2014-02-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Han blev friad men är 100% säker att han var skyldig. Han var ju inblandad i en massa andra skumma saker så jag tycker han bevisat att han lurade alla.

Har du läst bevisningen mot honom? Hur vet du att han varit inblandad i annat?
Citera
2014-02-28, 17:56
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Det ligger inget rättshaveri bakom hans fällande dom.

he he, det säger du, notan får dock skattebetalarna stå för
Citera
2014-02-28, 18:00
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Stor skillnad på hur Flashback, vs, Magasinet Paragraf reagerar på Joys utcheckning:

Flashback:

Magasinet Paragraf:

I samma artikel talas det om "den här lilla vänliga mannen med de varma ögonen".

Undra om det hade låtit likadant om Yasser Askar hade checkat ut från jordelivet?

Så 10 mille var inte en tillräcklig ursäkt då?
Citera
2014-02-28, 18:15
Medlem
substitutes avatar
Det stora problemet med Svensk Polis är att man inte kan "tänka utanför ramarna" tex om vi tar dubbelmordet i Linköping så anlitar man FBI för en gärningsmannarprofil. Detta är ett genomgående problem inom det svenska rättsväsendet. Förbrytaren eller gärningsmannen måste finnas inom rullarna.

Dömd för narkotikabrott, rökt på eller begått misshandel. Det finns inte på kartan att någon annan skulle kunna begå ett så bestialiskt brott. Var inte R ett väldigt bekvämt offer att snärja in i detta fall?

En bekväm lösning på ett problem som vi alla svenskar tycker om att debattera vid köksbordet - alla invandrare är kriminella, då måste det vara en invandrare som gjort detta, dessutom bar han ju hästsvans, jaq menar - vem fan gör något sådant ostraffat?
Senast redigerad av substitute 2014-02-28 kl. 18:23.
Citera
2014-02-28, 19:41
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Det stora problemet med Svensk Polis är att man inte kan "tänka utanför ramarna" tex om vi tar dubbelmordet i Linköping så anlitar man FBI för en gärningsmannarprofil. Detta är ett genomgående problem inom det svenska rättsväsendet. Förbrytaren eller gärningsmannen måste finnas inom rullarna.

Dömd för narkotikabrott, rökt på eller begått misshandel. Det finns inte på kartan att någon annan skulle kunna begå ett så bestialiskt brott. Var inte R ett väldigt bekvämt offer att snärja in i detta fall?

En bekväm lösning på ett problem som vi alla svenskar tycker om att debattera vid köksbordet - alla invandrare är kriminella, då måste det vara en invandrare som gjort detta, dessutom bar han ju hästsvans, jaq menar - vem fan gör något sådant ostraffat?

Gör inte bort dig själv nu mer än vad du redan lyckats med.

Farbror polis körde förhör med hemtjänstens anställda och sen familjen. En kvinna var misstänkt först men hon avskrevs. När polletten trillade ner och man såg var mordvapnet kom ifrån så fanns det bara en person kvar att snärja - Joy. Menar du att polisen skulle skippat honom och åkt till andra änden av världen för att fiska efter gärningsmannen?

Får väl säga detta igen då: ingen har påstått att polisarbetet är in i helvete imponerande, en polis själv sa att arbetet att dokumentera alibi-kontrollerna brast. Men: Bara för att en utredning är smådålig så tar det inte udden av den bevisning som finns.

Frågade dig förut om du hade ett alternativt namn på gärningsmannen - har du något sådant?
Citera
2014-02-28, 19:44
Medlem
-Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
Jag har läst fup och domen. Han friades av en enig domstol då polisen inte kunnat styrka sin tekniska bevisning( presentsnören) med fakta. Inte ens HD eller Halls anstaltschef trodde Rahman var skyldig . Den senare skrev till polisen som enögt kastade brevet i korgen .
Hoppas han vilar i frid

Själv är jag ganska säker och hoppas på att han brinner i helvetet just nu.
Jag har läst både förundersökningsprotokollet och livstidsdomen mot honom, och är helt säker på att han var skyldig till detta bestialiska mord, och att han även sysslade med en rad andra oegentligheter gentemot andra vårdtagare, men dessa mindre brott följdes aldrig upp ordentligt.
Joy Rahman var en kallt beräknande mördare, som kommit undan med två (!) mord, varav det andra skedde i Bangladesh. Jag är glad att mänskligheten äntligen är av med detta avskum!
Citera
2014-02-28, 19:45
Medlem
trickydicks avatar
Expressen Joy Rahman satt oskyldigt dömd
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/joy-rahman-satt-oskyldigt-domd/

Väldigt lustigt att den svartmuskiga lilla knarkaren inte bara var misstänkt för ett mord utan två.
Citera
2014-02-28, 20:53
Medlem
Europes avatar
Jaha, nu blir det definitivt inga fler fall av mord omkring Rahman, som man kan ägna tid åt att spekulera om.

Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Hade varit intressant att veta vad han dog av.

Det vore sannerligen väldigt intressant att få veta. En naturlig död eller något annat?
Citera
2014-02-28, 22:03
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Gör inte bort dig själv nu mer än vad du redan lyckats med.

Farbror polis körde förhör med hemtjänstens anställda och sen familjen. En kvinna var misstänkt först men hon avskrevs. När polletten trillade ner och man såg var mordvapnet kom ifrån så fanns det bara en person kvar att snärja - Joy. Menar du att polisen skulle skippat honom och åkt till andra änden av världen för att fiska efter gärningsmannen?

Får väl säga detta igen då: ingen har påstått att polisarbetet är in i helvete imponerande, en polis själv sa att arbetet att dokumentera alibi-kontrollerna brast. Men: Bara för att en utredning är smådålig så tar det inte udden av den bevisning som finns.

Frågade dig förut om du hade ett alternativt namn på gärningsmannen - har du något sådant?

Qouter, du tror du är någon gud här på FB. Skickar varningar hit och dit om hur dum man är och hur mycket man riskerar att göra bort sig. Tror du överhuvudtaget att någon som skriver här är rädd för att göra bort sig? Något måste det ju ligga bakom din bitterhet över allt och alla, men som sagt, jag tror du får för lite fitta där du sitter i din ensamhet och spyr galla över allt och alla. Jag har gjort bort mig många gånger på FB, förmodligen i denna tråd, men är jag rädd för det - knappast.

Du säger att utredningen är "smådålig", du måste skämta - det är inte ens på sin höjd godtagbart som uppsats i Lekskolan.

Och nej, tror inte polisen skulle åka till andra änden i världen för att hitta GM, svenska polisen skulle knappast åka till Tensta för en sådan banal sak
Senast redigerad av substitute 2014-02-28 kl. 22:09.
Citera
2014-03-01, 02:07
Medlem
Citat:
Bara för att en utredning är smådålig så tar det inte udden av den bevisning som finns.
Bevisning? Fanns väl ingen som helst bevisning
Citera
2014-03-01, 09:12
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Jag håller med om att bevisningen var svag. Men slutsatsen att det fanns tillräckligt med bevisning för fällande dom var inte märkvärdig i sig, det var så svenska domstolar dömde fram till att rättsdebatten tog fart i början på 00-talet i samband med resningar för Askar och Rahman. Det låg alltså ingen rasism eller annat bakom de fällande domarna.

När det gäller Joy så tror jag att han var skyldig. Jag är inte 100% säker på det eller annat men jag tycker att omständigheterna pekar mot honom och att det inte gått att hitta någon alternativ gärningsman som dessa omständigheter också stämmer in på. Men visst, det finns en ytterligt liten sannolikhet att det faktiskt var så konstigt att kantbonaden inte stämde med mordvapnet trots den forensiska undersökningen (som ju ifrågasatts i efterhand) och att mördaren stod bakom Joy i den där kassakön eller att det helt enkelt var någon annan kund som köpte något helt annat för samma pris. Tanten måste antagligen ha känt igen mördaren så hela resonemanget förutsätter någon annan inom hemtjänsten eller hennes närmaste familj. Och de undersökningar har inte lett någonstans.

Jag rekommenderar dock alla som vill debattera det här fallet att läsa in sig på förundersökningen, den är länkad i trådstarten.

Julbonads bandet i sig är ingen stark bevisning även om den kom från julbonaden. Om du söker uppåt i tråden så diskuteras olika scenarion som gör att den kan ha hamanat där. Det spekuleras också möjligheter till andra GM. Den del av bevisningen mot JR som var starkast var nog kvittona, men sammantaget tycker jag att det var i svagaste laget fr en fällande dom, vilket naturligtvis inte utesluter att han var skyldig, men nej, jag kan inte tycka att det var fela tt han fick resning. En del av argumenten för JR som mördare var också krystade som det där att han rökte hasch!
Citera
2014-03-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Qouter, du tror du är någon gud här på FB. Skickar varningar hit och dit om hur dum man är och hur mycket man riskerar att göra bort sig. Tror du överhuvudtaget att någon som skriver här är rädd för att göra bort sig? Något måste det ju ligga bakom din bitterhet över allt och alla, men som sagt, jag tror du får för lite fitta där du sitter i din ensamhet och spyr galla över allt och alla. Jag har gjort bort mig många gånger på FB, förmodligen i denna tråd, men är jag rädd för det - knappast.

Du säger att utredningen är "smådålig", du måste skämta - det är inte ens på sin höjd godtagbart som uppsats i Lekskolan.

Och nej, tror inte polisen skulle åka till andra änden i världen för att hitta GM, svenska polisen skulle knappast åka till Tensta för en sådan banal sak

Vad tror du om GM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in