2014-03-01, 02:51
Medlem
JamesBondages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Vilket ynkligt inlägg. Hur pålitligt är det att komma med ett påstående utan källa?
http://www.interasistmen.se/granskni...r-hamndaktion/
Nu inser jag det komiska med min länkning med tanke på det jag sagt tidigare, men det ska även finnas en tråd på FB om detta. Återkommer om jag hittar.

Edit: inlägg 161 (FB) Censur och yttrandefrihet på avpixlat.info

Nöjd? Innan du säger något vill jag påpeka att det är en sak när media granskar politiker och en annan när en nättidning granskar journalister med syftet att sedan hota dem och därmed påverka lokaltidningens innehåll. Utpressning är oärligt i min värld.
Kom ihåg att Jimmie Åkesson sagt att detta är den sunda delen av internet
Senast redigerad av JamesBondage 2014-03-01 kl. 03:14.
Citera
2014-03-01, 14:02
Medlem
JamesBondages avatar
Jag tycker E.S.A.D beskriver det rätt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av E.S.A.D
Det får dom väl göra.
Men inte såhär.
Ett exempel, alla får ju skriva här på Flashback.
Om jag skulle ha nåt emot dig så finns det inte så mycket jag kan göra.
Jag skulle kunna säga "Tyst, jag tycker inte om dina åsikter, du får inte säga det och det. Radera det där inlägget.", men du skulle ju inte bry dig.
Men tänk om jag sa att jag visste vem du var och att jag vet en massa saker om dig, jag har läkarjournaler, har fått höra skvaller om dig och har hittat din dagbok med en massa pinsamma hemligheter.
Tänk om jag då skulle säga "Nu måste du sluta skriva här, men först ska du skapa en tråd där du erkänner att allt du har skrivit här har varit fel och dumt, annars kommer jag publicera allt jag har om dig."

Då handlar det inte längre om att jag bara vill att du ska vara tyst, då handlar det om att jag försöker tysta dig, censurera dig, på ett riktigt oschysst sätt.
Det är det Avpixlat försöker göra nu.
Och det är fantastiskt korkat.
Dom förlorar skitmycket förtroende och respekt pga det här.
Det är nästan så att man tycker att dom borde ha tagit på sig en rejäl offerkofta istället, för nu när dom försöker "slå tillbaka" så blir det bara patetiskt och samtidigt lite oroväckande.

Raymont, nu har jag väl tillräckligt med källor va?
Senast redigerad av JamesBondage 2014-03-01 kl. 14:06.
Citera
2014-03-01, 14:44
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesBondage
Något man ofta får läsa på FB är att Aftonbladet inte går att lita på då de skriver om SD, samma sak gäller då Avpixlat skriver om invandrare. Alltså är hela tidningen opålitlig. Minns att de uppmanade sina läsare till att förfölja en stackars journalist till en lokaltidning för inte så länge sedan. Syftet var att få reda på personliga saker, ex otrohet, och använda faktan till att hota tidningen. Kravet skulle vara att lokaltidningen skulle be om ursäkt för att de granskat SD. Man ville alltså hota en tidning till att skriva saker som gynnar SD. Pålitligt?

Nu var det väl inte granskningen i sig de var emot utan sättet de granskade på. Orkar inte leta efter originalkällan men det var en ganska smutsig granskning om jag inte minns helt fel, med icke offentliga journaler som de publicerade uppgifter ifrån och sen var det väl nån smutsig hets mot att han hade en icke svensk flickvän och en massa trams kring det.

Att då bete sig smutsigt tillbaks är givetvis ingen bra lösning. Det kan dock vara bra ibland att visa att man inte tar vad för skit som helst och att det kan kosta och bete sig sig som ett svin. Svår avvägning där ibland. För Avpixlats del är det givetvis bättre att endast publicera orättvisor och att avstå att uppmuntra till vedergällning.

Att Avpixlat inte alltid beter sig som änglar är det nog ingen som förnekar. Det till trots så kan de fortfarande vara en av de sundare aktörerna på internet i många frågor. Det beror på från vilket perspektiv man ser saker och ting. Är man Sverigevän och inte vill att majoriteten av innevånarna i Sverige ska bli araber och afrikaner i framtiden är det självklart att man ser Avpixlat som en sund sida.
Citera
2014-03-01, 14:49
Medlem
JapanKinas avatar
Jag läser Avpixlat endast för att själv försöka nyansera bilden som maktens media försöker ge mig. Att konsumera nyheter idag är lite av en skicklighet i att se nyanser och lojalitet till olika läger.

Tydligast nyans är att läsa en nyhet från yttersta högerkanten och sedan från yttersta vänsterkanten. Sedan kan man försöka bilda sig en saklig uppfattning utifrån bägges vinkel.

Svensk journalistik (men även andra länder) är tragisk.
Citera
2014-03-01, 14:58
Medlem
JamesBondages avatar
Citat:
Nu var det väl inte granskningen i sig de var emot utan sättet de granskade på. Orkar inte leta efter originalkällan men det var en ganska smutsig granskning om jag inte minns helt fel, med icke offentliga journaler som de publicerade uppgifter ifrån och sen var det väl nån smutsig hets mot att han hade en icke svensk flickvän och en massa trams kring det.

Att då bete sig smutsigt tillbaks är givetvis ingen bra lösning. Det kan dock vara bra ibland att visa att man inte tar vad för skit som helst och att det kan kosta och bete sig sig som ett svin. Svår avvägning där ibland. För Avpixlats del är det givetvis bättre att endast publicera orättvisor och att avstå att uppmuntra till vedergällning.

Att Avpixlat inte alltid beter sig som änglar är det nog ingen som förnekar. Det till trots så kan de fortfarande vara en av de sundare aktörerna på internet i många frågor. Det beror på från vilket perspektiv man ser saker och ting. Är man Sverigevän och inte vill att majoriteten av innevånarna i Sverige ska bli araber och afrikaner i framtiden är det självklart att man ser Avpixlat som en sund sida.

Vilket ynkligt inlägg. Hur pålitligt är det att komma med ett påstående utan källa?

Du tycker med andra ord att det är okej att försöka påverka en tidnings innehåll genom hot/utpressning?
Senast redigerad av JamesBondage 2014-03-01 kl. 15:03.
Citera
2014-03-01, 15:00
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Jag tycker E.S.A.D beskriver det rätt bra.

Raymont, nu har jag väl tillräckligt med källor va?

Reymont tack! Försök inte komma här med härskartekniker

Jo men visst är kommentarsfälten alldeles för hårt modererade. Där råder det ingen yttrandefrihet men det är de också helt öppna med. Och visst finns det vissa kommentarsfält som är mer generösa med yttrandefriheten, men de flesta plockar bort åsikter som inte passar.

Men jag håller med om att Avpixlat är överdrivet ängsliga gentemot avvikande åsikter, helt klart. Till och med Aftonbladet tillåter ibland kommentarsfält där 90% av kommentarerna är negativa till artikeln. Sen är det löjligt att de är så okritiska till Israel och den judiska religionsutövningen som ofta är minst sagt lika absurd som de muslimska. Nu är i och för sig ortodoxa judar ingen grupp som strömmar in i Sverige men nån liten kritisk artikel kunde de kosta på sig för balansens skull.

Avpixlat är i mina ögon långt ifrån en perfekt blogg. Dock anser jag att den fungerar bra som en motbild till gammelmedia som i mina ögon driver en mycket värre agenda.
Citera
2014-03-01, 15:04
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

Det var du som hänvisade till källan först så det är din uppgift att plocka fram originalkällan, eller hur?

Citat:
Du tycker med andra ord att det är helt okej att försöka påverka en tidnings innehåll genom hot/utpressning? Alltid roande att se sektmedlemmarna visa sin riktiga sida. Oförmågan att kritisera sina likasinnade är underhållande att se.

Med mina ord och inte med andra ord så tycker jag inte det om du läser vad jag skrev.
Citera
2014-03-01, 15:22
Medlem
JamesBondages avatar
Citat:
Det var du som hänvisade till källan först så det är din uppgift att plocka fram originalkällan, eller hur?

Med mina ord och inte med andra ord så tycker jag inte det om du läser vad jag skrev.
Jag kom med en källa på mitt påstående, då borde du komma med en källa på ditt. Du försvarar ju dem, eller gör det maskerat som om du vore politiker "Att då bete sig smutsigt tillbaks är givetvis ingen bra lösning. Det kan dock vara bra ibland att visa att man inte tar vad för skit som helst och att det kan kosta och bete sig sig som ett svin."
Antingen tycker man det de gjorde är fel eller så ställer man sig bakom agerandet. Att komma med svävande åsikter är fegt.

Ge ett rakt svar - är det ok att försöka hota en tidning med syftet att påverka dess innehåll?

Senast redigerad av JamesBondage 2014-03-01 kl. 15:52.
Citera
2014-03-01, 15:58
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Jag kom med en källa på mitt påstående, då borde du komma med en källa på ditt. Du försvarar ju dem, eller gör det maskerat som om du vore politiker "Att då bete sig smutsigt tillbaks är givetvis ingen bra lösning. Det kan dock vara bra ibland att visa att man inte tar vad för skit som helst och att det kan kosta och bete sig sig som ett svin."
Antingen tycker man det de gjorde är fel eller så ställer man sig bakom agerandet. Att komma med svävande åsikter är fegt.

Ge ett rakt svar - är det ok att försöka hota en tidning med syftet att påverka dess innehåll?

Nej du kom med en andrahandskälla som gör allt de kan för att förvränga budskapet så att det passar in i deras politiska anti-SD/Avpixlat-propaganda. Hur kan du anse att det är en bra källa till vad Avpixlat skrev?

Mitt svar var rakt och tydligt. Jag förstår varför de ville ge tillbaka med samma mynt och att det ibland kan behövas, när man har med idioter att göra, men att det är fel strategi för just Avpixlat att uppmana till vedergällning. Nöjd nu?
Citera
2014-03-01, 16:08
Medlem
JamesBondages avatar
Citat:
Nej du kom med en andrahandskälla som gör allt de kan för att förvränga budskapet så att det passar in i deras politiska anti-SD/Avpixlat-propaganda. Hur kan du anse att det är en bra källa till vad Avpixlat skrev?

Mitt svar var rakt och tydligt. Jag förstår varför de ville ge tillbaka med samma mynt och att det ibland kan behövas, när man har med idioter att göra, men att det är fel strategi för just Avpixlat att uppmana till vedergällning. Nöjd nu?
Samtidigt är det helt ok när SDare hänvisar till avpixlat för att backa påståenden om invandrare?
Samma mynt? Källa på att lokaltidningen försökt hota Avpixlat med syftet att påverka deras innehåll tack!
Hur menar du att lokaltidningen utövat utpressning?
Senast redigerad av JamesBondage 2014-03-01 kl. 16:12.
Citera
2014-03-01, 16:52
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Samtidigt är det helt ok när SDare hänvisar till avpixlat för att backa påståenden om invandrare?
Vilka felaktiga påståenden har Avpixlat gjort om invandrare? Jag säger inte att det inte har hänt men att det skulle ske regelbundet är jag tveksam till. Kan du ge några exempel.

Citat:
Samma mynt? Källa på att lokaltidningen försökt hota Avpixlat med syftet att påverka deras innehåll tack!
Hur menar du att lokaltidningen utövat utpressning?

Skriver du på IRM eller?
Citera
2014-03-01, 17:24
Medlem
JamesBondages avatar
Citat:
Vilka felaktiga påståenden har Avpixlat gjort om invandrare? Jag säger inte att det inte har hänt men att det skulle ske regelbundet är jag tveksam till. Kan du ge några exempel
När har jag påstått det? Däremot har jag sagt att de vinklar. Jag skulle säga att de ligger på samma nivå som IRM. Båda letar febrilt efter något som gynnar deras syfte, vilket påverkar deras omdöme och (enligt mig) trovärdighet. Åtminstone ifall man hotar andra tidningar
. Anledningen till att jag hänvisade till IRM tidigare är för att jag inte hittade något bättre, men lade sedan till FB tråden. Dessutom fanns citat från AP, därför ansåg jag att just den artikeln dög. Kan försöka hitta direktlänk till AP.
Citat:
Skriver du på IRM eller?
Är du politiker eller?
Nej, jag är verkligen inte skribent på IRM, eller ens medlem i en politisk organisation.

Edit: http://avpixlat.info/2012/12/23/hjal...ng/#more-42232
Senast redigerad av JamesBondage 2014-03-01 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in