2014-02-26, 19:28
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guds son
Du är en bra representant för körskolor. Även om det är delvis sanning så har du hamnat i den sitsen, så min fråga är vad som gjorde att du valde det yrket och varför du är kvar. Ger du svaret "jag tycker om att åka bil och har alltid gjort det, jag gillar att se elever utvecklas och när de lyckas ta körkort tack vare mig känns det bra inombords" så blir jag besviken. Fortsätt med din pessimism helst.

alla yrken har för och nackdelar. vissa dagar är roliga och vissa är pest, beroende på vem som sitter bredvid. Arbetslöshet drog in mig i branschen eftersom det finns gott om jobb, och detsamma håller mig kvar. att sluta jobba för att gå arbetslös är inget alternativ. jag söker annat undertiden.
Citera
2014-02-26, 19:39
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprakpolisen
Jag är bara lärare på personbil så jag har ingen aning om motorcykel eller lastbil tyvärr. Tips är att boka A-utbildning tidigt, provtiderna är begränsade under året och jag tror trafikverket har A-prov mellan maj-september. trycket brukar vara högt och bokar man utbildning i juli/augusti kan det vara svårt att ens få prov samma säsong.
Ok, tack för svaret. Maj låter lite sent, men det får kollas upp.
Citera
2014-02-26, 20:25
Medlem
Hur ofta ska man kolla i speglarna? Har hört ungefär var 10:e sekund, stämmet det?
Citera
2014-02-26, 20:28
Medlem
frihetskrigares avatar
Har en elev raggat på dig någon gång?
Citera
2014-02-26, 20:51
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NHA
Hur ofta ska man kolla i speglarna? Har hört ungefär var 10:e sekund, stämmet det?

var 5e sekund brukar jag säga. kör du i 100 km/h kör du ca 30 m/s på 10 sekunder kör du isåfall 300 m utan att veta vad som händer bakom. det hinner hända mycket på 300 meter.

Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare
Har en elev raggat på dig någon gång?

Nej.
Citera
2014-02-28, 10:04
Medlem
1) Hur länge får man parkera på en avgiftsparkering utan biljett?
2) Får man parkera på en trottoar när man flyttar?
Citera
2014-02-28, 11:11
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikarbetaren
1) Hur länge får man parkera på en avgiftsparkering utan biljett?
2) Får man parkera på en trottoar när man flyttar?

1. 24h på vardagar, men varför ska du ha en biljett om det är avgiftsfritt?

2. Nej. Trottoarer får man aldrig parkera på.
Citera
2014-02-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprakpolisen
1. 24h på vardagar, men varför ska du ha en biljett om det är avgiftsfritt?

2. Nej. Trottoarer får man aldrig parkera på.

1) Jag tänkte om man har rätt att parkera gratis i typ 10 min utan att behöva köpa biljett dom tiderna man ska göra det?

2) Fast om man flyttar måste man väl kunna få göra det?
Citera
2014-02-28, 12:11
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikarbetaren
1) Jag tänkte om man har rätt att parkera gratis i typ 10 min utan att behöva köpa biljett dom tiderna man ska göra det?

2) Fast om man flyttar måste man väl kunna få göra det?

1. oj jag läste fel. läste avgiftsfriparkering. I övrigt får du nog fråga vaktbolaget som har hand om parkeringsplatsen, men brukligt är 5 minuter. Det har alltid stått att kontrollanten kollat till bilen i 5 minuter på mina böteslappar.

2. Nej trottoar är ingen körbana och ska heller inte köras på. så alla bilar som parkerar med ena hjulparet på trottoaren kan få böter. sen om dom visar hänsyn för att du flyttar är en annan sak. det är upp till den vakten/polisen.
Citera
2014-02-28, 15:42
Medlem
Blir du irriterad när folk kör om när ni övningskör endast pga skylten.
Har nämligen varit med om när jag kom på två filig 70 väg i lastbilen och körde om då man inte har tid att fisköra i 70. plocka liraren på innern och man kunde fan se hur ilsken läraren såg ut att bli. Brukar alltid köra om folk med nybörjarskylt. även om liraren ligger 20 km/h över. Är det något som stör er lärare. ni verkar inte gilla detta iaf.
Citera
2014-02-28, 15:51
Medlem
SandraTheKs avatar
Har Du raggat på en elev nån gång?
Citera
2014-02-28, 15:53
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS80V8
Blir du irriterad när folk kör om när ni övningskör endast pga skylten.
Har nämligen varit med om när jag kom på två filig 70 väg i lastbilen och körde om då man inte har tid att fisköra i 70. plocka liraren på innern och man kunde fan se hur ilsken läraren såg ut att bli. Brukar alltid köra om folk med nybörjarskylt. även om liraren ligger 20 km/h över. Är det något som stör er lärare. ni verkar inte gilla detta iaf.

Köra om är inget problem. Problemet är när folk kör 1 meter bakom på 70+ vägar. Det sitter en ny bakom ratten och man vet ju inte hur ny eleven är. Jag har varit med om att elever fått i 2an istället för 4an i höga farter och du kan ju tänka dig vad som händer då med farten, och om nån kör 1 meter bakom är det kört. Respektera avstånd och ska du köra om gör det direkt, ligg inte nära bakom om du inte kan köra om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in