2014-02-28, 15:54
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraTheK
Har Du raggat på en elev nån gång?

Nej. Det skulle göra mer skada än nytta :P
Citera
2014-02-28, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprakpolisen
Köra om är inget problem. Problemet är när folk kör 1 meter bakom på 70+ vägar. Det sitter en ny bakom ratten och man vet ju inte hur ny eleven är. Jag har varit med om att elever fått i 2an istället för 4an i höga farter och du kan ju tänka dig vad som händer då med farten, och om nån kör 1 meter bakom är det kört. Respektera avstånd och ska du köra om gör det direkt, ligg inte nära bakom om du inte kan köra om.
på tvåan kan man ju köra åtminståne 100 km/h så det borde inte var någon större fara. Håller alltid någon meter extra avstånd när det är nybörjare. Vissa kör ju helt oberäkneligt.
Citera
2014-02-28, 16:21
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikarbetaren
1) Jag tänkte om man har rätt att parkera gratis i typ 10 min utan att behöva köpa biljett dom tiderna man ska göra det?

2) Fast om man flyttar måste man väl kunna få göra det?

1. Man får stå så länge det tar att lasta de varor man ska bära. Beroende hur tungt det är så kan det olika lång tid. Så fort man inte lastar, eller inte står i kö till parkeringsautomat, så är det förbjudet.

Det finns inga gratisminuter, om det inte står angivet på skylten.

2. Ja, men endast om man använder tvåhjulig cykel eller moped klass II.
Citera
2014-02-28, 16:23
Medlem
HerrRandoms avatar
Har hört att i finland så måste dom göra om teoriprovet ett visst antal år efter att dom fick körkort, stämmer de och är de något du skulle vilja ha i Sverige?
Citera
2014-02-28, 16:57
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRandom
Har hört att i finland så måste dom göra om teoriprovet ett visst antal år efter att dom fick körkort, stämmer de och är de något du skulle vilja ha i Sverige?

Det vet jag inget om. Jag har ingen koll på finland men jag tycker det låter bra. Jag skulle gärna se att man får göra om teoriprov var 10e år. Det kommer nya regler och skyltar, även minnet sviker. Det handlar om liv och död i trafiken så alla bör vara uppdaterade. Hur det skulle lösas praktiskt om någon inte klarar provet har jag inga förslag på, kanske att man får göra om provet. Ev indraget kort eller något...
Citera
2014-02-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS80V8
på tvåan kan man ju köra åtminståne 100 km/h så det borde inte var någon större fara. Håller alltid någon meter extra avstånd när det är nybörjare. Vissa kör ju helt oberäkneligt.

visst kan man köra i 100 på tvåan, men då är det la bäst att varva upp den lite innan så det inte blir så häftig fartminskning.
Prova köra 70+ och lägga i tvåan utan att varva upp motorn ska du få se.
Citera
2014-02-28, 19:11
Medlem
Teoriprov vet jag inte heller något om, däremot är det så att man har två uppkörningar. En för att få köra själv i trafiken, och sedan en till för att prövotiden ska gå ut, tror det är efter två år, men det där vet någon finne bättre än mig. Det är ett system som har sina fördelar, dock får man se upp för att göra det allt för krångligt att ta körkortet, det är därför Sverige har ett av de snällaste systemen i Europa för att ta körkort. Det förvånar alltid när man säger det på handledarutbildningen :-D
Citera
2014-02-28, 19:30
Medlem
Citat:

2. Nej. Trottoarer får man aldrig parkera på.

Får man stanna på en trottoar för att släppa av/ta upp en rörelsehindrad individ? Vilken tidsgräns är då rimlig för att skilja stannande från parkerande? Kan man få stå och vänta i t.ex. 1 min.?
Citera
2014-02-28, 19:33
Bannlyst
Citat:
De vanligaste felen elever gör som kört mycket hemma är att använda kopplingen hela tiden. trycka ner kopplingen i varje sväng och varje gång man bromsar och så. koppling ska användas vid växling, krypkörning och stopp. inte annars!

hur många lektioner du behöver kan inte jag svara på. det beror på hur fort du lär dig, hur ofta du kör hemma, vad du kan innan m.m.
Så man ska inte trycka ner kopplingen varenda gång man ska bromsa innan farthinder?
Citera
2014-02-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce
Så man ska inte trycka ner kopplingen varenda gång man ska bromsa innan farthinder?
Det är inte särskilt meningsfullt att trycka ner kopplingen när du bromsar, eftersom motorn (förutsatt att du inte samtidigt gasar!) hjälper till att bromsa bilen.
Citera
2014-02-28, 19:44
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Får man stanna på en trottoar för att släppa av/ta upp en rörelsehindrad individ? Vilken tidsgräns är då rimlig för att skilja stannande från parkerande? Kan man få stå och vänta i t.ex. 1 min.?

Vad man får göra och vad sunt förnuft säger är helt olika saker. Nej du får enligt lagen inte köra på en trottoar för den är till för gående. Gtänsen mellan att stanna och parkera är hårfin. Det finns ingen tidsgräns för stannande, det beror på vad du gör.

Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce

Varför ska trampa ner kopplingen? Tänker du växla ner så javisst, om du inte ska växla ner så varför ska kopplingen ner? Att trampa ner kopplingen och sen höja den igen innebär att du växlat från tex 2an till 2an. Rätt onödigt va? om du har förbrukningsmätare på bilen, testa att köra i typ 70 och släpp gasen. Kolla förbrukning. Gör om samma sak fast ha nere kopplingen. Du kommer se att bilen drar 0 med koppling uppe och drar soppa med den nere. I längden blir det mycket pengar.
Citera
2014-02-28, 19:45
Medlem
Triremers avatar
Anser du att folk som blinkar vänster i en rondell är efterblivna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in