2014-02-28, 13:43
Medlem
Men det här har ingenting med Quick, Da Costa eller något av alla de fall där oskyldiga män dömts för sexbrott utan tillstymmelse till bevisning och där anmälaren till och med backar och erkänner lögn utan att den dömde får upprättelse.

Det här handlar om att en person som med mycket stor sannolikhet är mördaren fick sin dom upphävd. Det betyder inte att han var skyldig men det mesta talar för det. Han är heller inte osannolik som mördare och har inte plockats in utan anledning, pga något falskt utpekande eller någon medial kampanj. Det ligger inget rättshaveri bakom hans fällande dom.

Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Ett praktexempel på dåligt polisarbete. Typiskt Svenskt rättsfall som skulle föra saken till ett snabbt avslut, typ Quick. Läser man Fup, inser man efter hand hur dåligt ute man varit i sin kritik mot att frikänna Joy. Jag har varit med i kören som sjungit om svartskallen som fick miljonerna trots att han brutalt mördade en gammal tant och jag ångrar mig fruktansvärt.

Stackars sate som blev utsatt för detta övergrepp. Av en svensk polis som är så inkompetent att håren reser sig i nacken. Rättsinstans som låter sig bevisas av några kassakvitton och en julbonad?

Ni som skriker om rättvisa och är glada över hans död, skulle ni själva anse er rättvist bedömda efter dessa kriterier?

Fup är ett viktigt dokument, ett bevis på svensk polis inkompetens, förhören liknar något man utsattes för som barn av föräldrarna när man snattat för första gången. Skumma personer lämnas åt sitt öde medans man sätter in alla krafter mot en svartskalle som påstås röka hasch, skryta om det och vara pengakåt. Vem annars skulle döda en gammal tant i Sätra? ja vem?
Citera
2014-02-28, 15:47
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOL!!
Jag är mycket nyfiken på dödsorsaken och varför familjen är så tystlåten om det hela.
Kan dödsorsaken kanske kasta nytt ljus på JR och hans leverne? Var det en naturlig död som hjärta/cancer/olycka är det ointressant, men om det skulle vara något annat så som under brottsliga omständigheter är det värt att följa upp.

Jag hittar inget i nättidningar från Bangladesh, någon som är mer bevandrad bland dessa?

Kvinnan hade först misshandlats, vilket resulterade i att hennes bröstben och elva av hennes revben knäcktes. Mördaren ströp henne sedan med en 47 cm lång snara av röd textiltejp, hällde tändvätska över kroppen och tände på. Elden tog sig emellertid inte (citat: http://sv.wikipedia.org/wiki/Joy_Rahman)

Sonen var den enda som hade nyckel till lägenheten, enligt fup.
Citera
2014-02-28, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen
Mycket pekade på honom men enligt domslutet kunde det inte bevisas enligt paragrafen "utom allt rimligt tvivel".I sådana fall brukar man fria.Själv tror jag att han är skyldig och skrattar gott.
Jag har läst fup och domen. Han friades av en enig domstol då polisen inte kunnat styrka sin tekniska bevisning( presentsnören) med fakta. Inte ens HD eller Halls anstaltschef trodde Rahman var skyldig . Den senare skrev till polisen som enögt kastade brevet i korgen .
Hoppas han vilar i frid
Citera
2014-02-28, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ett praktexempel på dåligt polisarbete. Typiskt Svenskt rättsfall som skulle föra saken till ett snabbt avslut, typ Quick. Läser man Fup, inser man efter hand hur dåligt ute man varit i sin kritik mot att frikänna Joy. Jag har varit med i kören som sjungit om svartskallen som fick miljonerna trots att han brutalt mördade en gammal tant och jag ångrar mig fruktansvärt.

Stackars sate som blev utsatt för detta övergrepp. Av en svensk polis som är så inkompetent att håren reser sig i nacken. Rättsinstans som låter sig bevisas av några kassakvitton och en julbonad?

Ni som skriker om rättvisa och är glada över hans död, skulle ni själva anse er rättvist bedömda efter dessa kriterier?

Fup är ett viktigt dokument, ett bevis på svensk polis inkompetens, förhören liknar något man utsattes för som barn av föräldrarna när man snattat för första gången. Skumma personer lämnas åt sitt öde medans man sätter in alla krafter mot en svartskalle som påstås röka hasch, skryta om det och vara pengakåt. Vem annars skulle döda en gammal tant i Sätra? ja vem?

Jag känner precis som dig. Väl skrivet
Citera
2014-02-28, 16:40
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Du frågar oss andra om vi skulle vilja bli dömda för mord - oskyldiga eller ej? - på indicier. Inser du inte själv hur jävla dum frågan är? En viss poäng fanns där dock, men jag tror det var så det såg ut på denna tiden - gör det nog fortfarande.

Citat:
Vem annars skulle döda en gammal tant i Sätra? ja vem?

Ja, vem? Vi är några som väntar på en alternativ gärningsgubbe, har du något förslag?
Citera
2014-02-28, 16:41
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Kvinnan hade först misshandlats, vilket resulterade i att hennes bröstben och elva av hennes revben knäcktes. Mördaren ströp henne sedan med en 47 cm lång snara av röd textiltejp, hällde tändvätska över kroppen och tände på. Elden tog sig emellertid inte (citat: http://sv.wikipedia.org/wiki/Joy_Rahman)

Sonen var den enda som hade nyckel till lägenheten, enligt fup.

Joys dödsorsak menar skribenten, dumfan.
Citera
2014-02-28, 16:57
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Joys dödsorsak menar skribenten, dumfan.

Förlåt för det, behöver du vara så jävla elak för det?
Vad är ditt problem egentligen? för lite fitta?

ber om ursäkt till skribenten, svaret lär väl komma till slut..
Senast redigerad av substitute 2014-02-28 kl. 17:04.
Citera
2014-02-28, 16:59
Medlem
Quoters avatar
Stor skillnad på hur Flashback, vs, Magasinet Paragraf reagerar på Joys utcheckning:

Flashback:

Citat:
Hej då ditt jävla svin.

Magasinet Paragraf:

Citat:
Vila i frid Joy
Du blev 64 år. Hur många år utöver de åtta du satt på landets hårdaste fängelser, som togs bort av ditt liv, togs bort av din livsenergi, får vi aldrig veta.
Du fick aldrig den ursäkt du ville ha från den svenska staten. Men vi är många som aldrig glömmer dig.

I samma artikel talas det om "den här lilla vänliga mannen med de varma ögonen".

Undra om det hade låtit likadant om Yasser Askar hade checkat ut från jordelivet?
Citera
2014-02-28, 17:04
Medlem
Mycket intressant om fallet (någon har kanske postat tidigare):
http://www.magasinetparagraf.se/uppfoljning/joy-ar-dod
Citat:
Under de år jag arbetat med det här fallet har jag mött ett antal jurister som alla sagt samma sak: 

– Ja, får han resning så går han ju fri med det nya material ni fått fram. Men jag tror aldrig att ni får igenom en resning. 

Man kan få hjärnblödning för mindre. De var alltså övertygade om att Joy skulle blir friad om det blev en ny rättegång där de nya vittnena fick framträda och de nya undersökningarna kunde läggas fram. Vilket ju visade sig vara en helt riktig bedömning. Men de trodde inte en sekund att Högsta domstolen skulle bevilja resning. 

– Hur tror du det skulle se ut? Oskyldig och dömd till livstid! Och alla år han suttit.
Citera
2014-02-28, 17:29
Medlem
substitutes avatar
Brottsplatsbilder, inget utöver det vanliga men VARNING för känsliga.

http://minfil.org/Z0Nbedb3bb/bilder.zip
Citera
2014-02-28, 17:35
Medlem
Wajis avatar
Han blev friad men är 100% säker att han var skyldig. Han var ju inblandad i en massa andra skumma saker så jag tycker han bevisat att han lurade alla.
Citera
2014-02-28, 17:38
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Han blev friad men är 100% säker att han var skyldig. Han var ju inblandad i en massa andra skumma saker så jag tycker han bevisat att han lurade alla.

yes, case closed, han var inblandad i skumma saker, so lets go for Joy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in