2014-02-26, 17:12
Medlem
carlpetersen73s avatar
Jag har haft körkort för bil i drygt 20 år, kört mycket, och även kört en del hoj på bana och i skog. Nu vill jag ha MC-kort pronto, vad är rimlig tid att ta det på? Tror knappast teorin kommer att vara något problem. Funderar även på att komplettera med C-kort, hur lång tid kan ett sådant ta för att få, och vad tror du ungefärlig kostnad skulle bli?
Citera
2014-02-26, 17:16
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag har haft körkort för bil i drygt 20 år, kört mycket, och även kört en del hoj på bana och i skog. Nu vill jag ha MC-kort pronto, vad är rimlig tid att ta det på? Tror knappast teorin kommer att vara något problem. Funderar även på att komplettera med C-kort, hur lång tid kan ett sådant ta för att få, och vad tror du ungefärlig kostnad skulle bli?

Jag är bara lärare på personbil så jag har ingen aning om motorcykel eller lastbil tyvärr. Tips är att boka A-utbildning tidigt, provtiderna är begränsade under året och jag tror trafikverket har A-prov mellan maj-september. trycket brukar vara högt och bokar man utbildning i juli/augusti kan det vara svårt att ens få prov samma säsong.
Citera
2014-02-26, 17:43
Medlem
Vad anser du om ratthållning? Hur rekommenderar du dina elever att hålla i ratten? Skulle du acceptera om de körde med bara en hand på ratten?
Citera
2014-02-26, 17:51
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Vad anser du om ratthållning? Hur rekommenderar du dina elever att hålla i ratten? Skulle du acceptera om de körde med bara en hand på ratten?

Jag säger kvart i 3 om dom frågar. jag är ingen rattfascist så jag bryr mig inte jättemycket så länge det inte är konstigt eller farligt. har dom kontroll på bilen så bryr jag mig inte.

men i stadstrafik tycker jag att man ska ha händerna så att dom når blinkers och vindrutetorkaren. (10 i 2 på en gammal volvo)
Citera
2014-02-26, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprakpolisen
Jag säger kvart i 3 om dom frågar. jag är ingen rattfascist så jag bryr mig inte jättemycket så länge det inte är konstigt eller farligt. har dom kontroll på bilen så bryr jag mig inte.

men i stadstrafik tycker jag att man ska ha händerna så att dom når blinkers och vindrutetorkaren. (10 i 2 på en gammal volvo)
Tack för ditt svar!
Citera
2014-02-26, 18:36
Medlem
Jag har min första körlektion (en dubbel) om en vecka. Har bara kört ett par gånger privat så skulle klassa mig som nybörjare.

Vilka är de vanligaste felen man gör i början av sin "körkortskarriär" och skulle du säga att 10 (enkel)lektioner räcker ifall man kör en helg varannan vecka privat och vill ta körkort innan mitten av juni?
Citera
2014-02-26, 18:50
Medlem
frihetskrigares avatar
Varför är körlektioner så överdrivet dyra?
Citera
2014-02-26, 18:57
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NHA
Jag har min första körlektion (en dubbel) om en vecka. Har bara kört ett par gånger privat så skulle klassa mig som nybörjare.

Vilka är de vanligaste felen man gör i början av sin "körkortskarriär" och skulle du säga att 10 (enkel)lektioner räcker ifall man kör en helg varannan vecka privat och vill ta körkort innan mitten av juni?

De vanligaste felen elever gör som kört mycket hemma är att använda kopplingen hela tiden. trycka ner kopplingen i varje sväng och varje gång man bromsar och så. koppling ska användas vid växling, krypkörning och stopp. inte annars!

hur många lektioner du behöver kan inte jag svara på. det beror på hur fort du lär dig, hur ofta du kör hemma, vad du kan innan m.m.
Citera
2014-02-26, 19:01
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare
Varför är körlektioner så överdrivet dyra?

Jadu... en lektion ska betala för lön till läraren, bränsle, värdeminskning på bil, försäkring, hyra, lön till receptionist, kontorsmaterial, chefen och helst vill man gå lite plus så att man kan investera i nytt.
Citera
2014-02-26, 19:07
Medlem
LoserMachines avatar
Är det ett bra yrke?
Citera
2014-02-26, 19:10
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoserMachine
Är det ett bra yrke?

Hmm... att riskera livet varje dag för pisslön, tjata på dryga ungar om att läsa teori och att vara med en del rövhål i en bil är ett bra yrke så visst.
Citera
2014-02-26, 19:25
Medlem
Guds sons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprakpolisen
Hmm... att riskera livet varje dag för pisslön, tjata på dryga ungar om att läsa teori och att vara med en del rövhål i en bil är ett bra yrke så visst.

Du är en bra representant för körskolor. Även om det är delvis sanning så har du hamnat i den sitsen, så min fråga är vad som gjorde att du valde det yrket och varför du är kvar. Ger du svaret "jag tycker om att åka bil och har alltid gjort det, jag gillar att se elever utvecklas och när de lyckas ta körkort tack vare mig känns det bra inombords" så blir jag besviken. Fortsätt med din pessimism helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in