2014-03-01, 18:05
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Hittade dessa fräna objekt på kronofogdens hemsida.

Vem vill inte ha en egen stripp och stcc bana?
http://www.kronofogden.se/29178.html

Eller varför inte en Golfbana?
http://www.kronofogden.se/29416.html

Tyckte väl att jag kände igen Sundbyholm, Kniven mot strupen har varit där förut.

http://folket.se/kulturnoje/1.1415241
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in