2014-03-18, 22:52
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omedelbumsnu
Som trafiklärare kan jag inte tvinga någon att ta för automat när denne är helt inställd på att ta för manuell. Jag kan bara informera om att det kommer ta längre tid, kosta mer pengar och kanske påverka en negativt i vissa situationer att inte få lov att köra manuell. Som attityden är kring manuell vs automat så bidrar ju inte du med din kommentar som underförstått spär på att automatelever skulle vara sämre på något vis. Så du motverkar ju ditt eget tänkande om att få elever med svårigheter att tidigare välja automat.

”Höll ihop 30 minuter just den uppkörningen”… Lustigt uttryck från en trafiklärare. Jag vet inte hur du kör med dina elever men nog har du väl ändå koll på vilka du släpper upp till uppkörning? Detta med undantag att man aldrig kan garantera vad som kommer hända under själva uppkörningen med bl.a. nerver som spelar in.

Din anekdot där kontentan var att du aldrig i livet skulle sätta dig i samma bil som henne när hon hade inställningen att det bara skulle ta en lektion att fixa undrar jag egentligen vad det är du blir upprörd över? Jag vet inte hur många gånger jag har haft privatister som kommit in på en uppkörningstestrunda. Jag delar inte din syn där med att schasa iväg dessa. Var jag rädd att sätta mig bredvid dem och slussa ut dem i trafiken? Nej…

Som trafiklärare ser man på personen och märker definitivt av deras körförmåga redan när man kör runt kvarteret. Ja, faktiskt redan innan man rullar ut då man sitter och pratar igenom vad man ska göra och ställer lite kontrollfrågor. Att många av dessa personer lever i någon form utav skyddad drömvärld där de kört med sina föräldrar och överösts med beröm är väl inte heller något som förvånar en. Inte heller att de inte haft någon kvalitativ körning utan mest kört raksträckor och fått lära sig att köra ”på rutin” som sina föräldrar. Ja, det är ett helt kapitel för sig egentligen men som trafiklärare vet du om allt det där och det är inget som överrumplar en när man sitter bredvid i bilen.

För att komma till poängen… jag tycker det är bra att de möter någon professionell som kan tala om för dem var de ligger i förhållande till kraven som ställs för att klara uppkörningen. Att de oftast dagen efter eller i extrema fall (väldigt vanligt dock) har uppkörning endast några timmar efter provkörningsrundan är ju deras problem och drabbar i och för sig alla andra privatister också som får svårare att få tag i tider. Återigen ett sidospår.

Hursomhelst så är det ju inget som säger att bara för att de levt i denna villfarelse, om sin extremt dåliga/uteblivna körförmåga, inte är lämpade att ta körkort. Jag har faktiskt aldrig träffat på någon som jag verkligen känner att ”alla kan och ska inte ta körkort”. Men jag ser väl det kanske som en utmaning i mina färdigheter att lära ut som trafiklärare istället för att dumförklara personen. Och majoriteten, ja så gott som alla, jag haft uppkörningstestrundor med där de ”kuggat” har skrivit in sig på trafikskolan för att ta de lektioner som krävs. Jag ser hellre att de kommer in och får professionell hjälp än att de fortsätter traggla privat och kanske ramlar igenom de där 30 minuter med en inspektör som du talade om i början.

Har man en elev som kört 100-150 lektioner måste dom ju få prova på uppkörning nån gång. Ofta tjatas det om det också. Tjatar dom och vill testa fast att dom inte kan köra så kan jag ibland släppa iväg dom av anledningen att dom ska kugga och förstå att dom inte kan köra upp. Det är sällan, men det hänt, och i nåt fall har dom lyckats klara körningen.

Om du är trafiklärare och känner att du vill svara på frågor i tråden så varsågod. Det är inte "min" tråd utan alla trafiklärare får gärna svara, det ger en bredare bild av yrket och synsätt
Citera
2014-03-19, 08:48
Medlem
Jag märker att man har ganska speciellt attitud vad gäller privatister, både hos trafiklärarna( de förstår jag - de tjänar ju inga pengar på privatister) och Trafikverket.

Jag har slängt minst 25000 kronor och massa av tid efter jobbet men aldrig har jag fått en tips/ eller något av trafiklärarna. Det var tragiskt för min del - då jag trodde att jag aldrig kan få körkort, ännu mindre köra bil. Alla trafiklärarna var direkt värdelösa, och de är tre på olika trafikskolor. Däremot som privatist har jag lärt mig köra bil - på riktigt. Inte helt perfekt men har fått mer och mer smak, tränar varje dag frivilligt både teori och praktik. Så förklara för mig varken privatister föraktas så pass? Pengar vad?
Citera
2014-03-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobkretsen
Jag har slängt minst 25000 kronor och massa av tid efter jobbet men aldrig har jag fått en tips/ eller något av trafiklärarna. Det var tragiskt för min del - då jag trodde att jag aldrig kan få körkort, ännu mindre köra bil. Alla trafiklärarna var direkt värdelösa, och de är tre på olika trafikskolor. Däremot som privatist har jag lärt mig köra bil - på riktigt. Inte helt perfekt men har fått mer och mer smak, tränar varje dag frivilligt både teori och praktik. Så förklara för mig varken privatister föraktas så pass? Pengar vad?
Anledningen är att Mamma och Pappa som kört bil i 20 år inte dammat av sina kunskaper på 20 år heller och kan inte hur många moment skall genomföras. Så kommer det en drös av stroppiga ungdomar som lärt sig köra precis som mamma och pappa, och kuggar stort. Därför är man lite reserverad mot dem. Trafikverket tjänar inga pengar på att de som kör upp går på körskola, snarare tvärt om eftersom de som privatkört statistiskt måste göra fler uppkörningar och hyr bil av trafikverket istället för körskolan.

Nu vet jag inte var i Sverige du gått till körskolor hos, men en bra trafikskola går igenom de olika momenten med dig och skickar hem dig till mängdträning hemma, där du får öva öva och öva själv tills det sitter.
Citera
2014-03-19, 10:12
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobkretsen
Jag märker att man har ganska speciellt attitud vad gäller privatister, både hos trafiklärarna( de förstår jag - de tjänar ju inga pengar på privatister) och Trafikverket.

Men om du lagt 25.000:- hos en trafikskola är du väl ingen privatist? En privatist är någon som kör upp privat, och har ingenting med trafikskolan att göra. Om någon kör 20 lektioner på en skola men kör upp privat räknas den också som privatist.
Hos trafikverket ska det inte vara någon skillnad, men självklart vet dom att om någon kommer från en skola är dessa utbildade och bör köra bra eftersom dom blivit bokade på uppkörning.

En privatist kanske aldrig kört en meter i hela sitt liv. Det finns dom som inte ens kan starta eller ta sig iväg från parkeringen (dock är dessa inte svenskar)
Citera
2014-03-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprakpolisen
Men om du lagt 25.000:- hos en trafikskola är du väl ingen privatist? En privatist är någon som kör upp privat, och har ingenting med trafikskolan att göra. Om någon kör 20 lektioner på en skola men kör upp privat räknas den också som privatist.
Hos trafikverket ska det inte vara någon skillnad, men självklart vet dom att om någon kommer från en skola är dessa utbildade och bör köra bra eftersom dom blivit bokade på uppkörning.

En privatist kanske aldrig kört en meter i hela sitt liv. Det finns dom som inte ens kan starta eller ta sig iväg från parkeringen (dock är dessa inte svenskar)
Dina två fetstilta meningar motsäger varandra? Privatist är väl de som bokar sina uppkörningar själva, utan anknytning till trafikskolan?
Citera
2014-03-19, 13:52
Medlem
Skulle du bli arg om man använder handbromsen när man parkerar. alltså att man rycker kryckan för att sladda sig in med låsta bakhjul på parkerningsrutan. Gjorde det innan jag skulle ha lektion när jag övningskörde med farsan. Sladda in kungligt på rutan framför skolan. Fick mig en redig utskällning av någon tant där inne som var körlärare och såg det hela. Var tydligen inte trafiksäkert. Dock var det en brud där på 24 år som var min lärare som faktiskt var imponerad av min parkering. Dock sa hon direkt att jag ej fick göra så med körskolans bilar Gjorde det ändå när vi hade kört klart och skulle parkera. Fick beröm för jag hade bra koll på bilen. Men hon påpekade att det dock är olämpligt att köra så med körskolebilar då deras rykte att vara en bra skola kunde sabbas. Var ju ingen rally utbildning tydligen. Det bästa av allt är att jag nu träffar denna kvinna ibland
Senast redigerad av VolvoS80V8 2014-03-19 kl. 13:55.
Citera
2014-03-19, 14:11
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaregrabben
Dina två fetstilta meningar motsäger varandra? Privatist är väl de som bokar sina uppkörningar själva, utan anknytning till trafikskolan?

Helt sant, min tabbe. Tänkte mest varför man kör upp privat om man lagt 25.000 på trafikskolan, och om det är för att dom inte vill släppa en på uppkörning, hur visste trafikskolan från början att eleven tänkte köra privat? Går man dit med inställningen att man tänker köra upp privat, varför lägga så mycket pengar på skolan?
Citera
2014-03-19, 16:27
Medlem
omedelbumsnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS80V8
Skulle du bli arg om man använder handbromsen när man parkerar. alltså att man rycker kryckan för att sladda sig in med låsta bakhjul på parkerningsrutan. Gjorde det innan jag skulle ha lektion när jag övningskörde med farsan. Sladda in kungligt på rutan framför skolan. Fick mig en redig utskällning av någon tant där inne som var körlärare och såg det hela. Var tydligen inte trafiksäkert. Dock var det en brud där på 24 år som var min lärare som faktiskt var imponerad av min parkering. Dock sa hon direkt att jag ej fick göra så med körskolans bilar Gjorde det ändå när vi hade kört klart och skulle parkera. Fick beröm för jag hade bra koll på bilen. Men hon påpekade att det dock är olämpligt att köra så med körskolebilar då deras rykte att vara en bra skola kunde sabbas. Var ju ingen rally utbildning tydligen. Det bästa av allt är att jag nu träffar denna kvinna ibland
Det hade inte gått hem hos mig kan jag säga och då är jag ändå långt ifrån någon tant.
Jag hoppas du har mer respekt för din lärare än så och dagdrömmeri om att sätta på körskoleläraren gör du nog bäst i att ha när du inte sitter bakom ratten...
Citera
2014-03-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprakpolisen
Helt sant, min tabbe. Tänkte mest varför man kör upp privat om man lagt 25.000 på trafikskolan, och om det är för att dom inte vill släppa en på uppkörning, hur visste trafikskolan från början att eleven tänkte köra privat? Går man dit med inställningen att man tänker köra upp privat, varför lägga så mycket pengar på skolan?

Jag har lagt 25 000 tusen minst på 3 olika körskolor för jag var naiv och trodde att de skulle lära mig köra bil samt läsa av trafiken. Efter tre total värdelösa lärare som blockerade mig för många år så bestämde jag lära mig köra bil till varje pris. Tänkte tom åka till Sune och Polen. Under tiden sökte jag hela tiden efter en referens till bra trafiklärare, förgäves ....Då tog jag fram eget huvud, köpte en egen bil och en vän lärde upp mig som privat handledare. Evigt tacksam för det ...Plötsligt känner jag stor glädje av köra bil och ha eget kontor på hjul i kallaste väder. Tackar för förklaring att jag egentligen ej privatist, men mer en svår elev som var livrädd.

Givetvist släppte inte körskolor mig till prov för de visste att de ej lärde ut någonting - de satt och bara klagade, fördrev tiden och en ägnade hela dyra tiden att berätta att han själv är världens bästa förare i världen. Det är Stockholm jag gick till trafikskolor i.
Senast redigerad av Jobkretsen 2014-03-19 kl. 19:06.
Citera
2014-03-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omedelbumsnu
Det hade inte gått hem hos mig kan jag säga och då är jag ändå långt ifrån någon tant.
Jag hoppas du har mer respekt för din lärare än så och dagdrömmeri om att sätta på körskoleläraren gör du nog bäst i att ha när du inte sitter bakom ratten...
Det där äre ett par år sedan har redan ett väl utvecklat körkortsalfabet.
Har du varit med om någon tidigare som gärna sladdar eller är lite bättre än majoriteten på att köra. Då avser jag sladdande och kungliga inkörningar på parkeringsrutor.
Citera
2014-03-21, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penka
Varför skriver du hen istället för personen? Patetiskt.

Därför att hen är ett könsneutralt pronomen som kan användas i fall där könstillhörigheten är okänd eller oväsentlig. Det lär ju vara så att faktiskt både kvinnor och män ägnar sig åt otyget jag skrev om...

Svenska språkrådet ser inga problem med användandet av hen, vilket uppenbarligen du gör och få saker bryr jag mig mindre om än om du uppfattar mig som patetisk eller ej.

Själv tycker jag att det är ett av de bästa nyord som tillkommit svenskan på år och dag.
Citera
2014-03-23, 13:08
Medlem
Redors avatar
Vilken grupp i trafiken anser du kör sämst?!
Är invandrarungdomar mer riskbenägna i trafiken?. (utifrån ditt jobb så måste du haft många bakom ratten)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in